Audi Q5 vs. Porsche Cayenne

Audi Q5 vs. Porsche Cayenne

Både Porsche och Audi är en del av Volkswagen Auto Group (VAG) och VAG använder MLB/MLB EVO-chassiplattformarna för både Audi och Porsche samt för vissa andra VAG-märken.

Detta innebär att chassit som används för båda dessa modeller är ganska lika, så dessa bilar är inte så olika som de kan verka. Porsche har dock en annan inställning till att bygga mer sportiga SUV:er, medan Audi främst fokuserar på komfort.

Både Audi Q5 och Porsche Cayenne erbjuder fantastisk teknik och lyxfunktioner, så oavsett vilken du väljer kommer du inte att bli besviken. Men om vi var tvungna att utse en vinnare skulle det förmodligen bli Cayenne.

Porsche Cayenne är lite större, mycket sportigare, rymligare och byggkvaliteten är också något bättre än Q5. Detta återspeglas dock i prislappen, så om du vill ha mest valuta för pengarna kan Q5 vara ett bättre val.

Audi Q5

Audi Q5 är en kompakt lyxig SUV som har tillverkats av Audi sedan 2008. Första generationens Q5 var baserad på MLB-chassiplattformen och andra generationens Q5 avslöjades 2016 och är baserad på den uppgraderade Audi MLB Evo-plattformen. Denna plattform delas även med B9-versionerna av Audi A5 och A4.

Den senaste 2021 Q5 SUV:n erbjuder en ansiktslyftad nos och en uppgraderad interiör. Q5 har alltid varit ett populärt val på grund av de fantastiska allroundegenskaperna, oavsett generation. Alla amerikanska Audi Q5-modeller erbjuder en 7-växlad S Tronic-automatik med dubbelkoppling och Quattro AWD som standard.

Audi Q5 utrustningsnivåer

Basmodellen av Q5 i USA är Q5 45TFSI Premium-paketet, som säljs för 43 300 dollar. Du kan också uppgradera till Premium Plus-paketet för cirka 5 000 dollar, vilket ger dig snyggare hjul, Audi Active Lane Assist, adaptiv farthållare, Pan-roof, uppgraderad stereoanläggning och en kameravy uppifrån.

  Har bilar från Audi många problem?

Om du tar det ett steg längre kan du uppgradera 45TFSI till det toppspecificerade Prestige-paketet, som kostar ytterligare 6 000 dollar, men det ger dig de fantastiska LED-strålkastarna i Matrix-design, ventilerade, eljusterbara säten, heads up-display, ett Bang and Olufsen premiumljudsystem och en hel del annat.

Nästa i raden är Audi Q5 55 TFSI e Plug-in hybrid Premium Package som säljs för 52 000 dollar. Den kan också uppgraderas till Premium Plus-paketet för ytterligare 4 000 dollar, eller det toppspecifika Prestige-paketet som kostar nästan 10 000 dollar över grundpriset för 55 TFSI e Plug-in Hybrid.

Porsche Cayenne

Porsche Cayenne är Porsches största SUV och har tillverkats sedan 2003. Den första generationen av Cayenne var ganska tvivelaktig eftersom den erbjöd en styling som bara en mamma kunde älska. Men den andra, och framför allt den tredje generationen av Cayenne, är betydligt snyggare både invändigt och utvändigt.

Den senaste 2021 Cayenne erbjuds som SUV eller i coupéform. Det är också värt att nämna att den senaste tredje generationen av Cayenne är baserad på VAG MLB Evo-chassit, som samma plattform som Audi Q5 är baserad på, men lite förstorad.

Porsche Cayenne trimnivåer

Cayenne i instegsutförande börjar på 67 500 dollar och erbjuder återhållsamma tillval som standard, men alla motoralternativ är mycket kraftfullare än de som finns i Q5. Om du vill ha en coupéform av Cayenne i instegsutförande får du räkna med ytterligare 10 000 dollar, vilket höjer priset till 76 500 dollar.

Om du vill ha Premium-paketet får du betala ytterligare 6 500 dollar, och utrustningen i det här paketet är till viss del jämförbar med Premium Plus-paketet som erbjuds för Audi Q5. Dessutom kan du uppgradera till det topputrustade utrustningspaketet som kallas Premium Package Plus för 9 000 dollar, vilket också är ganska jämförbart med Q5 Prestige-paketet.

  Varför är Porsche så dyra?

Om du vill ha Cayenne e-hybrid får du räkna med ett försäljningspris på 82 000 dollar, och Coupe-versionen av e-hybriden kostar 87 600 dollar. Cayenne S kostar 85 100 dollar och Coupe-versionen kostar nästan 90 000 dollar. Om du vill ha GTS-versionerna får du prislappar på över 100 000 dollar för både coupé- och SUV-versionerna.

Porsche Cayenne vs. Audi Q5 prestandaförmåner

Båda dessa tillverkare erbjuder en uppstyrd prestandaförmån av Q5 och Cayenne, men Audi gör det lite mer dämpat och Porsche gör det omfattande. Så om du vill ha en sportigare upplevelse finns det ingen tvekan om att Cayenne är betydligt kraftfullare och mer dynamiskt kapabel.

Till och med den ”billigaste” Cayenne-versionen med full prestanda, Cayenne Turbo, kostar runt 130 000 dollar för både coupé- och SUV-versionen. De erbjuder dock uppemot 540 hk och en tid på mindre än 4 sekunder från 0 till 60 km/h. Om du vill ha den snabbaste versionen kostar Turbo S e-hybrid cirka 164 dollar för båda versionerna, och den erbjuder 670 hk och en 0-60mph-tid på 3,6 sekunder.

Å andra sidan är prestandaversionen av Q5 Audi SQ5. Audi SQ5 kan inte mäta sig med Turbo-modellernas prestanda, men SQ5 kostar bara en tredjedel av priset för toppmodellen Turbo S e-hybrid. SQ5 erbjuder en hygglig 350 hk, 4,7 sek 0-60 mph och är ett fynd jämfört med turbomodellerna.

Jämförelse mellan Q5 och Cayenne

Vilken SUV är mest tillförlitlig, Q5 eller Cayenne?

De flesta konsumentrapporter tyder på att både Audi Q5 och Porsche Cayenne har ett tillförlitlighetsbetyg som ligger över genomsnittet. Men olika rapporter tyder på att Q5 i bästa fall bara är genomsnittlig när det gäller tillförlitlighet. Men Porsche Cayenne har alltid ansetts vara en pålitlig SUV.
Det är logiskt att Porsche erbjuder en mer tillförlitlig SUV eftersom nästan alla Porsche-modeller erbjuder en överlägsen byggnads- och materialkvalitet, färre plaster och bilarna är generellt sett bättre byggda än de flesta Audis, vilket är att vänta med tanke på den betydande prisökningen.

  Är Porsche Boxster en tjejbil

Vilken SUV värderas snabbare, Q5 eller Cayenne?

Både basmodellen Audi Q5 och Porsche Cayenne förlorar vanligtvis cirka 58 % av sitt ursprungliga värde under de första fem åren av ägande. Med tanke på det initiala priset kan Cayenne tyckas vara ett sämre ekonomiskt beslut. Detta gäller särskilt om du väljer Cayenne Turbo S e-hybridmodellerna för 160 000 dollar.

Många begagnade Cayenne Turbo-modeller från den första generationen kan nu köpas för mindre än vad du skulle behöva betala för en Audi Q5 från 2010. Audi Q5 är mer populära på begagnatmarknaden, det betyder att prisfallen mjuknar upp tidigare jämfört med Cayenne, som vanligtvis fortsätter att sjunka tills den når botten.

Vilken SUV är dyrare att underhålla, Q5 eller Cayenne?

Både Audi Q5 och Porsche Cayenne upplever en årlig underhållskostnad som ligger över genomsnittet. Q5 hamnar på cirka 900-1 000 dollar per år och Cayenne på cirka 1 100-1 300 dollar per år. Men dessa kan variera avsevärt beroende på ålder, körsträcka och trimalternativ i en viss modell.

Vissa modeller som toppmodellerna Turbo S kan kosta uppåt 4 000 dollar per år för bara underhållskostnader, och SQ5 ligger på cirka 1 600 dollar. Anledningen till att SQ5 är så billig jämfört med Porsche är att SQ5 använder en mer vanlig 6-cylindrig motor, och de keramiska bromsarna för Cayenne kan kosta så mycket som 15 000 dollar.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts