Vanliga problem med Ford Edge EcoBoost-motorn

Ford Edge är en mellanstor crossover som lanserades 2006 och har tillverkats kontinuerligt sedan dess. Det är också en av de mest populära och framgångsrika Ford crossoverna som någonsin kommit ut tack vare sin storlek, användbarhet och värde. Edge kommer med två olika EcoBoost-motorer, en 4-cylindrig 2,0 l EcoBoost-motor och en 2,7 l V6 EcoBoost-motor för prestandavarianten ST.

När det gäller tillförlitlighet verkar dessa två motorer vara ganska pålitliga om du tar väl hand om dem. 2,0L EcoBoost-motorn är utformad för att ge dig en ansträngningslös upplevelse som inte är tung i bränsleförbrukning och inte heller för dyr i drift. Å andra sidan är 2,7L V6 EcoBoost-motorn mycket dyrare, men mycket roligare att köra.

De vanligaste Ford 2.0 EcoBoost-motorproblemen är förknippade med ett sprucket avgasrör och lågtrycksbränslepumpen, medan de vanligaste Ford 2.7L V6 EcoBoost-problemen är förknippade med motorns ventilstyrningar och oljeläckage som kan förstöra motorn om du inte märker dem i tid.

Allt som allt har båda dessa motorer vissa för- och nackdelar och allt kokar ner till vad du värdesätter mest. Om du vill ha effektivitet, tillförlitlighet, låga driftskostnader och mindre miljöpåverkan ska du välja 2,0-litersmotorn. Om du vill ha kraft, spänning och lätthet ska du välja 2,7 liters V6-motorn.

Ford Edge EcoBoost motorproblem – 2.0 EcoBoost problem med spruckna avgasrör

Under utvecklingen av den här motorn beslutade Ford att det är bäst att avgasgrenröret är av rostfritt stål och placeras direkt på cylinderhuvudet. Detta medför vissa prestanda- och förpackningsfördelar som gör motorn kraftfullare och effektivare tack vare att den är något lättare och mindre återhållsam.

  Ford Mustang Shelby GT500 Tillförlitlighet

Men om du är tung på gaspedalen eller om du tenderar att använda den här motorn för bogsering och dragning kan du ofta få problem med att grenröret blir alldeles för varmt. Detta kommer i sin tur att dra ihop sig och expandera det rostfria stålhuset och så småningom orsaka hårfina sprickor som till slut kan spränga turboladdaren helt och hållet.

Ford Edge EcoBoost motorproblem – 2.0 EcoBoost problem med lågtrycksbränslepumpen

Ford EcoBoost 2.0L-motorn har två bränslepumpar. Bränslepumpen med lägre tryck används för att pumpa bränslet från bränsletanken till högtrycksbränslepumpen som skickar bränslet med extremt högt tryck till motorn. Detta system är utformat för effektivitetens skull och för att en enda pump skulle arbeta alldeles för mycket för att göra detta på ett effektivt och konsekvent sätt.

Problemet här är dock att ett bränslefilter är placerat direkt mellan bränsletanken och lågtrycksbränslepumpen. Om detta bränslefilter täpps till (vilket det så småningom kommer att göra) kommer det att orsaka stor påfrestning på lågtrycksbränslepumpen som måste arbeta riktigt hårt för att leverera det nödvändiga bränslet till högtrycksbränslepumpen. Se till att byta ut detta bränslefilter innan något av detta händer, eftersom detta kan orsaka ytterligare skador på resten av ditt bränsleleveranssystem.

Ford Edge EcoBoost motorproblem – 2.7L V6 EcoBoost motor problem med ventilstyrning

Det verkar som om många Ford 2,7L V6-modeller som byggdes mellan 2016 och 2017 lider av ett fel i samband med cylinderhuvudets ventilguider. Problemet här är att detta orsakar en motoroljeläcka som kommer in i förbränningsmotorn och brinner av. Du kommer inte att kunna se några oljepölar på marken vilket är dåligt eftersom detta problem kan gå obemärkt förbi mycket lätt.

  Vanliga problem med Ford 10-växlad växellåda

Detta kommer att öka din totala oljeförbrukning, så mycket att du kommer att gå igenom en liter olja var 2000-3000 mil. Det tydligaste symptomet på detta problem är blå rök som kommer ut ur avgaserna. Den goda nyheten är att Ford kommer att åtgärda detta problem gratis, men bara om du märker det i tid.

Ford Edge EcoBoost motorproblem – 2.7L V6 EcoBoost oljeläckage i oljepannan

Vissa Ford Edge ST-modeller tillverkade mellan 2015 och 2017 drabbades av ett problem i samband med oljepannan som inte var ordentligt förseglad med motorn. Detta orsakar en betydande oljepöl som knappast kan gå obemärkt förbi. Problemet här är att oljepannan är tillverkad av plast medan motorblocket är tillverkat av aluminium och det är verkligen svårt att försegla dessa två material helt och hållet eftersom det ena är betydligt mjukare.

Den goda nyheten är att Ford kommer att åtgärda detta problem gratis, så se till att hitta motsvarande Ford service bulletin för detta problem.

FAQ-avsnitt

Är Ford Edge 2.0L EcoBoost-motorn bra?

Ford 2.0L EcoBoost-motorn erbjuder 250 hk och 280 lb-ft vridmoment, vilket av många anses vara mer än tillräckligt. Den här varianten av Ford Edge kan kopplas ihop med antingen Fords intelligenta AWD-system eller det vanliga FWD-systemet. En åttaväxlad automat är också med i mixen och hela paketet är riktigt bra för de flesta.

250 hk är verkligen mycket för en 2,0L-motor nuförtiden så du borde inte sakna någon kraft på dina dagliga pendlingsresor. Om du däremot vill ha mer kraft kan du välja Ford Edge ST-modellen med sin 2,7L V6 EcoBoost-motor.

  Vanliga problem med Ford Ecosport

Är Ford Edge 2.7L EcoBoost V6 en bra motor?

Den 2,7L V6-motor som finns i Ford Edge är en mycket mer kapabel motor än den 2,0L-motor som finns i instegsmodellen Edge. V6:an har 335 hk och 380 lb-punkts vridmoment, vilket är 100 lb-punkts vridmoment mer än 2.0L EcoBoost.

V6:an låter också mycket bättre och är en överlag mjukare motor. På det hela taget är det verkligen svårt att kritisera 2,7L V6 eftersom det är en riktigt bra motor. Men med 335 hk och 380lb-ft vridmoment ska du inte förvänta dig effektivitetsresultat på toppnivå.

Vilken Ford Edge EcoBoost-motor är bäst?

Om du värderar kostnader, bränsleeffektivitet och utsläpp ska du välja 2,0L EcoBoost som inte är svag i sig, men den är definitivt inte lika kraftfull som 2,7L EcoBoost V6. Om du däremot värdesätter kraft, snabbhet, smidighet och att ha toppmodellen är Ford Edge ST med sin 2,7L EcoBoost V6 entusiastens val genom och genom.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts