Volkswagen Phaeton vs Volkswagen Phaeton D2

Volkswagen Phaeton vs Volkswagen Phaeton D2

Volkswagen Phaeton är den största VW-sedanen som är gjord för dem som föredrar att bli körda i stället för att köra bilen själva. Den första iterationen av Phaeton kom ut redan 2002 och följdes av en rejäl restyle 2014. Phaeton lades officiellt ned redan 2016, men VW planerade att släppa sin efterföljare.

Det var tills Dieselgate inträffade då VW var tvungna att ompröva hela sin produktstrategi. Tack vare enorma löneböter och ersättningar skrotades till slut den nya Volkswagen Phaeton helt och hållet. Många trovärdiga källor uppger att Phaeton var en av de största penningpengarna i företagets historia då VW enligt uppgift förlorade så mycket som 28 000 euro med varje såld enhet.

Detta är de viktigaste orsakerna till att Phaeton aldrig blev verklighet, men i juli 2022 släppte VW aldrig tidigare visade bilder på vad som skulle bli den nya Phaeton. De gjorde detta för att fira bilens 20-årsjubileum och vi kan helhjärtat säga att D2 Phaeton verkar vara ett imponerande paket.

I den här artikeln kommer vi att jämföra den första generationen av Volkswagen Phaeton vs Volkswagen Phaeton D2 och berätta vad det är vi missat. Vem vet, kanske D2 Phaeton ser dagens ljus någon gång i framtiden.

Volkswagen Phaeton

När den ursprungliga VW Phaeton kom ut upptäckte folk snabbt att den hade vissa funktioner som inte många bilar har idag. Den ursprungliga Phaeton var inte baserad på samma plattform som Audi A8, utan snarare på Bentley Flying Spur. Visst, motorerna delades mellan alla tre märkena, men Phaeton saknade inte något av detta.

  Kommer det att finnas en VW Passat 2023?

Den ursprungliga Phaeton finns med både diesel- och bensin V6-motorer, en bensin V8, en diesel V10 eller en bensin W12 som toppmodell. Alla modeller av Phaeton erbjuder uppåt 241 hk medan den tidigare nämnda W12:an erbjuder 450 hk och är en av de smidigaste drivlinor som finns i någon bil. De flesta modellerna hade AWD, men vissa modeller hade FWD.

Den ursprungliga Phaeton kan nu köpas för så lite som 5 000 dollar medan det genomsnittliga priset för en Phaeton av första generationen ligger runt 12 000 dollar. För detta pris är VW Phaeton ett absolut och fullständigt lyxbilsfynd, men underhållskostnaderna är inte lika lockande. Hur som helst erbjuder den ursprungliga Phaeton ett enormt utrymme på alla sätt och vis och det är en riktigt bekväm bil överlag.

Tillförlitligheten är inte bilens starka sida, mest på grund av att folk köper dem billigt och tenderar att underhålla dem billigt. Trots detta har original-Phaeton starka motorer, en riktigt bekväm körning, en överraskande mängd teknik och är säker som en stridsvagn.

Volkswagen Phaeton D2

Tro det eller ej, men Tesla Model S var också anledningen till att D2 Phaeton aldrig kom till stånd, eftersom det var då som VW beslutade att kanalisera de flesta av sina ekonomiska ansträngningar till elbilsplattformen MEB. Bakom kulisserna arbetade dock VW:s ingenjörer på den nya generationen av Phaeton som äntligen har sett dagens ljus sommaren 2022.

  Är Volkswagen Amarok en bra bil?

D2 Phaeton, som endast fanns tillgänglig med lång hjulbas, skulle komma med antingen en diesel-V6, en hybridbensin-V6, en diesel-V8 eller till och med en W12-motor som finns i den nuvarande Bentley Flying Spur. Källor uppger att denna motor skulle producera cirka 650 hk och ett kolossalt vridmoment på 664 lb-ft. VW använde en del av sina lärdomar från D2 Phaeton vid tillverkningen av den nuvarande VW Phideon, som endast finns i Kina.

Interiören i D2 Phaeton är en sann festival av teknik och lyx eftersom den liknar VW Touareg, men med material av högre kvalitet. Det finns tillräckligt med utrymme inuti D2 Phaeton för en fotbollsmatch eftersom den endast finns i LWB-form. Oavsett hur man ser på den är D2 Phaeton en sann flaggskeppssedan.

Världen hade dock andra planer, och Dieselgate, elbilar och långsam försäljning av D1 Phaeton innebar att Phaeton D2 bara var en avlägsen dröm.

Slutsats – Phaeton D2 är en fantastisk bil, men den blev aldrig verklighet.

Det är svårt att jämföra en bil som har funnits ute i 20 år och en bil som aldrig ens byggdes. D2 Phaeton gör det dock möjligt för oss att se vad som kunde ha blivit om bilar som dessa är lika populära som de en gång var. VW vet att om de skulle komma ut med den nya Phaeton skulle försäljningen förmodligen inte räcka till.

Därför undrar vi om VW gjorde ett bra val här, men Audi A8, en bil som delar hela sin filosofi med Phaeton, minskar också snabbt i försäljning. Därför är det mer än troligt att D2 bara skulle bli ännu en pengaborg för VW.

  Vanliga problem med Volkswagen T-Roc

FAQ-avsnitt

Är Volkswagen Phaeton en riktig lyxbil?

Volkswagen är ett av de märken som lyckas gå på gränsen mellan lyxbilar och mer vanliga bilar. Vissa av deras modeller som Polo, Golf eller Jetta är inte lyxbilar även om de är kvalitetsprodukter. Å andra sidan kan VW Phaeton, Touareg och eventuellt till och med VW Arteon betraktas som lyxbilar.

Phaeton är den överlägset lyxigaste VW:n genom tiderna, vissa anser till och med att den är en bättre bil överlag jämfört med den tyska lyxtrion från den tiden.

Hur förhåller sig VW Phaeton till Mercedes S-klass, BMW 7-serien och Audi A8?

Tja, när det gäller märkesattraktion kan VW Phaeton helt enkelt inte mäta sig, och med tanke på att de flesta människor inte ens är så medvetna om hur bra Phaeton faktiskt är, förlorar den säkerligen många köpare eftersom den inte kommer med det mest premiummärke som finns där ute.

Men innehållsmässigt är Phaeton inte bara i nivå med sina tyska rivaler utan lyckas till och med slå dem i många olika avseenden. Dessutom var den ursprungliga Phaeton dyrare än den ganska tvivelaktiga W220 S-klassen.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts