Volvo är en av de mest intressanta tillverkarna av premiumbilar i dag eftersom de tillverkar lyxiga, säkra, effektiva och eftertraktade bilar. De mest eftertraktade bilarna Volvo tillverkar är XC40, XC60 och XC90, men även sedans S60 och S90 är ganska populära. Alla dessa bilar är komplexa, vilket innebär att de ibland kan gå sönder.
I den här artikeln kommer vi att fokusera på när en Volvo inte startar – orsaker och hur man åtgärdar det. Till att börja med bör ditt huvudintresse vara batteriet som kan bli svagt eller urladdat. Terminalerna ovanpå batteriet kan också bli korroderade vilket orsakar problem med att leverera ström. Förutom batteriet bör du också inspektera batteriet i nyckelknippan.
Alternatorn och startmotorn är avgörande när det gäller att starta bilen varför även dessa bör inspekteras i tid. Ibland kan även tändstiften och säkringslådan vara orsaken till att en Volvo inte startar vilket innebär att du bör inspektera även dessa.
Slutligen, om allt ovanstående inte räcker till är det en bra idé att kontrollera ditt bränsleledningssystem. Sammantaget är detta de vanligaste orsakerna till att en Volvo inte startar. Om du inte löser dina problem med någon av dessa är det bäst att ta bilen till en bilhandlare eftersom problemet uppenbarligen är allvarligare.
Vanliga problem
Ett svagt eller dött bilbatteri är det vanligaste problemet som hindrar din Volvo från att starta. I många fall kan lamporna på instrumentbrädan tändas, vilket kan vara vilseledande eftersom det får dig att tro att bilbatteriet är bra.
Att se till att batteriet är fulladdat är det första du bör göra.
Andra problem som hindrar din Volvo från att starta är bland annat följande:
- Tom bensintank
- Dålig startmotor
- Defekt central elektronisk modul (CEM)
- Inget bränsletryck / defekt bränslepump
- Tilltäppt bränslefilter
- Dålig nyckel
- Bränslepumpens relä
- Startspärr defekt
- Fastbränd motor
Batterifrågor
Som vi nämnde i inledningen är batteriet vanligtvis den vanligaste orsaken till att en bil inte startar, men av tre olika skäl. Den första är när batteriet är helt urladdat, vilket innebär att du måste hitta en multimeter för att kontrollera batteriets effekt. Om multimetern visar mindre än 12-13 volt är ditt batteri för svagt, om den visar över 12-13 volt är det också något som är fel.
Om du inte får ström till några av dina tillbehör och lampor är det troligt att batteriet är dött eller att polerna är korroderade. Se till att koppla bort batteriet och rengöra de korroderade polerna med ett lämpligt batterirengöringsmedel innan du testar batteriet igen. Om batteriet inte reagerar bör du byta ut det mot ett nytt.
Svagt batteri för nyckelknippa
Alla moderna Volvomodeller har en nyckelknippa i stället för en vanlig knivnyckel, vilket innebär att de flesta av dem har centrallås, push-to-start eller det nyckellösa systemet för att komma in och ut ur bilen. Dessa system fungerar genom att bilen känner igen att nyckeln finns i bilens närhet, vilket gör att du kan komma in i bilen och starta den.
Om batteriet i din nyckelknippa är svagt eller slutar att fungera kan bilen inte känna igen den och låter dig därför inte starta bilen. Om din ström finns där och alla tillbehör och lampor fungerar är problemet alltså inte relaterat till ditt batteri. Om du inte kan komma in i bilen med det nyckellösa systemet är det troligt att det är batteriet i nyckelkniven som är fel.
Problem med generatorn och startmotorn
Generatorn arbetar tillsammans med batteriet och har till uppgift att ladda batteriet när du är på väg. Detta innebär att om dina lampor och tillbehör flimrar när du startar bilen är det batteriet eller generatorn som är orsaken. Om du startar bilen med starthjälp men ändå tappar strömmen och batteriet inte laddas under resan har generatorn gått sönder.
Startmotorn har till uppgift att starta motorn, vilket innebär att om du inte kan höra att den startar när du vrider om nyckeln bör du inspektera och eventuellt byta ut startmotorn.
Tändstift och säkringslåda
Tändstiften har till uppgift att antända bränsle- och luftblandningen i förbränningen, vilket innebär att om du inte kan starta bilen eller om den har dåliga tändningar och stannar, kan tändstiften vara orsaken. Säkringslådan har till uppgift att skydda bilens elektriska system, vilket innebär att om det uppstår en kortslutning eller om ett av systemen riskerar att skadas elektriskt kommer säkringen att hoppa ut.
Se därför till att gå igenom din säkringslåda och kontrollera om alla säkringar är intakta. Om inte, byt ut den skadade säkringen mot en ny, men satsa alltid på samma strömstyrka.
Problem med bränslesystemet
Sist men inte minst kan ditt bränslesystem vara orsaken till att din Volvo inte startar. Gå igenom bränslefiltren först eftersom dessa ibland kan blockera bränslepassagen och därmed inte släppa in det i motorn. Bränslepumpen kan höras när du slår på tändningen. Om du därför inte kan höra bränslepumpen är den sannolikt trasig.
FAQ-avsnitt
Hur mycket kostar ett Volvo-batteri?
Du kan räkna med att betala mellan 100 och 300 dollar för ett nytt Volvo-batteri utan installationskostnader. Ibland kan kostnaderna vara lägre än så om du lyckas stöta på rabatter och specialerbjudanden. Ett Volvo-batteri bör kunna hålla i ungefär 5 år om allt går enligt plan, om inte kan det dö på bara några månader.
Gör Volvo pålitliga bilar?
Volvo tillverkar pålitliga bilar i allmänhet, men ledande premiummärken som Volvo, BMW, Mercedes och Audi är inte så noga med att göra världens mest pålitliga bilar. De är mer intresserade av att göra åtråvärda lyxbilar som är fyllda av teknik och innovation, vilket innebär att det inte är så lätt att göra dem tillförlitliga som man kan hoppas på.
Som sådan kan du förvänta dig att en Volvo ligger någonstans i genomsnittsläget när det gäller tillförlitlighet.
Har Volvo-bilar två batterier?
Ja, vissa Volo-modeller har två separata batterier. Det första har till uppgift att sköta alla vanliga saker som att driva bilen och tillhandahålla elektrisk ström för att starta bilen. Det andra batteriet är avsett för start/stopp-systemet som används för att spara bränsle.