Vanliga problem med Volkswagen E-Golf

Volkswagen E-Golf problem & fel

Märket Volkswagen har gått igenom en riktigt tuff period under det senaste decenniet eftersom det gick från att vara det främsta premiumbilmärket som faktiskt var prisvärt och önskvärt, till ett ganska tvivelaktigt märke tack vare Dieselgate-skandalen. VW gjorde dock en ansträngning för att investera en enorm summa pengar i elbilar för att återfå sin tidigare titel.

VW e Golf är en av de allra första elbilarna från VW, vilket omedelbart väcker några frågor om dess tillförlitlighet. När ett märke vågar sig in på okänd mark brukar det indikera problem som bara väntar på att uppstå. En elbil är dock till sin natur enklare i sin konstruktion vilket innebär att e Golf är en relativt pålitlig bil.

Hur som helst finns det några problem som är värda att nämna, till exempel problem med laddningsporten, HVAC, olika elektriska problem, problem med strömförsörjning och laddning samt problem med bromsarna. Alla dessa problem går att reparera, men de verkar också vara vanliga på många e Golf-modeller.

På det hela taget är e Golf en riktigt intressant bil eftersom den kombinerar alla fördelar med en VW Golf med eldrift, vilket gör den till en perfekt Golf för den moderna eran.

VW e Golf – problem med laddningsporten

Ett av de vanligaste, om inte det vanligaste problemet som e Golf lider av, är det besvärliga låset för laddningsporten som är konstruerat för att docka laddaren och låsa den under laddning. Detta system är utformat så att ingen enkelt kan gå till din bil och koppla ur den. Ibland tenderar dock låsen att fastna vilket innebär att du inte kan koppla loss laddaren.

  Vanliga problem med Volkswagen Polo

Dessutom är porten utformad så att den immobiliserar fordonet när någon försöker ta ut den, vilket innebär att din bil inte kommer att kunna köras och du kommer inte heller att kunna bogsera den. Det är möjligt att använda ett vasst föremål för att lossa låsen med våld, men det är ingen bra idé att göra det eftersom du kan göra problemet ännu värre.

VW e Golf – HVAC-problem

Många VW e Golf-ägare klagar på olika HVAC-problem som fullständig brist på luftflöde, brist på kall luft eller brist på varm luft. Detta innebär att systemet inte kan kyla ner eller värma upp kupén vid behov, vilket delvis kan repareras med en mjukvarupatch.

Vissa källor uppger dock att dessa problem beror på en defekt värmepump eller trasiga ventiler vilket innebär att dessa måste bytas ut om du vill lösa problemet permanent. Se till att ta din e Golf till återförsäljaren för att åtgärda detta.

VW e Golf – Elektriska problem

VW e Golf drabbas ibland av olika elektriska problem i samband med GPS, backkamera, anslutningssystem och Bluetooth. Kameran kan kopplas ur helt och hållet, slå ut eller till och med blinka, vilket gör den helt oanvändbar. Det verkar som om det enda sättet att effektivt lösa detta är att byta ut kameran helt och hållet.

Car-Net-funktionerna är också ett känt problem med många VW-modeller eftersom de tenderar att sluta fungera utan någon uppenbar anledning. Detta problem är oftast förknippat med 2015 års modeller vilket innebär att VW fixade problemet för 2016 års modeller och uppåt.

  4MATIC vs 4MOTION - skillnad, fördelar och nackdelar

VW e Golf – problem med strömförsörjning och laddning

Vissa e Golf-modeller lider av felaktiga effektstyrningsmoduler som helt kan ställa till det för bilens laddningssystem. Så mycket att du måste byta ut hela modulen för att åtgärda detta. Det positiva är att endast en liten mängd bilar har fått detta problem diagnostiserat.

Ett annat problem relaterat till modulen eller växelriktaren gör att bilen tappar strömmen under körning. Det positiva är att dessa problem främst drabbade tidiga 2015-modeller medan senare modeller har fått detta problem åtgärdat.

VW e Golf – Problem med bromsarna

Många Volkswagenbilar har drabbats av bromsrelaterade problem, särskilt problem med automatiserade frambromsar. e Golf verkar tillhöra denna grupp av bilar som antingen inte aktiverar bromsarna när det är nödvändigt eller aktiverar dem när det inte finns något behov av att göra det.

Systemet kämpar i ogynnsamma väderförhållanden, särskilt i kraftigt regn eller snö eftersom systemet är kopplat till parkeringssensorerna. För 2 år sedan krävdes en stämning mot VW på grund av dessa problem, så det är bättre att stänga av systemet helt och hållet för att alltid vara säker.

FAQ-avsnitt

Är VW e Golf värt det?

Volkswagen e Golf är ett av VW:s allra första seriösa försök att göra en konkurrenskraftig och massproducerad elbil. De bestämde sig för att ta ett välkänt Golf-chassi och spänna fast ett högspänningselektriskt system för att göra elbilen. e Golf är ingen dålig bil, men tiden har kommit ikapp e Golf vilket innebär att VW ID:s bilar helt enkelt är bättre.

  Är Volkswagen T-Roc en bra bil?

Som sådan, om du kan hitta en e Golf till ett lockande pris är den värd pengarna, men om du kan sträcka ut dem till något som en VW ID.3 eller till och med en ID.4 är e Golf inte värd det.

Hur många mil kan VW e Golf hålla?

I verkligheten kan e Golf klara upp till 150 mil på en full laddning, vilket innebär att dessa uppskattningar tar hänsyn till luftkonditionering och alla andra system som vi brukar använda i bilen. Du skulle kunna sträcka den sträckan ännu längre om du försöker, men realistiskt sett är 150 miles max.

Det är här som nyare elbilar slår VW e Golf eftersom e Golf aldrig var avsedd att vara en elbil från fabriken.

Hur lång tid tar det att ladda VW e Golf?

Långsam laddning tar upp till 6-7 timmar medan snabbladdning fyller på batteriet från 0 % till 80 % på cirka 45 minuter. Detta är hyfsat med tanke på när e Golf kom den och är anledningen till att e Golf fortfarande lyckas vara någorlunda konkurrenskraftig med de nyaste elbilarna.

EV:er som har utformats med ett EV-specifikt chassi tenderar dock att vara bättre i verkligheten.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts