Vanliga problem med BMW N20-motorn

BMW N20 Problem

BMW har flera exceptionella motorer på marknaden, och BMW N20 är en av dem. Den här motorn introducerades 2011 för att ersätta motorerna N52 och N53. Trots att N20-motorn är tillförlitlig har den också flera problem. Vilka är de vanligaste problemen med BMW N20-motorn?

Några av de vanligaste problemen med BMW N20-motorn är problem med styrkedjan, oljeläckage, problem med kylsystemet, dåliga tändstift, frekventa oljebyten, sprucken packning för oljefilterhuset och dålig luftflödesmätare. Trots att BMW N20-motorn har flera problem är den tillförlitlig och presterar utmärkt.

BMW N20-motorn har 1,6 liters och 2,0 liters alternativ. Det är också en turboladdad fyrcylindrig DOHC- bensinmotor med variabelt ventillyft och variabel ventilstyrning. Den här motorn ersatte den självdragande sexcylindriga N52/N53 eftersom den driver likvärdiga modeller och därmed ger liknande hästkrafter som N52- och N53-motorerna.

N20 har dock ett bättre vridmoment vid låga varvtal och högre effektivitet än N52/N53-motorerna. Dessutom är den utrustad med en turbokompressor med två rullar, dubbel-VANOS, Valvetronic, direktinsprutning, automatisk stopp-start och en elektrisk vattenpump.

Vilka är de vanligaste problemen med BMW N20-motorn?

Problem med styrkedjan

Det vanligaste problemet med BMW N20-motorn är styrkedjan. Detta problem är vanligt förekommande på nästan alla BMW. Ändå är detta problem utbrett på BMW N20-motorer tillverkade mellan 2011 och 2015. Detta beror på att BMW har gjort om delar av styrkedjan på BMW N20-motorer som tillverkats efter 2015; därför är detta problem inte vanligt.

Tecken på en dålig styrkedja på N20-motorn är överdriven slapphet, ett högt gnäll från motorn och en hel del repor på kedjan.

  Har BMW X5 en tredje rad?

Oljeläckage

Ett annat vanligt problem som BMW-användare med N20-motor möter är oljeläckage. Detta händer eftersom ventilkåpan och ventilkåpapackningen är tillverkade av plast respektive gummi. Därför slits de snabbt, vilket gör att olja börjar läcka och orsakar olika problem.

Ventilkåpan och packningen till ventilkåpan bör bytas var 60 000 mil för att undvika oljeläckage och andra problem.

Sprucken packning för oljefilterhus

Precis som ventilkåpspackningen är oljefilterhusets packning också gjord av gummi som inte håller länge. Efter att ha kört över 60 000 mil bör du se över den här komponenten eftersom den kan spricka och orsaka flera problem. Byt ut oljefilterhusets packning var 60 000 miles.

Dåliga tändstift och tändspolar

Tändstift och tändspolar slits snabbare. Så efter 50 000 mil bör du byta tändstift och tändspolar för att se till att motorn går smidigt. Dessa två delar är viktiga eftersom de tänder luft/bränsleblandningen i cylindern och på så sätt genererar kraft.

Frekventa oljebyten

När din BMW N20 har kört flera mil bör du observera oljenivån eftersom en dålig packning för oljefilterhuset och en dålig packning för ventilkåpan kan leda till att motorn förlorar olja. Därför kan du tvingas fylla på olja oftare än normalt. Byt olja var 7 000:e mil.

Dålig luftflödesmätare eller luftmassesensor.

En annan vanlig sak som ägare av BMW N20-motorer kan råka ut för är hög bränsleförbrukning. Detta orsakas huvudsakligen av en dålig luftflödesmätare eller massluftflödessensor. Om massluftflödessensorn blir dålig eller defekt kan motorn börja gå för fett och leda till dålig bränsleekonomi. Byt ut den dåliga massluftflödessensorn.

  BMW X1 - Allt du behöver veta

FAQ

Är BMW N20-motorn tillförlitlig?

Det beror på vilket årsmodell du talar om. Det beror på att den tidigare BMW N20-motorn, som byggdes mellan 2011 och 2015, har många problem. Å andra sidan har den senare modellen, som byggdes mellan 2015 och 2017 färre problem. Så den senare modellen är mer tillförlitlig än den äldre modellen.

Sammantaget är BMW N20-motorn tillförlitlig eftersom den rankas något över genomsnittlig tillförlitlighet. Men som de flesta BMW-motorer är den här motorn också kostsam och besvärlig att reparera.

Vilka BMW-modeller har BMW N20-motorn?

Flera BMW-modeller är utrustade med N20-motorn. Några av dem är 2013 till 2016 E89 Z4 sDrive18i, 2011 till 2017 F25 X3 sDrive20i, 2014 till 2016 F32 420i, 2011 till 2016 F10 520i, 2013 till 2016 F10 520Li, 2011 till 2016 E89 Z4 sDrive28i, 2014 till 2016 F32 428i och många fler.

När ska BMW N20-kopplingskedjan bytas ut?

Beroende på hur väl du underhåller din BMW-bil med N20-motor kan du börja uppleva problem med styrkedjan efter att ha kört 50 000 mil. Men om du inte underhåller din bil ordentligt kan du börja få dessa problem redan vid 40 000 mil. Därför bör du kontrollera och byta ut styrkedjan på N20-motorn var 50 000:e mil.

Efter hur många mil börjar BMW N20-motorn få problem?

Det beror på hur väl du tar hand om din BMW. Icke desto mindre bör personer med BMW-bilar som är utrustade med N20-motorer räkna med att börja få mindre problem efter att ha kört över 60 000 mil. Allvarliga problem bör börja efter att ha kört 100 000 mil.

  Är BMW:s bakhjulsdrivna bilar bra i snö?

Om du alltid underhåller din bil väl bör du uppleva allvarliga problem och större reparationer kan göras efter att ha kört över 150 000 mil.

Hur mycket kostar en ombyggnad av en BMW-motor?

Att reparera en motor är ganska billigare jämfört med att bygga om motorn. Om problemen är många är det dock bättre att bygga om motorn istället för att reparera bara några få problem. Kostnaden för att reparera en BMW-motor kan kosta mellan 3 000 och 5 000 dollar. Naturligtvis varierar kostnaden beroende på vilken typ av motor det rör sig om.

Men om du tänker bygga om en BMW N20-motor måste du dela på cirka 4 500 dollar. N20 är en av BMW:s mest kostsamma motorer.

Sammanfattning

Om du har för avsikt att köpa en BMW med en N20-motor är det viktigt att känna till några av de problem som du sannolikt kommer att möta innan du investerar i den. BMW N20 är en pålitlig motor som byggdes mellan 2011 och 2017. Den har dock en del vanliga problem, till exempel problem med styrkedjan, oljeläckage, dåliga tändstift och problem med kylsystemet.

Den goda nyheten är att de flesta av dessa problem kan hanteras av en professionell BMW-mekaniker eller på ett BMW-servicecenter. På det hela taget kommer rätt underhåll att förlänga livslängden på BMW N20-motorn.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts