Allt om 2023 VW Golf GTI

2023 VW Golf GTI

Volkswagen Golf GTI har varit den främsta heta hatchbacken för många människor där ute och 2023 kommer den att fira sitt 40-årsjubileum. Detta är i stort sett den enda förändringen för modellåret 2023 eftersom den kommer att erbjuda speciella detaljer för att fira 40 år i rad av Golf GTI. Vissa källor uppger dock också att VW kommer att uppgradera växellådan också för att göra den mer balanserad och dynamisk.

Om du vill veta allt om 2023 VW Golf GTI, se till att läsa den här artikeln för att få reda på det! Till att börja med är Golf GTI en ikon, sannolikt den mest populära och en av de mest eftertraktade ”heta” hatchbacks som någonsin har kommit ut. Receptet för en Golf GTI är enkelt. Ta en 4-cylindrig motor på 2,0 liter, kombinera den med en aggressiv stil, en bekväm interiör och ett raspigt ljud och du får GTI.

GTI finns nu i ett par olika trims som den vanliga GTI:n, men också Clubsport-trimmen och eventuellt TCR-trimmen längre fram. Dessa skiljer sig åt när det gäller effekt, styling och hur fokuserade de är, men om du inte är en VW-nörd kommer du inte att kunna se skillnaden mellan dem.

På det hela taget fick Mk8 Golf ett blandat mottagande när den först kom ut, men det gjorde inte GTI-modellen. Anledningen till detta är enkel, den ser helt enkelt så bra ut. Som sådan är Mk8 Golf GTI en värdig efterföljare till vad som kanske är den bästa heta hatchbacken genom tiderna.

2023 VW Golf GTI – Drivlinan

Den nya Mk8 Golf GTI drivs av en 2,0 l fyrcylindrig turboladdad bensinmotor med 4 cylindrar som ger 245 hk och 272 lb-ft vridmoment. Den här motorn är kopplad till antingen en 6-växlad manuell eller en 7-växlad DSG dubbelkopplingslåda. Kraften skickas bara till de två främre hjulen, men med den nya differential med begränsad glidning bibehåller GTI dragkraft bättre än någonsin och lider inte av understyrning som vissa tidigare modeller gjorde.

  Vanliga problem med Volkswagen ID.4

0-60mph tar cirka 6,3 sekunder medan toppfarten är begränsad till 155mph. Den här motorn är inte den mest miljövänliga VW Golf-motorn som finns, eftersom den ger en kombinerad körning på cirka 36MPG, men det är väntat för en prestandaversion med mer än 240 hk. VW har också lanserat Clubsport-modellen som har nästan 300 hk och en 0-60mph-tid på 5 sekunder.

2023 VW Golf GTI – Design och körning

När det gäller design tar nya Mk8 Golf GTI ett steg uppåt jämfört med den tidigare Mk7 GTI som inte var lika aggressiv som nya Mk8 är. Detta inkluderar en stor främre stötfångare med coola dimljus som påminner om dem som finns på vissa Renault RS-modeller. Du får lågprofilerade hjul, dubbla avgassystem och andra speciella detaljer runt hela bilens exteriör.

Interiören har Alcantara, nya säten och speciella konturfärger som höjer GTI:s interiör rejält. Slutligen får du också speciella rattar som skiljer GTI:s instrumentkluster från den vanliga Golfens. Körmässigt är GTI mer dynamisk, styvare och högre än den vanliga GTI. Den är mycket mer balanserad och klarar av att svänga i höga hastigheter som ingenting.

2023 VW Golf GTI – Tillförlitlighet och vanliga problem

Mekaniskt sett verkar Mk8 Golf GTI hålla sig bra eftersom den inte lider av några allvarliga mekaniska problem. Det finns dock en hel del mjukvaru- och elproblem som kan orsaka en huvudvärk eller två under GTI-ägandet. Det handlar bland annat om problem med backkameran, inbränning av skärmen och många andra mjukvaruproblem.

  VW mot Mercedes: Tillförlitlighet

VW har till och med utfärdat en återkallelse för att åtgärda några av dessa och vissa GTI-ägare var snabba med att förkasta sina nya GTI-modeller på grund av dessa problem. På det hela taget bör 2023 års GTI ha fått alla dessa problem lösta direkt från fabriken, vilket kommer att göra den till en riktigt mekaniskt och elektroniskt sund bil.

2023 VW Golf GTI – värde och praktiska egenskaper

VW Golf GTI börjar på cirka 31 000 dollar vilket är ett riktigt bra pris för vad du får. Clubsport kommer tyvärr inte till USA, men europeiska köpare måste betala några tusenlappar extra utöver GTI för att få Clubsport-modellen. Nya Mk8 GTI-modeller behåller sitt värde riktigt bra, vilket är anledningen till att det verkar vara en bra idé att köpa en ny.

Praktisk är något som VW gör riktigt bra, för trots alla extra prestanda är Golf GTI lika praktisk som en vanlig 2,0L TDI Golf. Detta innebär att den erbjuder mycket utrymme inuti och ett hyfsat stort bagageutrymme. GTI är så lätt att köra som bilar kan bli, men ergonomin i Mk8:s interiör är inte lika bra som den var i Mk7.5 på grund av så många skärmar och en brist på fysiska knappar.

FAQ-avsnitt

Är 2023 VW Golf GTI värd det?

2023 Golf GTI är verkligen värd det eftersom den är en perfekt enbil för alla ändamål. Den är lika praktisk och nästan lika effektiv som en vanlig bensindriven Golf, men är ändå mycket roligare att köra och en hel del coolare. GTI är en ikon av en anledning, och 40-årsjubileumsmodellen 2023 är bara en förlängning av detta.

  Allt om VW:s elektriska modeller 2023

Å andra sidan anser vissa att Mk7.5 Golf GTI fortfarande är en bättre bil än Mk8, men det kan diskuteras. Ingen kan säga att Mk8 är en försämring, men designriktningen och en hel massa skärmar verkar faktiskt lite billigt och svårt att använda.

Är 2023 års Golf GTI bättre än Golf R?

Golf R är toppkillen i VW Golf Range eftersom den får AWD och 315 hk och 300lb-ft vridmoment. Detta räcker för att starta den från 0-60mph på under 4 sekunder vilket är en häpnadsväckande siffra för en Golf R. Golf R börjar på cirka 46 000 dollar med manuell växellåda och 47 000 dollar för DSG med dubbelkoppling.

Detta är mycket pengar jämfört med den vanliga GTI:n vilket innebär att R är bättre, men bara för dem som verkligen kommer att dra nytta av den extra kraften och AWD.

Är Golf 7.5 GTI bättre än Golf 8 GTI?

Nej, det är den inte. Folk var snabba att kritisera den nya Mk8 Golf på grund av vissa kostnadsbesparingar och en massa skärmar, men Golf 8 GTI är helt enkelt på en annan nivå jämfört med Mk7.5. Visst, Mk7.5 verkar mer premium på vissa områden, men på det hela taget är Mk8 GTI helt enkelt bättre.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts