Vanliga problem med Ford 1.5 EcoBoost-motorn

Ford 1.5 EcoBoost är en av de nyaste Ford EcoBoost-motorerna eftersom den först presenterades 2014 som en något mindre version av den tidigare 1.6L EcoBoost-motorn. Enligt några källor gjorde Ford detta för att följa de kinesiska skatterna som är mycket lägre för 1,5L-motorer jämfört med 1,6L-motorer.

Ford gjorde dock detta perfekt eftersom 1,5L-motorn är lika kraftfull som 1,6L-motorn med 181 hk. Som sådan erbjuder den här motorn en riktigt bra balans mellan pålitlighet, bränsleeffektivitet, driftskostnader och effekt. Ingen motor är perfekt eftersom alla drivlinor har vissa begränsningar och tillförlitlighetsproblem, och det kommer att vara ämnet för den här artikeln.

De vanligaste problemen med Ford 1.5 EcoBoost-motorn inkluderar problem med kylsystemet, problem med kolansamling, problem med tillsättning av bränsleinsprutare samt problem med tändstift och spolar. Vi måste också nämna att den här motorn har en turboladdare som oftast är orsaken till att 1,5L kan erbjuda 181hk.

Om du tar väl hand om den här motorn kommer den sannolikt att hålla länge. Om du å andra sidan inte är konsekvent med ditt underhåll kommer 1,5L att lida så småningom.

Ford 1.5 EcoBoost – Problem med kylsystemet

1.6L EcoBoost lider av relativt allvarliga kylningsrelaterade problem som till och med startade en stor grupptalan mot Ford. Eftersom 1.5L är löst baserad på 1.6L, omfattar dessa problem även 1.5L-motorn, men inte i samma utsträckning. Hur som helst är 1,5L EcoBoost också inkluderad i denna stämning. Det verkar som om kylningsproblemet är förknippat med motorblockets och huvudets utformning, men detta är inte 100 procent bekräftat.

  Är Ford Bronco Raptor en bra bil?

Vissa källor uppger att kylvätskan kan leta sig in i förbränningskammaren, och efter ett tag blir kylvätskenivåerna för låga och gör att motorn överhettas, korroderar, får fel tändning och ibland till och med helt slutar fungera. Det finns inga enkla sätt att åtgärda detta, varför vi måste vänta innan denna grupptalan slutar, men många ägare löste problemet genom att byta ut hela motorn under garanti.

Ford 1.5 EcoBoost – problem med kolbildning

Ford 1.5L EcoBoost är en motor med direktinsprutning, vilket innebär att den är benägen att kolavlagringar byggs upp på ventilerna och därmed begränsar luftflödet till motorn. Detta kommer att orsaka en viss belastning på motorn, men det är inte troligt att det kommer att orsaka några allvarliga problem. Hur som helst är det bättre att rengöra ventilerna när det behövs, eftersom det kommer att bevara motoreffekten för gott.

Om du märker någon effektförlust, grov tomgångskörning eller motorfel är chansen stor att dina ventiler är täckta av kolavlagringar. Enligt Ford-mekaniker är det inte troligt att detta problem uppstår mer än en gång på cirka 100 000 mil eller så, vilket innebär att detta inte är något du behöver göra ofta. Hur som helst är det bästa du kan göra att använda valnötsstrålning för att rengöra ventilerna, vilket sannolikt kommer att kosta dig några hundra dollar.

Ford 1.5 EcoBoost – Bränsleinsprutare som är igensatta

Direktinsprutningsmotorer har otaliga fördelar för vardagliga tillämpningar, men de har också vissa inneboende brister som måste åtgärdas på ett eller annat sätt. Vi har redan talat om problem med kolavlagringar, men vi måste också nämna alla de problem som är förknippade med igensatta bränsleinjektorer som också är vanliga på motorer med direktinsprutning.

  Ford Mustang Shelby GT350 Tillförlitlighet

Om du känner att din 1,5L-motor vevar länge, går på tomgång, har fel tändning eller helt enkelt har en usel bränsleekonomi, är det stor chans att detta orsakas av igensatta bränsleinjektorer. För att lösa detta måste du antingen rengöra insprutarna, byta ut insprutartätningarna eller byta ut insprutarna helt och hållet.

Ford 1.5 EcoBoost – Problem med pluggar och spolarer

Problem med tändspolar och tändstift är inte nödvändigtvis tillförlitlighetsproblem eftersom dessa är vanliga underhållsbehov. Vi kommer dock att nämna dem här eftersom de är avgörande för motorns långsiktiga prestanda. Eftersom 1,5L EcoBoost är en turboladdad motor kräver den starkare gnistor för att få igång den.

Detta orsakar oundvikligen större belastning på propparna och spolarna vilket gör att de slits ut snabbare jämfört med andra motorer som inte är turboladdade. Dessa ”problem” är inte lika vanliga som på större EcoBoost-motorer eftersom 1,5 liter inte är en särskilt kraftfull motor och inte används på tyngre bilar som tenderar att dra och bogsera ofta.

FAQ-avdelning

Hur länge kan Ford 1.5 EcoBoost hålla?

Om du tar väl hand om den och gör alla underhållstjänster när det behövs bör du lätt kunna njuta av din 1,5L EcoBoost-motor över 100-150 000 mil. Se bara till att regelbundet och korrekt serva bilen och missbruka inte motorn.

Det är extremt svårt att korrekt bedöma hur länge en motor kan hålla eftersom det helt enkelt finns alldeles för många variabler som spelar in. Vissa 1,5L EcoBoost-enheter kommer troligen att hålla 200k om inte ens 300k miles medan andra kan gå sönder redan vid 50k miles. Det finns ingen överenskommen konsensus i det här ämnet, och det kommer sannolikt att förbli så.

  Ford Fusion Hybrid Tillförlitlighet

Är Ford EcoBoost 1.5 en bra motor?

Ford EcoBoost-motorn på 1,5 liter är en riktigt bra motor av flera olika skäl. Till att börja med är det en motor med liten cylindervolym som ger mer effekt än många betydligt större motorer. För det andra är det en riktigt effektiv motor som inte förbrukar mycket bränsle och som inte förbränner någon extra olja, vilket i sig gör den billigare att driva.

För det tredje är den här motorn också riktigt pålitlig och kommer inte ofta att kräva reparationer. När den gör det tenderar dessa reparationer att vara ganska prisvärda med tanke på den effekt som du får från denna motor.

Hur mycket kraft kan 1,5L Ford EcoBoost hantera?

Det verkar som om 1,5L Ford EcoBoost-motorn kan hantera upp till 400 hk enligt några trovärdiga tuningkällor på nätet. Detta är en extremt hög siffra för en så liten motor vilket innebär att många saker måste göras för att se till att motorn faktiskt klarar av 400 hk utan att sprängas.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts