Volkswagen Polo är en subkompakt VW-kombi som är gjord för stadsbruk eftersom den är liten, har bra sikt och är väldigt lätt att köra. VW Polo är en mer prisvärd version av Audi A1 och är en ganska populär bil i Europa.
VW Polo delar många av sina komponenter med sin större bror, VW Golf. Detta innebär att tillförlitligheten mellan Golf och Polo är riktigt likartad. På det hela taget är VW Polo en ganska pålitlig bil om du underhåller den väl. Den goda nyheten är att en bil som Polo inte är dyr att underhålla i hela sortimentet.
De vanligaste VW Polo-problemen är förknippade med elektroniken, fjädringen, bromsarna, motorns spiraler och klockfjädern. De flesta av dessa beror på bristfälligt underhåll, men andra som elproblemen och klockfjäderproblemen är vanligt förekommande med VW Polo-modeller.
Polo bör kunna hålla länge om den tas om hand på rätt sätt. Faktum är att inte alltför många tar ordentligt hand om billiga bilar vilket i sin tur gör dem mer benägna att uppleva problem än vanligt.
VW Polo – elektriska problem
VW är inte ett märke som är känt för att uppleva så många problem med något av de elektriska systemen, men Polo verkar lida av dessa. Mer specifikt är det känt att yttre belysning skadar linserna på grund av den konstanta värme som genereras från dagsljusen. De elektriska fönstren är också en öm punkt för många VW Polo-modeller.
Polo är också känd för att ha problem med vindrutetvättarna som tenderar att sluta fungera utan någon uppenbar anledning. Dessa kan vara ganska kostsamma att byta ut, så se till att alltid hålla ett öga på eventuella missöden.
VW Polo – problem med fjädringen
Några generationer av VW Polo är också benägna att drabbas av problem med den främre fjädringen. De främre underarmsbussningarna tenderar att utveckla sprickor efter långvarig användning, vilket kan leda till ett fullständigt fel. Det finns inga andra sätt att åtgärda detta än att byta ut dessa när problemet uppstår.
Som sagt är detta ett vanligt problem för många Polo-modeller vilket innebär att det är ganska troligt att du också kommer att uppleva dessa. Du måste ta hand om dem förr än senare eftersom ett fullständigt fel kan orsaka alla möjliga ytterligare komponentskador.
VW Polo – Bromsar
VW Polo är inte direkt en tung bil i sig, men bromsskivorna är kända för att lida på många VW Polo-generationer. Se till att inspektera skivorna för att se om det finns några tecken på skevhet eller ryckighet vid bromsning. Problemet här är att skivorna inte är tillräckligt exakt tillverkade så de är benägna att slitas i förtid.
Det finns många symtom på slitna bromsskivor, t.ex. en oemottaglig bromspedal, slipande ljud vid inbromsning, längre stoppsträckor och vinglande rattar. Dessa tenderar att bli värre successivt, vilket innebär att du bör byta ut dem när du känner av dessa problem.
VW Polo – problem med motorslingor
Problem med tändspolar är också vanligt förekommande på många VW-modeller, inklusive Polo. Problemet här är att bilen börjar gå på tomgång, börjar få fel tändningar, förlorar effekt eller till och med stannar helt och hållet och inte kan starta. Den dåliga nyheten är att det ofta är svårt att lokalisera exakt vilken spole som orsakar problemen, vilket innebär att många bara byter ut dem alla på en gång.
Den goda nyheten är att dessa problem är vanliga för VW-modeller vilket innebär att en genomsnittlig VW-tekniker borde kunna byta ut dem på nolltid.
VW Polo – Problem med klockfjädrar
Tändspolarna är inte det enda vanliga VW-problemet eftersom problemet med rattens klockfjäder också är vanligt i många VW-modeller. Klockfjädern har till uppgift att styra nästan alla rattrelaterade system som rattkontrollerna, krockkudden, den adaptiva farthållaren och många fler system som oftast är beroende av hur grundligt bilen har utrustats med tillval.
Allt som allt var dessa problem redan en del av några landsomfattande återkallelser, men även efter dem uppger NHTSA att det finns mer än 1,2 miljoner olika VW-modeller som fortfarande lider av dessa problem efter återkallelsen. Detta tyder på att VW inte nödvändigtvis är helt medvetna om vad som krävs för att lösa detta problem för gott.
FAQ-avsnittet
Är VW Polo bättre än VW Golf?
Alla är medvetna om att bilarna under de senaste decennierna har blivit större och större. Detta innebär att en VW Golf från 20-30 år sedan faktiskt är mindre än en modern VW Polo. Det är inte bara det att en nyare VW Polo är större, utan den hanterar också utrymmet bättre vilket ökar storleken och det användbara utrymmet i bilen dubbelt.
Detta väcker frågan om en modern välutrustad VW Polo är bättre än en VW Golf eftersom den är billigare men finns med nästan samma funktioner. Sanningen är att VW Golf är och sannolikt alltid kommer att vara en bättre bil, men Polo är nu närmare Golf än någonsin tidigare.
Hur länge ska en VW Polo hålla?
En VW Polo bör hålla några hundra tusen mil utan några större problem eftersom det är att vänta på välskötta VW-modeller. De nyare Polo-modellerna har blivit så bra att de nu är ganska kompetenta bilar även i premiumsegmentet.
Hur som helst, om du underhåller en Polo tillräckligt väl kommer den sannolikt att kunna tjäna dig länge. Dessa bilar är de minst komplexa bilarna i det nuvarande VW-sortimentet, vilket säkerligen kan skryta med lovande resultat efter ett decennium eller två.
Är VW Polo säker?
Volkswagen är ett av de märken som endast tillverkar 5-stjärniga säkerhetsrankade bilar vilket innebär att alla nyare VW Polo-modeller verkligen är säkra. Du måste dock komma ihåg att Polo är en subkompakt hatchback vilket innebär att den aldrig kommer att vara lika säker som en större bil, åtminstone inte som en 5-stjärnigt klassad större bil.
Detta innebär att om familjeanvändning är ditt primära mål bör du uppgradera till VW Golf eftersom den slår Polo i detta fall med ganska stor marginal.