Vanliga problem med Volkswagen e-UP

Volkswagen e-UP problem & fel

Volkswagen e-Up är den minsta och billigaste elbilen från VW som tillverkas på den välkända VW Up-plattformen. VW Up introducerades i en tid då elbilar inte var så populära, men det senaste decenniet eller så har det skett en massiv övergång till elbilar. Därför är VW och alla andra framstående märken angelägna om att erbjuda så många elbilar som möjligt.

Visserligen är massproduktionen av helt nya teknikbilar alltid behäftad med frågor och problem som plågar sådana bilar i åratal. Märkena tenderar att uppgradera dem under hela produktionen vilket gör dem mycket mer tillförlitliga efter några år. Den goda nyheten här är att elfordon i sig inte är lika problematiska som förbränningsbilar är.

Den dåliga nyheten är att VW Up utformades för att vara en bil med förbränningsmotor, inte en EV, vilket innebär att den inte levereras med ett eget fristående EV-chassi. Hur som helst verkar e-Up vara en hyfsat pålitlig bil, men den lider av problem som minskad räckvidd på vintern, problem med krockkuddarna, infotainmentproblem och dålig försäljning.

VW e-Up säljs i extremt begränsade mängder så det är svårt att hitta problem som verkligen kan anses vara vanliga. Men de problem som anges ovan är verkligen vanliga och är kända för att orsaka en hel del huvudvärk.

VW e-Up – Minskad räckvidd på vintern

Minskad räckvidd på vintern är ett välkänt problem för de flesta elbilar, vilket innebär att vissa av dem förlorar en bråkdel av räckvidden medan andra förlorar mycket mer. Det är också viktigt att notera att vissa elbilar kommer med mer än 300 eller till och med 400 mils räckvidd, så att förlora så mycket som 100 mils räckvidd i sådana bilar är definitivt ett problem, men inte lika mycket som att förlora 50 mils räckvidd i en bil som inte klarar mer än 150 mils räckvidd.

  Vanliga problem med Volkswagen Polo

VW e-Up kan klara upp till 100 mil vilket innebär att den är avsedd att endast köras i staden. Vissa ägare har dock rapporterat att e-Up:s maximala räckvidd kan sjunka nästan till hälften under stränga vinterförhållanden. Detta innebär att e-Up:s maximala räckvidd på vintern kan vara så låg som 50 mil på en full laddning.

VW e-Up – problem med krockkuddar

VW Up som helhet har varit föremål för en återkallelse på grund av felaktig programmering av sidokrockkuddarna. Problem som dessa kan vara extremt farliga och bör åtgärdas så snart som möjligt. VW e-Up var också en del av denna återkallelse vilket innebär att du bör kontakta en VW-återförsäljare och se om den VW e-Up du tittar på har fått dessa problem lösta.

Du måste också komma ihåg att även om e-Up tekniskt sett är en femstjärnig bil när det gäller säkerhet betyder det inte att den kommer att klara sig bra i alla situationer. Därför är det viktigare än säkerhetsklassificeringen att se till att alltid ha alla viktiga säkerhetsåtgärder redo.

VW e-Up – Infotainmentproblem

VW e-Up är en förvånansvärt sofistikerad bil med tanke på sin storlek, vilket innebär att den definitivt slår över sin viktgräns i många avseenden. Jämfört med Fiat 500, den direkta konkurrenten till VW Up, kan Fiat inte mäta sig med VW när det gäller teknik, funktionalitet och den enorma mängd alternativ som du får med alla moderna VW-modeller.

  Är Volkswagen Arteon en bra bil?

Den mörka sidan av sådan funktionalitet är att den är benägen att ställa till med problem då och då, och VW Up är sannerligen inget undantag. Detta innebär att infotainmentsystemet är känt för att ibland stänga av, bli helt obrukbart eller vara långsamt att svara.

VW e-Up – dålig försäljning

Anledningen till att det är så svårt att göra en lista över de vanligaste VW e-Up-problemen är att e-Up inte säljer så bra. Anledningen är helt enkelt att e-Up endast kan användas i livliga stadskärnor eftersom storleken, utrymmet och räckvidden är alldeles för mager för att du ska kunna ta dig fram på en långresa.

Dessutom kör de som köper e-Up inte så många mil med den, vilket innebär att det finns många begagnade e-Up-modeller med låg körsträcka på andrahandsmarknaden. Alla dessa skäl tillsammans gör att försäljningen av e-Up är riktigt svag.

FAQ-avsnittet

Är VW e-Up en bra bil?

Det beror på vem du frågar. Om du bor i en livlig stadskärna som lider av trånga parkeringsutrymmen eller brist på sådana, skulle du förmodligen älska e-Up eftersom den gör att du kan åka runt i staden utan ansträngning. Sikten är utmärkt, bilen är eldriven vilket innebär att du kan åka vart som helst med den, och priset är lockande för en elbil.

Om du å andra sidan tenderar att ofta ta dig ut ur staden och vill ha något mer rejält än en plåtburk med ett batteripaket är VW e-Up definitivt inte en bil för dig.

  Volvo vs. Volkswagen: Tillförlitlighet

Är VW e-Up bättre än VW Up?

VW e-Up är den bättre stadsbilen och det rimligare alternativet att skaffa om du har möjlighet att ladda bilen i ditt garage, eller någon annanstans när det behövs. Förbränningsmotorversionen av VW Up är det bättre valet för dem som inte bara använder sin bil i staden, utan också gillar att göra tillfälliga längre resor.

Up med förbränningsmotor är billigare att köpa men dyrare att driva. Faktum är att dessa två är likadana, och den enda skillnaden är varifrån kraften kommer.

Kommer VW e-Up att upphöra att tillverkas?

VW Up och VW e-Up har båda upphört att tillverkas 2020 eftersom VW beslutat (med rätta) att fokusera på sitt egenutvecklade ID. EV-utbudet i stället. VW e-Up var aldrig någon succé och skulle förmodligen aldrig bli det.

Som sådan finns ingen version av VW Up tillgänglig på mer än ett år nu eftersom omstruktureringen av VW:s varumärke och den dåliga försäljningen har pensionerat Up för gott.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts