Problem med VW 1.4 TSI-motorn

VW problem & fel

Volkswagen Auto Group (VAG) är ett av de största aktiebolagen inom bilindustrin, eftersom VAG-gruppen äger varumärken som Volkswagen, Audi, Porsche, Lamborghini, Bentley, Skoda, Seat, Bugatti och Cupra. Med ett sådant brett utbud av fantastiska bilmärken är VW verkligen ett kraftpaket när det gäller att tillverka imponerande motorer.

1,4L TSI är troligen inte den som kommer att komma i åtanke när vi tänker på de bästa VW-motorerna i modern tid, men ingen kan förneka att 1,4L TSI är grundbulten i dagens VW-motorer. Den ger mer än 140 hk i vissa iterationer och är dessutom otroligt effektiv. 1.4 TSI debuterade redan 2006 och har sedan dess använts i många VW-, Audi-, Skoda-, Cupra- och Seat-modeller.

Allt är dock inte ljust med 1.4L TSI eftersom det finns en del problem som är värda att tala om. Vissa av VW 1.4 TSI-motorproblemen är allvarliga och kräver professionell hjälp. Dessa inkluderar överdriven oljeförbrukning, fel på tändspolen, problem med tandremmen, problem med turboladdare och kolbildning.

En del av dessa kan lösas proaktivt genom tidigt och korrekt underhåll, men andra är mycket mer envisa än så. Vi kommer nu att lista dessa individuellt och berätta allt du behöver veta om dem. Detta kommer att ge dig en bred förståelse för vad du kan förvänta dig med 1,4L TSI.

Överdriven oljeförbrukning

Överdriven oljeförbrukning är ett ganska stort problem med äldre VW-motorer, främst EA111-generationen medan EA211-generationen är bättre, men inte fri från problem med oljeförbrukning. Det är här som 1,4L TSI hör hemma. Det sägs att 1,4L TSI kan förbruka mer än en liter olja varje 1 000 miles vilket innebär att de som inte är känsliga med sina oljebyten kan sluta med defekta motorinterna.

  Vanliga problem med Volkswagen ID.4

Tyvärr är det enda sättet hur man faktiskt kan hantera detta att helt enkelt poppa upp oljan när det behövs. Detta innebär att du bör förkorta dina oljebytesintervall, särskilt om du äger en 1,4L TSI med högre körsträcka.

Fel på tändspolen

Många turboladdade motorer är benägna att drabbas av problem med tändspolar och tändstift, och 1,4L TSI är inte annorlunda. Spolarna har till uppgift att tillhandahålla spänning från batteriet som i sin tur tänder gnistan. Det är detta som sätter igång förbränningsprocessen vilket innebär att felcottar är de symtom som du bör hålla utkik efter.

Om en tändspole går sönder är det lämpligt att byta ut dem alla tillsammans eftersom det kommer att säkerställa att din nästa sats håller en större del av 80 000-100 000 miles. Dessa är också vanligtvis understödda av felkoder. På det hela taget är det inte troligt att dessa går sönder flera gånger under bilens livslängd.

Problem med tandremmen

Problem med tandremmen är några av de värsta problem du kan stöta på eftersom de har för vana att förstöra kolvarna. Spännbanden på dessa är kända för att förlora spänningen och börjar därför slå runt och kan lätt skada motorns inre delar. Tack och lov är problemet här inte lika vanligt som det var med tidigare EA111-motorer som använde en kedja, men det är verkligen farligt.

De vanligaste symptomen på problem med tandremmen är dålig prestanda, motorskrammel vid tomgångskörning, en lös rem, motorskrammel och eventuellt metallskärvor i oljan. För att åtgärda detta måste du vanligtvis byta ut både spännaren och remmen.

  Är Volkswagen Passat en bra bil?

Problem med turboladdare

De två vanligaste problemen med turboladdaren på 1,4 TSI är att turboladdarens wastegate fastnar/rattlar. Wastegaten är en komponent som har till uppgift att reglera motorns laddtryck. Den kontrollerar turbinens hastighet, vilket hjälper till att öka effekten optimalt och håller systemet i schack när det gäller överhettning.

Dessa ventiler kan antingen öppnas eller stängas, och problemet här är när de misslyckas med att öppna/stänga när det behövs. Om din bränsleeffektivitet börjar bli lidande eller om motorn börjar fladdra är det bäst att inspektera ventilen och byta ut/reparera den.

Kolbildning

Koluppbyggnad är ett inneboende problem med alla motorer med direktinsprutning, vilket innebär att andra märken som Ford t.ex. Det finns olika nackdelar och fördelar med motorer med direktinsprutning, men det verkar som om majoriteten av biltillverkarna numera anser att fördelarna överväger nackdelarna.

Kolbildning uppstår när kol lägger sig på motorns inre delar och kan så småningom belasta motorn så mycket att den till och med kan gå sönder. Som tur är händer detta bara en eller två gånger under motorns livslängd. För att förebygga/lösa detta problem måste du rengöra motorns inre delar med en process som kallas valnötsstrålning.

FAQ-avsnittet

Är VW 1.4 TSI en bra motor?

VW TSI 1,4 liter är en av de mest populära motorerna som VW tillverkar, vilket innebär att ett stort antal av alla VW-modeller använder just denna motor. Den erbjuds i ett par olika inställningsnivåer beroende på dina preferenser för effekt och effektivitet. På det hela taget är den här motorn också tyst och ganska sofistikerad vilket innebär att den är mer än tillräcklig för de flesta.

  BMW VS Volkswagen tillförlitlighet - vilken är bäst?

Det kanske inte är en spännande motor, men det är designat så eftersom VW erbjuder sin kraftfullare 2.0L TSI som finns i Golf GTI, Golf R och några Audi Sport-modeller.

Hur effektiv är VW:s 1.4 TSI-motor?

1.4L TSI-motorn erbjuds i några olika varianter. Den minst kraftfulla är varianten med 85 hk som du hittar i exempelvis en VW Polo. Denna motor kan ge 38MPG US medan den kraftfullare 125hp-varianten kan ge 35MPG.

VW Sirocco använder en 1,4L 160hp motor som kan ge 25MPG, vilket är en hygglig siffra. Hybridversioner av 1,4L-motorn, som den som finns i Seat Leon 1.4TSI e-Hybrid, kan ge cirka 168 MPG kombinerat.

Kommer VW att upphöra med 1.4L TSI?

Det är oklart om VW kommer att upphöra helt med 1,4L-bilen eller inte, men vad som är säkert är att VW främst tittar på elektrifiering och hybridisering av hela sitt sortiment. Detta innebär att 1.4L hybrid TSI-modellen säkerligen kommer att hålla mycket längre och att de kraftfullare icke-hybrida 1.4L TSI-modellerna kommer att vara de första som hamnar på hugget.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts