4.6L Ford-motorn är en av de mest tillförlitliga Ford-motorer som någonsin byggts. Den användes från 1990-talet ända fram till 2014. 4,6L-motorn finns vanligen i Mustang, Expedition, E-serien av bilar, Explorer och några andra vanliga Ford-modeller. Många hyllar 4,6L-motorn som en av de bästa Ford-motorerna genom tiderna.
När det gäller vanliga problem verkar 4,6L drabbas av ett hyfsat fåtal. De vanligaste problemen med Ford 4.6L-motorn är förknippade med fel på insugningsröret, problem med styrkedjan, problem med tändstiftet och sjunkande oljetryck i motorn. Dessa kan ibland vara ganska billiga att åtgärda medan vissa kan orsaka till och med några tusen dollar att åtgärda.
Det som är bra med 4.6L är att den är konstruerad på ett sätt som gör det enkelt för dig att arbeta med din egen motor. Tändstiften, spolarna och alla ledningsnät kan nås riktigt lätt vilket också gjort denna motor till en favorit bland många Ford-ägare.
Därför är det lätt att underhålla den här motorn så det är verkligen svårt för någon att komma undan med att inte underhålla en sådan. Med det sagt, om du tar väl hand om den här motorn kommer den sannolikt att hålla riktigt länge.
Ford 4.6L V8 – Problem med insugningsröret
Ford Mercury- och Crown Victoria-modellerna 1996-2001 är kända för sina problem med insugningsröret. Båda dessa använde 4.6L V8 och problemet med insugningsröret är ett av de värsta problemen med denna motor. Problemet här är att Ford konstruerade grenröret av plast som inte är det mest hållbara materialet, särskilt när det placeras nära en riktigt varm motor.
Dessa grenrör slits ut riktigt snabbt och orsakar kylmedelsläckage som oundvikligen leder till överhettning av motorn. Detta leder så småningom till en massa andra problem i samband med förvridna ringar och förvridna huvuden. Det kostar cirka 750 dollar att åtgärda problemet, men vissa Crown Vic- och Mercury-ägare fick till och med en gratis lösning från Ford.
Ford 4.6L V8 – Problem med styrkedjan
4,6L-motorn konstruerades med ett gäng kostnadsbesparande tekniker. En del av dem var avsedda för att motorn skulle bli billigare medan andra var avsedda att göra underhållet billigare. Timingsystemet på 4.6L är inte det bästa eftersom delar av det är tillverkat av plast som sannolikt kommer att gå sönder någon gång.
Detta kan orsaka en myriad av problem i efterhand som kan sluta katastrofalt för motorn. Om plastkedjeguiderna går sönder kommer din kedja att bli ojusterad. Om detta inte tas om hand tillräckligt tidigt. Kedjan kan slå runt motorn och orsaka en massa ytterligare problem. För att göra saken värre måste du ta ut hela motorn för att åtgärda detta problem, vilket i sig självt sannolikt kommer att kosta närmare 1 000 dollar.
Ford 4.6L V8 – Problem med tändstiftet
Problem med tändstift är oftast förknippade med Ford F150 och Ford Expedition. Anledningen till att dessa misslyckas är att det finns en tunn gjutning på toppen av cylinderhuvudena i aluminium. Tändstiftet kan motstå trycket från förbränningsprocessen, men när kompressionen når sin topp finns det en stor chans att tändstiftet kan flyga av genom cylinderhuvudet.
Reparationer är möjliga, men det bästa du kan göra är att byta ut hela cylinderhuvudet. Om du kan göra det på ett säkert sätt kan du gänga om huvudet, om inte kan du vara beredd att betala omkring 1 000 dollar för ett helt nytt cylinderhuvud.
Ford 4.6L V8 – Problem med oljetrycket i motorn
Enligt ett gäng Ford-ägare lider 4,6L-motorn också av problem med motoroljetrycket. Det verkar som om det finns många potentiella orsaker och lågt oljetryck kan till och med leda till att många delar av motorn inte smörjs ordentligt. Om din motor inte smörjs ordentligt kan olika motordelar slå mot varandra och till och med förstöra motorn helt och hållet.
Vanliga symptom på lågt oljetryck är varningslampor för oljetryck, lukt av bränd olja, överhettning av motorn, motorfel eller dålig motorprestanda. En defekt oljepump verkar vara orsaken i de flesta fall. En potentiell kostnad för att åtgärda detta varierar mellan några hundra dollar och några tusen dollar beroende på hur påverkad motorn är.
FAQ-avsnittet
Hur tillförlitlig är Ford 4.6L V8?
Ford 4.6L V8 verkar vara en av de mest tillförlitliga Ford-motorerna någonsin, åtminstone enligt ett gäng ägare. Det enda sättet att undvika dessa problem är dock att underhålla motorn ordentligt. Det innebär att byta alla vätskor när det behövs och att göra alla servicearbeten enligt Fords rekommendationer.
Om du gör det kommer motorn sannolikt att hålla riktigt länge. Hur som helst, se till att alltid göra en inspektion före köpet när du överväger att köpa en bil eftersom det kommer att berätta för dig om det finns några problem som är värda att överväga.
Tillverkar Ford fortfarande 4.6L V8?
Ford introducerade den här motorn för första gången 1990 och vid den tiden hittade motorn sin väg in i många olika Ford-modeller. Motorn fanns i årtionden eftersom den var ett populärt val för många ägare. Det kanske inte är den bästa motorn enligt dagens normer, men på den tiden var det en riktigt imponerande motor.
Ford slutade slutligen att tillverka den 2014 när den ersattes av mindre, nedbantade motorer som är tillräckligt kraftfulla för att till och med slå 4,6L V8-motorn.
Hur mycket kraft kan Ford 4.6L V8-motorn hantera?
Enligt flera källor på nätet kan Fords 4,6L V8-motor med 4,6L V8-motor hantera runt 500 hk maximalt. Vissa säger att 450 hk är den verkliga gränsen, men erfarna tuners kan ta motorn till 500 hk utan att motorn exploderar.
En byggd 4,6L Ford-motor är något av en tickande bomb, åtminstone vad många Ford-forum brukar säga. En del säger att blocket klarar omkring 600 hk medan kolvarna är begränsade till omkring 400-450 hk.