Problem med VW 1.8 TSI-motorn

VW problem & fel

När det gäller VW:s fyrcylindriga bensinmotorer är den fyrcylindriga direktinsprutningsmotorn på 1,8 liter kunglig. Denna motor kom först ut 2007, men den följdes senare av den andra generationen 1.8L TSI som kom ut 2008 medan den tredje generationen 1.8 TSI kom ut 2011. Dessa senare iterationer var främst inriktade på att lösa problem, men de kom också med värdiga uppgraderingar av effekt och effektivitet.

Den här motorn erbjuder mellan 120 hk och 180 hk och 170 lb-ft och 240 lb-ft i vridmoment. Den används vanligen i VW-, Audi-, Seat- och Skodamodeller. I den här artikeln kommer vi att lista alla vanliga problem med VW 1.8 TSI-motorn och berätta vad du måste se upp för när du är på marknaden för en av dessa.

Till att börja med inkluderar dessa problem problem med oljetömning, vilket sannolikt är det största klagomålet med de två första generationerna. Vattenpumpen är benägen att gå sönder, särskilt med EA888-motorfamiljen. Tändspolar är något av ett standardproblem på olika VW-motorer medan problem med överhettning/termostat också är relativt vanliga.

Sist men inte minst måste vi nämna timingproblem som inte är lika vanliga som tidigare, men som är så farliga att de också måste nämnas. Allt som allt, om du vill ha en sådan, se till att göra en inspektion före köpet och undersöka motorn noggrant.

Problem med oljeläckage

1,8L TSI har haft en mycket tuff tid med problem med oljedepression, särskilt 1,8L-enheten som utan tvekan är den värsta av dem alla. Att gå igenom enorma mängder olja är ett dubbelt problem. För det första kommer detta att öka dina underhållskostnader, men det värre problemet är att de som inte är medvetna om detta lätt kan ställas inför enorma motorproblem.

  Vanliga problem med Volkswagen Caddy

Kolvringarna är de skyldiga till detta problem och måste bytas ut närhelst det behövs. Om du märker att stora mängder blå rök kommer ut ur avgaserna beror det sannolikt på en defekt kolvring. En bra idé vore att välja GEN 1 1.8L TSI-kolvar eftersom dessa tenderar att vara lite mer hållbara i detta avseende.

Vattenpumpfel

1,8L TSI-motorn drar nytta av ett kompressorhjul av plast, vilket är huvudorsaken till att vattenpumpen kan gå sönder nästan var 20 000:e mil eller så. Eftersom de flesta av de här motorerna skjuts mot 200 000 mil innebär det att du potentiellt kan behöva byta ut vattenpumpen så mycket som 10 gånger.

Symtomen på dessa problem är bland annat höga motorljud, hög motortemperatur, en kontrollampa och eventuellt kylmedelsläckage. Det enda sättet att åtgärda detta problem är att byta ut vattenpumpen, men vissa har sagt att du också kan byta ut kompressorhjulet av plast mot ett mer exakt hjul, vilket borde avlasta vattenpumpen.

Problem med tändspolen

Tändspolar används för att omvandla energi från batteriet till tändstiften som sedan kickstartar förbränningsprocessen. Men om du märker att din 1.8 TSI inte vill starta, eller om den börjar få fel tändningar, kan det mycket väl bero på problem med tändspolen. Det positiva är att dessa inte’ går sönder alltför ofta, men när de gör det bör du byta ut dem alla på en gång.

  Problem med VW 1.4 TSI-motorn

Ibland kan det vara lite svårt att ta reda på om problemen kommer från tändstiften eller tändspolarna, vilket är anledningen till att många VW-specialister anser att det är bäst att byta ut alla tändstift när du byter ut alla tändspolar. Du kan ofta upptäcka dessa problem med modeller som VW UP eller VW Tiguan.

Termostatproblem

Termostathuset på 1.8 TSI är känt för att utveckla läckor som ibland kan spotta ut all kylvätska vilket gör att motorn blir extremt sårbar för överhettning. Om du märker att din motortemperatur överskrider den optimala gränsen, se till att inspektera vattenpumpen och termostathuset eftersom dessa två är kända för att gå sönder.

Det sägs att du också måste trycktesta hela kylsystemet för att lokalisera läckan och sedan åtgärda den om möjligt.

Timing-problem

Utdragna tidningskedjor/remmar är också ett relativt vanligt problem med VW-motorer, särskilt äldre motorer. Hur som helst är nyare motorer också benägna att drabbas av timingproblem som kan lösas proaktivt. Om du inte löser dessa i ett tidigt skede kommer de sannolikt att orsaka massiva motorskador.

Dessa problem tenderar att inträffa ungefär var 80 000:e mil när du kan få en kontrollampa, kedjan hoppar över, skramlar eller till och med små metallskärvor i oljan. Se till att byta ut spännaren och kedjan omedelbart för att minimera skadorna.

FAQ avsnitt

Är VW 1.8 TSI en bra motor?

Trots sitt mindre bra rykte anser de flesta ägare att 1,8L TSI är en riktigt bra motor eftersom den ger tillräckligt med kraft, samtidigt som den är ganska effektiv och lätt att leva med. Den andra generationen av 1,8L TSI är den överlägset sämsta medan den tredje iterationen är den överlägset bästa.

  VW mot Mercedes: Tillförlitlighet

Sammantaget kan vi dra slutsatsen att 1,8L kan vara en bra motor om den underhålls ordentligt och om den inte missbrukas under sin livstid.

Finns VW:s 1.8L TSI-motor fortfarande i produktion?

Den tredje generationen av 1.8L TSI-motorn tillverkas fortfarande, den andra generationen lades ned 2011 medan den första generationen lades ned någon gång 2008/2009. 1.8L TSI kommer sannolikt att fortsätta sin livslängd under de närmaste åren då den kommer att ersättas av hybridversioner.

Det är oklart om 1,8L någonsin kommer att få hybridbehandling eftersom VW erbjuder den med den jämförelsevis mindre 1,4L Hybrid och 1,5L Hybrid och Mild Hybrid-modellerna.

Är VW 1.8L TSI en stark motor?

Med upp till 180 hästkrafter är 1.8L TSI mer än tillräckligt bra för de flesta pendlingstillämpningar, men den är inte lika stark som sin storebror, 2.0L TSI, som är en mycket kraftfullare motor. 1.8 är inte gjord för racing eller prestandakörning, vilket innebär att den inte allmänt anses vara en stark motor, men vissa har trimmat den upp till 300 hk utan att motorn faller sönder.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts