Allt om den helelektriska Volkswagen ID. Xtreme off-road

Volkswagen ID. Xtreme off-road

För entusiaster är bilar mycket mer än bara maskiner som går från punkt A till punkt B och Volkswagen ID. Xtreme är det perfekta exemplet på det. Detta koncept avslöjades precis och det visar hur modulär och kapabel den nuvarande VW MEB-plattformen är. VW presenterade ID. Xtreme för att se hur allmänheten skulle reagera på den så att de kanske till och med kan göra den till en serietillverkad bil.

Det här är inte första gången VW bestämmer sig för att göra en bil bara för att visa upp vad de kan göra. VW ID. R-racebilen visades upp för några år sedan och den är fortfarande den mest kraftfulla och mest kapabla VW någonsin. VW ID. Xtreme är baserad på ID. 4 GTX-familjebil, men den har mer kraft och vissa speciella detaljer för att göra den terrängkörningsduglig.

Detta innebär att VW ID. Xtreme i princip är en VW ID. 4 GTX underifrån, och kan därför bli en serietillverkad bil om det finns tillräckligt stort intresse där ute. ID. Xtreme har högre markfrigång, förstärkta däck, förstärkt fjädring med bredare hjulbågar, en bullbar, en tuffare underrede och en enorm LED-lampa på toppen.

På det hela taget är VW ID. Xtreme en riktigt häftig offroad-skapelse och förhoppningsvis kommer vi att få se den köras i en eller annan form. Även om det aldrig blir verklighet kommer VW säkert att dra nytta av alla lärdomar som kom med VW ID. Xtreme-projektet i andra mindre extrema bilar.

VW ID. Xtreme – Drivlinan

Volkswagen ID. Xtreme har ett 82 kWh-batteri kopplat till två elmotorer, en på framaxeln och en på bakaxeln. Den totala effekten av VW ID. Xtreme är 382 hk, vilket är hela 82 hk mer än standard ID. 4 GTX. VW ID. Xtreme den mest kraftfulla bilen i ID-serien förutom den tidigare nämnda ID. R-racebilen.

  Är Volkswagen ID.4 en bra bil?

Kraften skickas till alla fyra hjulen och ID. Xtreme stöder också en maximal snabbladdningshastighet på 175 kW DC, vilket gör det möjligt för ID. Xtreme att ladda från 20 % till 80 % på bara 30 minuter. Om du ansluter den till ett vanligt växelströmsuttag i hemmet kan du ladda den på cirka 8-9 timmar.

VW avslöjade inte någon information om den maximala räckvidden som du kan få med VW ID. Xtreme, men med tanke på den ökade effekten bör Xtreme klara lite mindre än den räckvidd på 245 mil som du får med standard-ID. 4 GTX.

VW ID. Xtreme – Design och körning

De mest anmärkningsvärda förändringarna mellan den vanliga ID.4 GTX och ID. Xtreme är på designavdelningen eftersom ID. Xtreme använder speciella 3D-printade delar som breddar hjulhusen och gör bilens hållning mycket seriösare. En bullbar vid den främre stötfångaren talar omedelbart om att detta är en terrängbil, för att inte tala om den nya fullbredda takmonterade LED-stången i taket.

ID. Xtreme är också målad i en speciell halvdigital kamouflagefärg som får bilen att se ännu mer målmedveten ut. Ett par hjul för nyttofordon, förstärkt fjädring och underrede samt en helt annorlunda främre stötfångare gör ID. Xtreme ser ut som ett helt annat odjur jämfört med den vanliga ID. 4 GTX.

VW ID. Xtreme – Tillförlitlighet och vanliga problem

VW ID. Xtreme är inte en serietillverkad bil vilket innebär att vi inte riktigt kan tala om tillförlitlighet. Men eftersom denna bil är baserad på ID.4 kan vi säga att den borde kunna stå sig i tidens tand, men med vissa problem som är värda att tala om.

  Vanliga problem med Volkswagen ID.4

Till att börja med tenderar hela ID.-familjen att drabbas av bromsrelaterade problem, särskilt ID. 4. Elektriska problem är också ganska vanliga i hela serien, liksom problem med säkerhetsbältena och ibland även med strålkastarna. Eftersom ID. Xtreme delar de flesta av dessa delar med den vanliga ID.4, kan vi förvänta oss att dessa potentiellt är ett problem.

VW ID. Xtreme – Värde och praktiska egenskaper

VW ID. Xtreme är inte en bil du kan köpa eftersom den inte ens är trafikgodkänd för tillfället. Det är bara en konceptbil som gjorts för att visa upp vad VW kan göra om de skulle göra en seriös terrängbil. Det är inte 100 % klart om VW gör detta för att kanske samla tillräckligt intresse kring ID. Xtreme så att de kan sälja den någon gång i framtiden.

Praktiken är praktiskt taget oförändrad jämfört med ID. 4, vilket innebär gott om sittplatser både fram och bak och gott om utrymme i bilens lastavdelning.

FAQ-avsnittet

Kan jag köpa Volkswagen ID. Xtreme?

Nej, det kan du inte. Som tidigare nämnts är VW ID. Xtreme bara en konceptbil och den kommer inte att bli tillgänglig för köp inom kort. Den är sannolikt bara en testbädd för framtida VW-projekt och ett sätt att visa upp vad VW kan göra inom det alltmer populära offroad-segmentet.

Detta betyder inte att ID. Xtreme inte kommer att bli tillgänglig för köp så småningom, eftersom tillräckligt stort intresse från köparna skulle kunna motivera VW att göra VW ID. Xtreme till en bil som alla kan köpa.

  Är Volkswagen Tiguan en bra bil?

Är Volkswagen ID. Xtreme bättre än ID. 4 GTX?

Om man jämför ID. Xtreme med ID. GTX är som att jämföra äpplen med apelsiner. Dessa två är visserligen baserade på samma chassi, men ID. Xtreme är utformad för äventyr, terrängkörning och nöje medan den vanliga ID. GTX är en landsvägsbil.

Som sådan är ID. GTX mycket bättre när det gäller räckvidd, komfort och säkerhet medan ID. Xtreme är bättre när det gäller terrängkörning, nytta och användbarhet.

Varför gör biltillverkare konceptbilar?

Vid en första anblick kan det tyckas märkligt att så många biltillverkare gör konceptbilar som aldrig kommer att se dagens ljus och därmed bara är en kostnad för företagets budget. Dessa bilar väcks dock till liv för att öka varumärkets popularitet, bättre marknadsföra befintliga bilar, introducera ny teknik och eventuellt till och med bli tillgängliga för köp någon gång i framtiden.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts