Vanliga problem med Volkswagen Atlas

Volkswagen Atlas Problem

Volkswagen Atlas/Teramont är VW:s största SUV som byggs på VAG:s egen MQB-plattform. Atlas är något av en ersättare för VW Touareg eftersom 2016 års Atlas nu är den enda stora VW SUV som erbjuds i Nordamerika.

Atlas ska konkurrera med Mercedes GLE, BMW X5, Audi Q7 och alla andra lyxiga SUV:er i mellanstora och stora storlekar. Atlas utnyttjar den klassiska boxiga stora SUV-formen och finns i många olika utföranden. VW har även uppdaterat Atlas för modellåret 2021, vilket innebär att den är nyproducerad.

VW Atlas verkar vara överallt när det gäller tillförlitlighet, men det är ofta fallet med stora komplexa lyxiga SUV:er. De vanligaste VW Atlas-problemen är defekta bränsleinjektorer, problem med motoravstängning, kylvätska som läcker, problem med bränslepumpen och defekta klockfjädrar.

Vissa VW Atlas-problem kan kosta några tusen dollar att åtgärda medan andra inte är lika överdrivna. På det hela taget bör du vara försiktig om du är på marknaden för en av dessa eftersom bristande underhåll är känt för att göra dessa extremt dyra att äga i längden.

VW Atlas – problem med bränsleinsprutning

Eftersom Atlas använder en uppsjö av motorer med direktinsprutning behöver den korrekt fungerande bränsleinsprutare. Insprutarna i Atlas är dock benägna att spricka eller till och med läcka. När detta händer rubbas förhållandet mellan syre och bränsle helt och hållet, vilket kan orsaka antingen mindre eller extremt allvarliga motorskador.

Se till att inspektera insprutarna både visuellt och med ett högkvalitativt diagnostikverktyg eftersom det ofta är svårt vilken injektor som orsakar alla problem. Hur som helst måste du agera snabbt eftersom långvariga problem med injektorerna potentiellt kan förstöra motorn helt och hållet.

  Aiways vs VW - vilken är bäst?

VW Atlas – problem med motoravstängning

Många VW Atlas-ägare har rapporterat att deras bilar lider av slipande ljud när du stänger av motorn, vilket är riktigt oroväckande med tanke på att Atlas är en relativt ny bil. Många ägare har kontaktat VW, men VW har svarat att det är normalt att höra dessa ljud, vilket definitivt inte är sant.

Det visar sig att problemet har spårats till märkliga problem med fjädern som sitter i vridmomentomvandlaren. Vissa VW-specialister hävdar att detta egentligen inte är ett problem som kan orsaka någon form av skada, men det är inte något som någon vill uppleva från en stor, dyr och relativt ny bil.

VW Atlas – Läckage av kylvätska

Många VW Atlas-ägare har också rapporterat att deras Atlas-modeller lider av kylvätska som läcker. Kylvätska är en viktig vätska som har till uppgift att se till att motorn alltid fungerar vid rätt temperatur. Den smörjer också motorn och rengör den. Om kylvätskan läcker förlorar man alla dessa skyddande egenskaper, vilket utsätter motorn för stor fara.

Vissa VW-mekaniker kommer att säga att detta är normalt, men i verkligheten är det inte så. VW är kända för att åtgärda detta om din Atlas omfattas av en garanti. Som sådan bör du se till att kontrollera om kylvätskenivåerna är konstanta. Om inte, ta bilen till en verkstad så fort som möjligt.

  BMW VS Volkswagen tillförlitlighet - vilken är bäst?

VW Atlas – Problem med bränslepumpen

Bränslepumpen har till uppgift att ständigt förse motorn med det bränsle som behövs för att bilen ska kunna röra sig. Om bränslepumpen börjar orsaka problem kommer du inte att kunna starta bilen, eller så kommer bilen sannolikt att stanna. I vilket fall som helst gör en defekt bränslepump bilen oduglig.

Bränslepumpen är inte nödvändigtvis en förbrukningsdel i de flesta bilar där ute, vilket innebär att en sådan inte bör gå sönder på en bil som bara är några år gammal.

VW Atlas – Problem med klockfjädrar

Klockfjäderproblemet är ett relativt vanligt problem på många VAG-produkter där styrsystemet börjar drabbas av knarrande ljud när du slår in full rattlåsning. Problemet här är att om klockfjädern verkligen går sönder kommer det sannolikt att ställa till det för alla dina styrrelaterade system som farthållare, krockkuddar och många andra komponenter.

Det verkar som om en utbytesklockfjäder kostar runt 600 dollar, vilket inte är något som någon vill spendera på en relativt ny bil. Om din bil är under garanti, se till att fråga om du kan byta ut klockfjädern under garantin. Om de inte är villiga att göra det bör du pressa dem lite innan de gör det eftersom detta inte är en normal händelse.

FAQ-avsnittet

Är VW Atlas en bra bil?

Det beror på vem du frågar. Vissa anser att VW Atlas är en bra bil och att den erbjuder ett stort värde, särskilt i jämförelse med några av sina dyrare tyska rivaler. Å andra sidan säger vissa att Atlas inte är värd pengarna eftersom den kostar mindre än vissa av sina tyska rivaler, men kostar mer att underhålla.

  Vanliga problem med Volkswagen Golf

Hur som helst är det omöjligt att säga att Atlas är en dålig bil eftersom det är VW:s flaggskepp inom SUV. Problem med stora SUV:er är vanliga, vilket innebär att Atlas inte skiljer sig från bilar som X5, GLE eller Q7.

Är VW Atlas underhållsintensiv?

VW Atlas är verkligen underhållsintensiv, men det är många bilar i detta segment också. För att en stor lyxig SUV ska vara fullt fungerande även efter årtionden av användning behöver den ett konstant och grundligt underhåll. Det är inte lätt att säga hur dyr Atlas kan vara, men den ligger säkert där uppe.

Icke desto mindre bör du underhålla din Atlas tidigt för att inte spendera enorma summor pengar längre fram. Bilar som dessa är höga underhållskostnader eftersom de erbjuder mer än de flesta bilar.

Är VW Atlas säker?

VW Atlas är en femstjärnig bil när det gäller säkerhet. Praktiskt taget alla moderna mjukvarusäkerhetssystem finns i Atlas, men många av dem ingår i dyra paket. Atlas är mer eller mindre på samma nivå som alla andra lyxiga SUV:er, vilket innebär att säkerheten inte alls är ett problem.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts