Volkswagen 1.6L TDI är den mest kända dieselmotorn som du kan få hos VW, eftersom det också är den mest prisvärda dieselmotorn som du kan få hos Volkswagen. Du kan hitta den här motorn i bilar som VW Golf, VW T-Roc, VW T-Cross, VW Passat eller till och med Audi A3. Den har vanligtvis mellan 90 och 120 hk.
I den här artikeln kommer vi att nämna alla vanliga VW Golf 1.6 TDI-problem och berätta vad du behöver se upp för. Det första vi kommer att nämna är ett problem i samband med DPF (Diesel Particulate Filter) som är en känd öm punkt för många VW-dieselmotorer. EGR-ventilen och insprutarna är också problematiska.
Slutligen kommer vi också att gå igenom vissa bränsleproblem och problem med tandremmen. Allt som allt, om du tar väl hand om den här motorn, slutar använda den för bara kortare pendlingsresor och inte missbrukar den, kommer du troligen att ha glädje av den i uppemot 150 000 mil.
VW Golf i sig är en otroligt vanlig bil i Europa vilket innebär att det är relativt lätt att hitta reservdelar till 1,6L-motorn. Många anser att något som en 1,6L TDI Golf är den bästa bilen du kan köpa i Europa eftersom den erbjuder en perfekt blandning av användbarhet, överkomlighet, komfort och praktiska egenskaper.
Problem med DPF (dieselpartikelfilter)
DPF-filtret är ett av de mest problematiska systemen som finns i moderna VW-motorer eftersom det är både komplext och benäget att drabbas av problem som härrör från systemets själva natur och från felaktig användning. DPF måste nå en optimal temperatur innan det effektivt kan börja rensa bort skadliga partiklar, vilket innebär att konsekvent kort pendling inte räcker.
Det är förståeligt att DPF blir igensatt och bilen kommer att få en varningslampa som visar att du antingen måste köra bilen med höga varvtal under en tid eller rengöra DPF.
Problem med EGR-ventilen
EGR-ventilen har till uppgift att minska bilens NOx-utsläpp, vilket gör bilens koldioxidavtryck i enlighet med reglerna för dieselutsläpp. Systemet skickar tillbaka avgaserna till motorn vilket bås sänker din utsläppsprofil samtidigt som bilens effektivitet förbättras.
EGR-ventilen kan dock gå sönder, vilket hindrar systemet från att förbättra bilens utsläppsprofil samtidigt som din MPG försämras. Det bästa du kan göra är att rengöra EGR-ventilen ordentligt eftersom det sannolikt kommer att lösa problemet helt utan att du behöver byta ut den eller ta bort den.
Injektorproblem
Injektorproblem är också relativt vanligt med 1,6L TDI, särskilt efter att bilen nått 75 000 till 85 000 miles då en eller flera av dessa kommer att gå sönder. Även om injektorerna tekniskt sett inte är felrelaterade är det alltid bäst att byta ut dem alla tillsammans eftersom det verkar ha löst problemet för de flesta.
Om du byter ut bara en kommer sannolikt en annan att gå sönder snart nog och det kommer att fortsätta att hända tills du byter ut dem alla på en gång. Att byta ut en efter en med jämna mellanrum innebär att man måste komma ihåg när man bytte ut den senaste och är bara lite onödigt.
Bränsleproblem
1.6L TDI kan drabbas av bränsleproblem, främst en felaktig bränslepump eller bränsleläckage. Dessa kan uppstå på grund av lågkvalitativt bränsle som också kan påverka dina injektorer, bränsleringshanteringen och till och med bränsleledningarna, vilket allt kan leda till en riktigt dyr reparation.
En viktig sak att notera är dock att du måste byta ut ditt bränslefilter när det behövs eftersom filtret har till uppgift att hålla oönskad smuts och skräp borta från bränsleledningarna. För mycket luft i systemet kan också orsaka en del av dessa problem.
Problem med tidssystemet
Timingproblem brukade vara ett allvarligt problem på äldre VW-motorer medan nyare motorer är betydligt bättre, men inte perfekta. Dessa problem beror vanligtvis på att plastspännare slits av och gör att remmen/kedjan blir lite för lös. Detta påverkar motorns timing och kan leda till att metallspåner hamnar i oljan.
Motorn kommer att börja skramla och rycka, vilket är precis vid den tidpunkt då du behöver byta ut båda dessa. Om du inte gör det finns det stor chans att din motor kommer att få allvarliga inre skador.
FAQ-avsnittet
Är VW 1.6 TDI en bra motor?
Ja, 1.6 TDI är en bra motor om den underhålls på rätt sätt. Om inte kommer den att drabbas av en hel del problem, varav några kommer att allvarligt påverka motorns förmåga att hålla länge. Med 120 hk är det inte en överdrivet kraftfull motor, men 250 Nm vid 1500 varv per minut är inte en siffra att vara blyg för.
Hur som helst anser många fortfarande att 1,6 TDI är lite för svag för de flesta tillämpningar. De som vill ha större bilar som Passat kommer troligen att uppgradera till 2,0L TDI som erbjuder uppåt 320 Nm vridmoment och uppåt 150 hk.
Är VW 1.6 TDI en motor som kan trimmas?
1.6L TDI är en liten fyrcylindrig turboladdad dieselmotor vilket innebär att den inte nödvändigtvis är kraftfull eller älskad av dem som vill ha kraftfulla motorer. 1.6L TDI kan dock göras om för att lätt erbjuda runt 140-150 hk utan några större bekymmer.
Om du vill trimma den ytterligare kan du till och med nå upp till 300 hk, vilket i stort sett är den övre gränsen för 1,6L TDI. Dessa hästkrafter följs av en enorm ökning av vridmomentet, runt 550-650 Nm, vilket är ganska vansinnigt.
Hur länge kommer VW 1.6 TDI att hålla?
Om du inte är särskilt medveten om det är 100 000 miles vanligtvis den tidpunkt då 1.6 TDI börjar bli arg på dig och vägrar att fungera. Men om du tar väl hand om den kan du driva den över 200 000 mil utan att oroa dig för större mekaniska översyner.