Problem med VW 2.0 TSI-motorn

VW problem & fel

Volkswagens EA888-motorfamilj är vad de flesta kallar den bästa bensinmotorn för VW-pendlare som du kan köpa. 2.0L TSI är troligen den bästa av dem alla eftersom den erbjuder mycket kraft, men också är hyfsat effektiv och ganska sofistikerad. Du kan få den här motorn i exempelvis en Audi A4 som är tyst, följsam och kraftfull.

Å andra sidan kan du också få den i heta hatchbacks som Golf GTI Performance. I den här artikeln kommer vi att lista alla vanliga problem med VW 2.0 TSI-motorn och berätta vad du behöver se upp för om du är på marknaden för en av dessa begagnade. De är populära och ganska pålitliga, men de är verkligen inte perfekta.

Dessa problem inkluderar läckande/tilltäppta bränsleinjektorer, problem med vattenpumpen, problem med tändspolen, problem med styrkedjan och problem med PVC-systemet. En del av dessa kan lösas proaktivt, vilket är anledningen till att du bör läsa den här artikeln till slutet, medan andra är inneboende för många VW EA888-motorer, inklusive 1,8 TSI, 2,0 TSI och dess mindre bröder.

Om du är på marknaden för en bil med denna respektive motor, se till att göra en inspektion före köpet för att vara helt medveten om hur motorn klarade av dessa problem. Om en av dessa har underhållits på rätt sätt kommer den garanterat att hålla riktigt länge.

Bränsleinsprutare som läcker/förstoppas

Ett av de vanligare problemen med 2,0L TSI-enheten är ett problem där bränsleinsprutarna antingen kan börja läcka eller bli allvarligt igensatta. 2.0L TSI är en motor med direktinsprutning, vilket innebär att den har en hel del fördelar av nackdelar, inklusive de två som nämns ovan. Eftersom dessa arbetar med extremt höga tryck kommer de så småningom att gå sönder.

  Är Volkswagen Polo en bra bil?

När de gör det kommer din bil att ge fel tändning, gå dåligt på tomgång, ha undermålig acceleration, läcka bränsle och framkalla olika felkoder som de från P0300-familjen. Kolbildning kan också förekomma i dessa motorer, vilket är anledningen till att du måste byta ut dessa injektorer och eventuellt till och med valnötsstråla motorns inre delar för att rensa bort alla kolavlagringar.

Problem med vattenpumpen

Vattenpumpen har till uppgift att trycka kylvätskan genom motorn för att hålla temperaturen på avstånd. Problemet med 2.0 TSI är att vattenpumpens hölje är tillverkat av plast som är känsligt för slitage, särskilt eftersom det är placerat nära varma motorkomponenter. Högt tryck, värme och plast är av uppenbara skäl ingen bra kombination.

När detta händer kommer din bil därför troligen att uppvisa hög motortemperatur. När detta sker är det bäst att inte köra bilen och inspektera vattenpumpen så snart som möjligt. Detta problem är ofta förknippat med felkoden P2181.

Problem med tändspolen

Tändspolarna är utformade för att hämta elektrisk energi från batteriet och skicka den till tändstiftet som sedan inleder förbränningsprocessen. Om en av dessa tre är felaktig kommer din bil sannolikt att dö grovt, kommer att ge fel tändning eller inte kunna starta alls. När detta händer måste dina tändspolar och dina tändstift inspekteras tillsammans.

Oftast beror det på felaktiga tändspolar. Det är bäst att byta ut alla fyra tändspolarna samtidigt, men många VW-specialister hävdar att det är bäst att byta ut alla tändstift när du byter ut alla tändspolar.

  Är Volkswagen Up en bra bil?

Problem med tidningskedjan

Problem med styrkedjan brukade vara det allvarligaste problemet med äldre VAG-motorer. Tack och lov är de nyare bättre, men de är fortfarande inte helt fria från dessa problem. Problemet här är att kedjespännaren kan bli spröd med tiden eller göra det möjligt för kedjan att förlora spänningen. Detta kan skada motorns inre delar ganska allvarligt.

Det vanligaste symtomet på detta problem är att motorn skramlar eller att metall skaver i oljan. Om du stöter på dessa, se till att inspektera spännaren och kedjan omedelbart. Om du inte löser detta i ett tidigt skede är det troligt att din motor dör.

Problem med PVC-systemet

För att avsluta listan måste vi också nämna problem med PVC-systemet. Systemet för positiv vevhusventilation har till uppgift att återcirkulera motorgaser för att skapa mer kraft och minska bilens koldioxidavtryck. PVC-systemet kan dock bli igensatt och skicka tillbaka dessa gaser till motorn, vilket är ett problem.

Vanliga symtom är bland annat grov tomgångskörning, felkoder för felaktiga tändningar, visslande ljud från insuget och oljeläckage. Se till att byta ut PVC-systemet när du stöter på något/några av dessa.

FAQ-avsnitt

Är VW 2.0 TSI en bra motor?

2.0 TSI är utan tvekan en av de bästa 4-cylindriga bensinmotorer som VW någonsin tillverkat. Visst finns det en hel del kontroverser kring den här motorn eftersom många anser att den är ganska opålitlig och lite för lantlig. Men om motorn underhålls ordentligt och om du inte missbrukar den kommer den att hålla länge.

  Vanliga problem med Volkswagen e-UP

Är VW TSI bättre än VW TDI?

Motorfamiljen VW TSI representerar bensindrivna VW-motorer medan VW TDI representerar VW-dieselmotorer. I genomsnitt är VW TSI-motorerna mer sofistikerade, ger fler hästkrafter, är lite törstigare och förorenar mindre.

TDI-motorer har högre vridmoment, tenderar att vara mer värdefulla i bland annat Europa och låter lite traktorliknande, vilket inte gynnas av dem som vill ha lyxbilar.

Vilken är den mest kraftfulla VW 2.0 TSI-motorn?

Den mest kraftfulla 2.0 TSI-motorn finns i Audi A4 och Golf R där den har en maximal effekt på 315 hk och ett vridmoment på 310 lb-ft. Dessa siffror är extremt fruktiga för en 4-cylindrig motor på 2,0 liter. Enheten i Golf R gör det möjligt för den att nå 60mph från stillastående på löjliga 3,7 sekunder, vilket är samma tid som du får med den 5,2L dubbelturboladdade 5,2L-motorn med 715hk Aston Martin DBS Superleggera.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts