Porsche startar inte – orsaker och hur man åtgärdar det

Porsche startar inte - orsaker och hur man löser det

Porsche är ett märke som är känt för att tillverka några av de bäst konstruerade bilarna som världen någonsin har sett. Detta innebär också att Porsche tenderar att vara pålitliga, men det betyder inte att de inte kan gå sönder. Tvärtom eftersom Porschemodeller som inte underhålls på rätt sätt är benägna att gå sönder riktigt ofta.

När de gör det råkar det också vara dyrt att reparera dem. Utan att gå in på detaljer om vad som kan gå fel med en Porsche kommer vi att fokusera på varför en Porsche inte startar – orsaker och hur man åtgärdar det. Den vanligaste orsaken till att en Porsche inte startar är förknippad med batteriet som kan vara antingen urladdat, svagt eller täckt av korrosion på sina poler.

Andra orsaker är ett svagt batteri i nyckelkniven som då inte kan kännas igen av bilen. Problem med startmotorn och generatorn är också vanliga orsaker till att en Porsche inte startar. Stoppade bränslefilter och problem med bränslepumpen är inte lika vanliga, men kan återigen orsaka att en Porsche inte startar.

Slutligen ska du också se till att gå igenom tändstiften och säkringslådan eftersom dessa också kan något göra susen. Om du inte lyckades åtgärda din Porsche med någon av dessa föreslår vi starkt att du tar bilen till en erfaren mekaniker eftersom det finns många andra mer komplicerade orsaker till att en Porsche inte startar.

Batterifrågor

Din första punkt av intresse bör vara att visuellt inspektera batteriet och se om det är i gott skick och hur gammalt det är. När det gäller dess effekt är det bäst att använda en multimeter för att se hur effektivt ditt batteri är och 12-13 volt anses vara ett friskt batteri. Om din multimeter visar mindre än så, närmar sig ditt batteri slutet av sin livslängd och bör bytas ut om allt är okej med din generator.

  Är Porsche 718 Boxster en bra bil?

En annan sak att tänka på är att koppla bort batteriet och kontrollera batteripolerna för att se om det finns några tecken på korrosion ovanpå dem. Om så är fallet, gå vidare och köp ett särskilt batterirengöringsmedel för att rengöra korrosionen och upprepa sedan multimeterprocessen enligt ovan.

Problem med nyckelkniven

Nästan alla moderna bilar har nyckelknippor i stället för vanliga nyckelknippor, eftersom detta ofta anses vara coolare och lyxigare och fungerar tillsammans med moderna nyckellösa start- och startfunktioner. En nyckelknippa innebär dock ett annat problem eftersom batteriet i nyckelknippan tenderar att gå sönder så småningom och måste bytas ut.

När det dör kommer du sannolikt inte att kunna gå in i bilen eller bara starta den. Om du har en relativt äldre Porsche-nyckelknapp ska du se till att ta ut bladnyckeln och försöka starta bilen med bara en bladnyckel. Om den startar är det din nyckelknippa som bär skulden, om inte är det troligt att det är några andra saker från den här listan som är orsaken.

Problem med generatorn och startmotorn

Alternatorn har till uppgift att ladda batteriet, utan den skulle alla batterier så småningom dö. Om generatorn är trasig kommer batteriet snart att följa med. Se därför till att testa generatorn och byta ut den så snart som möjligt eftersom du inte vill att batteriet också ska dö eftersom Porsche-generatorer och batteribyten är allt annat än billiga.

  Audi Q5 vs. Porsche Cayenne

Dessutom är startmotorn en liten komponent som har till uppgift att starta motorn. Om du hör ett klick när du vrider på nyckeln och ingen start är det troligt att startmotorn är trasig och behöver bytas ut.

Problem med bränslesystemet

Ditt bränsleförsörjningssystem består av en högtrycksbränslepump som sitter nära motorn, en lågtrycksbränslepump som sitter i bränsletanken, en rad slangar och ledningar och några filter däremellan. Av alla dessa är den vanligaste orsaken till att en bil inte startar ett igensatt bränslefilter som blockerar passagen.

Om så är fallet kommer din bil att förses med all den vanliga elektriska strömmen, din startmotor kommer att försöka veva motorn, men den startar inte, eller så kommer den att stanna kort därefter. Om det är bränslepumpen som bär skulden kan du vanligtvis höra att bränslepumpen sparkar när du vrider på tändningen i bilen. Om du inte hör den är den troligen trasig.

Säkringslåda och tändstift

Våra sista punkter av intresse är tändstift och säkringsboxen, som båda kan gå sönder och orsaka problem när du försöker starta bilen. Som sådan är det bara att se till att inspektera dem och byta ut dem om det behövs. När det gäller säkringen ska du alltid satsa på samma strömstyrka för varje enskild säkring.

FAQ-avsnittet

Hur mycket kostar ett nytt Porsche-batteri?

Ett nytt Porsche-batteri kommer sannolikt att kosta dig omkring 300-600 dollar beroende på vilken typ av Porsche du äger. Om du äger en klassisk sällsynt modell kommer ditt batteri att kosta mycket mer medan batterier till vanliga Porsche-modeller tenderar att vara jämförelsevis mycket billigare.

  Är en begagnad Porsche Cayenne pålitlig?

Ibland måste du också betala för installationskostnader, vid andra tillfällen ingår installationskostnaderna i listningspriset.

Hur länge ska ett Porsche-batteri hålla?

Många faktorer påverkar hur länge ett Porsche-batteri kan hålla, men de flesta Porsche-mekaniker kommer att säga att du bör sträva efter att byta batteriet vart 5-6:e år. Om ditt batteri håller mindre än så är risken stor att något är fel så se till att ta in din bil för en inspektion.

Är Porsche-bilar pålitliga?

I världen av lyxbilar i premiumklassen är tillförlitligheten inte lika viktig som i ekonomisegmenten eftersom märkena här är mer inriktade på lyx, prestanda, teknik, exklusivitet och önskvärdhet. Porsche är dock ett av få sällsynta märken som tillverkar tillförlitliga lyxbilar.

Det finns egentligen inte så många pålitliga lyxmärken som tillverkar pålitliga bilar förutom Porsche och Lexus.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts