Problem med adaptiv farthållare hos VW

VW problem & fel

För några år sedan sågs adaptiv farthållare bara som en gimmick eftersom den inte var tillräckligt avancerad för att vara meningsfull. Visst, i vissa fall, till exempel vid motorvägskörning utan trafik, är alla typer av farthållare värdefulla, men verkliga scenarier och miljöer tenderar alltid att vara lite oförutsägbara, vilket inte är något du vill ha när du använder autonoma körfunktioner.

VW är inte ett märke som är känt för autonom körning i sig, men VW erbjuder nu ganska avancerade adaptiva farthållare som kan underlätta vardagspendling. Hur som helst finns det några anmärkningsvärda VW adaptive cruise control-problem som vi kommer att lista i den här artikeln. Detta bör tjäna dig väl om du stöter på något av dessa.

Det första och sannolikt vanligaste problemet är när den adaptiva farthållaren vägrar att ens fungera. Andra problem är att systemet aktiverar bromsarna av sig självt utan någon särskild anledning, vilket inte bara är obekvämt utan också kan vara extremt farligt.

För det tredje måste vi tala om att systemet plötsligt kopplar ur och ofta vägrar att slå på. Sist men inte minst bör vi också nämna fall där systemet accelererar och inte tycks kunna hålla en konsekvent utsedd hastighet.

Adaptiv farthållare inte tillgänglig

Det vanligaste problemet som de flesta VW-ägare möter med ACC-system är när de vägrar att aktivera sig överhuvudtaget. Dessa problem är vanligtvis förknippade med en specifik ACC-varningslampa som visas på instrumentbrädan och som inte låter dig aktivera systemet. Det första du måste kontrollera är själva ACC-radarn eftersom den är känd för att inte reagera om den är täckt av mycket smuts. Om du kör genom kraftig snö eller regn kommer radarn inte heller att fungera.

  Allt om 2023 VW ID 4 modeller

Se också till att rensa området framför radarn, eftersom alla hinder som t.ex. registreringsskyltar eller delar av karossen leder till att systemet vägrar att koppla in. En trasig säkring kan också orsaka detta problem, liksom en skadad sensor. Om du inte lyckades lösa problemet kan du försöka parkera bilen i 15 minuter och försöka igen. Om inget av detta hjälper ska du kontakta en VW-tekniker.

Adaptiv farthållare som bromsar av sig själv

Det har kommit en hel del rapporter från stressade förare om att vissa VW-modeller kan uppvisa oavsiktlig inbromsning när ACC-systemet är aktiverat. Detta är utan tvekan det farligaste problemet du kan möta med ACC-systemet eftersom det är oförutsägbart och kan vara livsfarligt vid motorvägshastigheter. Tyvärr verkar det inte finnas någon tydlig förklaring till vad som orsakar dessa problem, förutom att vissa kallar dem för front assist-defekter.

VW drabbades till och med av ett flertal stämningar om detta problem, men inget konkret resultat kom någonsin ut av dessa. Vissa sa att dessa problem kan lösas proaktivt genom att alltid uppdatera systemen och serva bilen regelbundet, men verkligheten är att dessa system ibland kan misstolka miljön som fientlig och bromsar, även om det är helt onödigt.

Adaptiv farthållare stängs av

Detta problem (liksom många andra) är inte specifikt knutet till VW:s eftersom det är ett inneboende problem med de flesta ACC-system. Problemet här är att systemet plötsligt stängs av och låter dig ta full kontroll över fordonet. I vissa situationer kan detta vara lite av ett problem, särskilt om du kör relativt snabbt på en relativt trafikerad väg.

  Vanliga problem med Volkswagen Golf

Det sägs att detta problem vanligtvis orsakas av en extern faktor som antingen förvirrar eller med våld kopplar ur systemet. Kraftiga sidovindar i höga hastigheter kan svänga bilen och därmed koppla ur systemet och inte låta dig slå på det. Förlust av dragkraft och körning över vattenpölar kan också orsaka detta problem.

Den adaptiva farthållaren kan inte hålla en viss hastighet.

Den första orsaken är att systemet vägrar låta dig slå in en särskilt hög hastighet om trafiken är för trång. För det andra kan bromsbrytaren vara defekt, vilket lurar systemet att tro att du har bromsat. Se också till att kontrollera fordonets hastighetssensor som har till uppgift att kommunicera med ECU:n om vilken hastighet bilen håller.

En trasig eller lös farthållarkabel kan orsaka samma problem, varför även dessa bör kontrolleras.

FAQ-avsnitt

Är adaptiv farthållare säkert?

I huvudsak är de flesta ACC-system helt säkra och tillräckligt tillförlitliga för att användas dagligen, men missbruk av dessa system kan göra dem extremt farliga. Tanken bakom ACC-systemet är inte att det ska ersätta din uppmärksamhet och din vakenhet, utan snarare att bara komplettera din körning och göra din upplevelse lite bekvämare.

Du måste alltid vara uppmärksam på vägen framför dig och alltid följa hastighetsbegränsningarna, oavsett om du använder ett ACC-system eller inte. Om du befinner dig på en bekant väg och trafikflödet är tillräckligt jämnt finns det ingen anledning att inte aktivera din adaptiva farthållare eftersom det är precis vad den är utformad för att göra.

  Är Volkswagen Passat en bra bil?

Är alla adaptiva farthållare likadana?

Det finns en stor variation med dagens ACC-system, vissa är rudimentära och erbjuder bara grundläggande funktioner som att ställa in ett visst avstånd till bilen framför och hålla en önskad hastighet.

Andra är mycket mer avancerade eftersom de kan öka hastigheten, sakta ner eller till och med stanna helt och hållet och köra av om du vill det. Vissa kan ta kontroll över din styrning och centrera bilen i körfältet medan de mest avancerade systemen till och med kan göra körfältsbyten och är nästan omöjliga att skilja från autonoma körsystem.

Har alla VW-modeller adaptiv farthållare?

Alla VW-modeller kan numera fås med adaptiv farthållare, men alla har inte ACC som standard. Högre modeller erbjuder vanligtvis dessa system från fabriken medan mer prisvärda modeller har dem som en del av extra tillvalspaket.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts