Vanliga problem med Volkswagen Golf

Volkswagen Golf Problem

I mitten av 1970-talet kom Volkswagen med en liten och prisvärd 4-dörrars hatchback som hette VW Golf. Ända sedan dess har Golf lyckats vara en av de mest sålda premiumbilarna på instegsnivå i världen. De allra första VW Golf-modellerna var enkla, kala och minimala medan de senaste Golf-modellerna Mk7 och Mk8 är premiumbilar.

VW Golf har alltid varit känd som en bil som är billig att underhålla och som inte behöver skötas som vissa av sina dyrare tyska rivaler. Under årens lopp har dock Golf kontinuerligt uppgraderats och den konkurrerar nu med bilar som Audi A3, Mercedes Benz A-klass och BMW 1-serie.

Som helhet har Golf visat sig vara pålitlig, men vissa generationer är verkligen bättre än andra. De vanligaste VW Golf-problemen är motorfel och skrammel, fjädringsproblem, transmissionsproblem, problem med turboladern och olika problem i samband med oljeläckage.

Inget av dessa bör avskräcka dig från att överväga Golf som ditt nästa köp eftersom det är ett riktigt bra paket. VW Golf erbjuder många olika generationer, motorer, trims och till och med karossvarianter, vilket inte är något man kan säga om de flesta hatchbacks.

VW Golf – problem med motorfel och skrammel

Nästan alla VW Golf-modeller är kända för att drabbas av olika motorrelaterade problem som vanligen manifesteras genom att motorn skramlar och ger felstöt. Motorns tändspolar tenderar att gå sönder ofta och måste bytas ut om du vill bevara motorns allmänna hälsa. Lyckligtvis är dessa lätta att få tag på vilket innebär att de inte är så dyra.

Den kamaxeldrivna högtrycksbränslepumpen är också ett väldokumenterat VW Golf-problem som vanligtvis manifesterar sig genom högljudda och situationsbundna motorskrammel. Dessa kan ibland gå sönder var 20 000:e mil vilket inte är något du vill ha, särskilt eftersom bränslepumpen vanligtvis inte är en förbrukningsdel i de flesta bilar.

  Är Volkswagen Golf en bra bil?

VW Golf – problem med fjädringen

VW Golf är också känd för att ha problem med de främre antirollbar-bussningarna som måste bytas ut när du hör gnisslande och skramlande ljud som kommer framifrån. Äldre VW Golf-modeller är kända för att drabbas av problematiska bakaxlar som är kända för att orsaka slipande ljud efter ett tag.

Äldre VW Golf-modeller är också kända för ökade korrosionsnivåer som vanligtvis angriper alla fjädringskomponenter vilket gör att bilen långsamt börjar halta. Dessa måste bytas ut så fort som möjligt eftersom de är kända för att fullständigt splittras om de blir alltför korroderade.

VW Golf – problem med växellådan

Tidiga VW Golf-modeller är kända för att ha en långvarig manuell växellåda som verkar kunna hålla i evighet. Nyare manuella växellådor är dock kända för att vara mer förbrukningsbara, särskilt om du inte är försiktig med dem. Att köra på låg växellådsolja är typiskt sett känt för att orsaka alla möjliga transmissionsrelaterade problem, som att man inte kan lägga i en växel.

Nyare automatväxlar verkar vara hyfsade som helhet, särskilt DSG-enheterna. Äldre automatväxlar är kända för att drabbas av kedjeproblem som gör växellådan ytterst trög och ibland till och med helt okänslig.

VW Golf – problem med turboaggregat

VW Golf har tidigt anammat tvångsinduktion, vilket innebär att även äldre VW Golf-modeller är utrustade med en turboladdare. Det tråkiga är att även vissa nyare VW Golf-modeller som Mk7 GTI är kända för att drabbas av alla möjliga problem med turboladdare som ibland kan leda till ett fullständigt fel.

  VW mot Mercedes: Tillförlitlighet

Lyckligtvis upptäckte VW problemet tidigt och det åtgärdades, men det finns fortfarande en hel del Mk7 GTI-modeller där ute med problem med turboladdare. Äldre Golf-modeller drabbas också ibland av problem med turboladdare, särskilt GTI- och R-modeller.

VW Golf – oljeläckage

Oljeläckage är ett typiskt tyskt bilproblem som tenderar att uppstå främst på bilar med högre körsträcka, men vissa Golf-exemplar är till och med kända för att drabbas av oljeläckage relativt tidigt. En av anledningarna till detta är att Golf vanligtvis använder en oljepanna av plast som tenderar att degraderas efter ett tag och börjar orsaka läckor.
Vissa Golf-modeller använder plastslangar och förbrukningsbara tätningar som också försämras och orsakar oljeläckage från olika ställen. Se till att kontrollera under golvet på den VW Golf du är intresserad av eftersom de är kända för att lämna oljepölar var de än går.

FAQ-avsnittet

Vilken VW Golf-modell är den mest tillförlitliga?

Den mest tillförlitliga VW Golf-modellen är Mk7.5 eller Mk7-modellen efter faceliftet. Dessa har gått in i produktion i slutet av 2016 och början av 2017 och de ser annorlunda ut jämfört med modellerna före facelift. Golf 7.5 ärver många funktioner från sin äldre bror före facelift, men den har också lyckats lösa många av de problem som plågade modellen före facelift.

Vissa säger att Mk2 Golf är oförstörbar vilket är mer eller mindre sant, men mest för att det är en så naken bil att det inte finns så många saker som kan gå fel ändå.

  Vanliga problem med Volkswagen Arteon

Vilken VW Golf-modell är den minst tillförlitliga?

Enligt många källor på nätet verkar modellerna Mk5 Golf och Mk6 Golf vara de modeller som har flest rapporterade problem. Det är dock inte helt sant att dessa är opålitliga eftersom de också kan vara riktigt pålitliga om de tas om hand på lämpligt sätt.

Den nya Mk8 Golf har först nyligen släppts så det är inte möjligt att redan nu betygsätta den när det gäller långsiktig tillförlitlighet, men de första rapporterna verkar placera den någonstans i mitten.

Är VW Golf 8 en bra bil?

Den helt nya 8:e generationen av Golf kallad Golf 8 har utsatts för mycket kritik eftersom många journalister anser att den är av sämre kvalitet jämfört med Golf 7.5. Detta stämmer till 100 % på vissa områden som materialkvaliteten, men Golf 8 kompenserar för detta med fantastiska motorer och en riktigt teknikorienterad interiör.

Golf 8 är extremt beroende av vilka tillval du väljer vilket innebär att den både kan kännas som en lyxbil och en billig bil. På det hela taget är VW 8 fortfarande en bra bil, men under ytan är det inte ett kvalitetssprång från 7,5:an.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts