Ford Fiesta är en av de minsta och mest populära Ford-modellerna sedan årtionden tillbaka. Fiesta släpptes första gången 1976 och har varit i kontinuerlig produktion sedan dess. Under denna tid har Fiesta gett upphov till sju olika generationer, vilket gör den till en av de mest långlivade Ford-modellerna i produktion, överträffad endast av Mustang och några andra modeller.
Motormässigt har Fiesta antagit två EcoBoost-motorer för de två senaste generationerna. De flesta Fiesta-modeller kommer med Fords 1,0 EcoBoost-motor medan den heta hatchbacken Fiesta ST kommer med Fords 1,5 l EcoBoost-motor. 1.0L EcoBoost-motorn ger mellan 100 och 125 hk medan 1.5L EcoBoost-motorn ger 200 hk.
När det gäller tillförlitlighet verkar båda dessa motorer klara sig bra, men du måste underhålla dem om du vill att de ska hålla länge. Tack och lov är dessa inte så dyra att underhålla vilket innebär att de flesta ägare tenderar att ta hand om dem. De vanligaste problemen med Ford 1.0 EcoBoost-motorn är relaterade till högtrycksbränslepumpar och oljeläckage.
De vanligaste problemen med Ford 1.5 EcoBoost-motorn är förknippade med kylsystemet och kolbildning. På det hela taget är båda dessa motorer bra, 1,0L EcoBoost räcker till i 99 % av situationerna medan 1,5L EcoBoost i ST är gjord för entusiaster.
Ford Fiesta EcoBoost motorproblem – Ford 1.0 EcoBoost problem med högtrycksbränslepump
Den 3-cylindriga 1.0 EcoBoost-motorn som finns i Ford Fiesta är en motor med direktinsprutning, vilket innebär att den är lättare och effektivare än en liknande motor med indirekt insprutning. Detta medför en mängd fördelar, men också vissa nackdelar som kolbildning och framför allt problem med högtrycksbränslepumpen.
Problemet här är att den pump som används i 1.0 EcoBoost-motorn arbetar med en extremt snabb kolv som måste trycka in bränsle i motorn riktigt aggressivt. Som sådan är pumpen, motsvarande bränsleventiler och bränsleregleringsventilen alla benägna att gå sönder eftersom de tål höga nivåer av stress under vardagliga tillämpningar.
Ford Fiesta EcoBoost motorproblem – Ford 1.0 EcoBoost oljeläckage
Ford 1.0 EcoBoost-motorerna levereras med mängder av tätningar, packningar och o-ringar, som alla är tillverkade av plast. Med tiden tenderar dessa att slitas ut snabbt, särskilt om de är monterade på betydligt hårdare material som aluminium eller stål. När detta oundvikligen händer kommer du att uppleva oljeläckage.
Nyckeln till att undvika eventuella skador orsakade av oljeläckage är att inspektera dessa komponenter när du servar bilen. Brist på motorolja kan orsaka en mängd skadliga motorproblem som till och med kan förstöra motorn helt och hållet. Se också till att leta efter synliga oljeläckage, oljelukt eller rök som kommer från motorrummet.
Ford Fiesta EcoBoost motorproblem – Ford 1.5 EcoBoost kylningsproblem
Ford 1.5 EcoBoost-motorn är löst baserad på sin större bror, 1.6 EcoBoost. Ford införde 1,5-motorn för att uppfylla skattegrupperna i vissa länder. Vi måste också nämna att Ford lyckades göra 1.5 EcoBoost lika kraftfull, om inte till och med kraftfullare än sin större 1.6 motsvarighet, vilket verkligen är fantastiskt. Båda dessa lider dock av kylningsproblem.
Problemet här är att kylvätskan på något sätt lyckas hitta sin väg in i förbränningskammaren vilket oundvikligen leder till låga kylvätskenivåer vilket kan överhetta motorn om inte till och med förstöra den. Detta har orsakat en enorm grupptalan mot Ford som fortfarande verkar vara aktuell.
Ford Fiesta EcoBoost motorproblem – Ford 1.5 EcoBoost problem med kolbildning
Vi har redan talat om att motorer med direktinsprutning på många sätt är bättre än motorer med indirekt insprutning. Ett utmärkt exempel på det är att en motor med direktinsprutning tenderar att vara kraftfullare, effektivare och bättre förpackad än en motor med indirekt insprutning av samma storlek. Kolbildning är dock sannolikt det vanligaste problemet med motorer med direktinsprutning.
När bränslet passerar in i motorn kan det ofta leda till att kolavlagringar byggs upp på motorns ventiler, vilket kan begränsa luftflödet in i förbränningskammaren. Detta leder till ojämna bränsle- och luftblandningar som oundvikligen kommer att resultera i mindre effekt. För en prestandabil som Fiesta ST är brist på kraft det sista du vill ha. Så se till att betala några hundra dollar och rengöra motorn med Walnut blasting-metoden.
FAQ-avsnittet
Är Ford 1.0 EcoBoost en bra motor?
Ford 1.0 EcoBoost är en riktigt bra motor ur många olika perspektiv. Till att börja med är det bara en 3-cylindrig motor på 1,0 liter, men den ger 125 hk, en effekt som vissa tillverkare bara klarar av med 4-cylindriga motorer på 2,0 liter. Dessutom är 1.0 EcoBoost-motorn extremt effektiv eftersom den kan ge upp till 50MPG, vilket är en seriöst bra siffra för en bensinmotor.
Tillförlitlighet