Vilket är det bästa året för Porsche Boxster att köpa?

Vilket är det bästa året för Porsche Boxster att köpa?

Genom fyra olika generationer av Porsche Boxster-utbudet finns det många mer eller mindre lönsamma köpalternativ. Men att välja det allra bästa beror i hög grad på vad du värdesätter mest.

Om du älskar en klassisk upplevelse, en tidlös mekanisk känsla och lukt kommer en välbevarad Porsche 986 Boxster av första generationen 1996 alltid att vara ett frestande förslag på grund av de låga priserna. Dessa 986-modeller är trots allt de som startade allt.

Det är värt att nämna att Porsche ägnade tre år åt att utveckla den första generationens Boxster. Men om du vill ha den allra bästa Porsche Boxster-modellen genom tiderna tittar du föga förvånande på den nya Porsche Boxster Spyder-modellen på grund av den auditivt saliggörande 911-källarmotorn.

Objektivt sett är den nya Boxster Spyder den bästa Boxstermodellen genom tiderna, och ärligt talat är titeln välförtjänt. Boxster Spyder kommer också sannolikt att behålla det mesta av sitt värde genom åren, och det är ganska säkert att förutspå att 718 Boxster Spyder blir en framtida Porsche-klassiker.

Första generationen 986 Boxster

Porsche Boxster 986 tillverkades mellan 1996-2004, och under 986:ans livstid fanns det vissa modeller som var bättre än andra. Den du ska köpa skulle förmodligen vara en manuell 2,7L-modell som ofta hyllas som entusiasternas val av alla. Priserna varierar mellan 5 och 20 000 dollar beroende på modellerna i fråga.

986 Boxster är ganska billiga, men de är dyra att underhålla, så om något stort går fel, till exempel växellådan, kan bilen skrivas av. På grund av detta är det bästa alternativet en 2,7L femväxlad 986 eftersom transmissionen i denna modell är överlägsen jämfört med andra 986-modeller.

  Ska jag köpa en Porsche Cayman?

Det finns också ett gäng företag som tillverkar eftermarknadsdelar, hjul och däck är lätta att skaffa någon köpa, och om du inte förstör bilen helt och hållet är 986:an värdemässigt ett hyfsat alternativ. Du bör undvika 986-modellerna med sexväxlad växellåda eftersom de inte är lika pålitliga som de femväxlade modellerna.

Men det största problemet med 986-generationen var den potentiella ombyggnaden av motorn på grund av sviktande lageraxlar. Och på grund av detta saknar 986:an köpförtroende även om servicen inte är lika dyr.

Andra generationen 987 Boxster

987 Boxster introducerades 2004 och produktionen pågick fram till 2012. Du kan få tag på en Boxster av 987-generationen för så lite som 15 dollar eller så mycket som 60 000 dollar. Men den du bör satsa på är Porsche Boxster Spyder.

Värdemässigt är 987 Boxster Spyder ganska säker, och den kan till och med stiga i värde under de kommande åren. 987 är mycket mer raffinerad jämfört med 986, och nästan alla aspekter av vanligt bilägande är mycket bättre med 987-generationen.

Den bästa Porsche Boxster av andra generationen är den tidigare nämnda Boxster Spyder, den här modellen av Boxster var den allra första riktigt samlingsbara Boxster-modellen. Många anser att 2010-2012 987 Boxster Spyder-modellen är extremt undervärderad och att den faktiskt är den bästa Boxster-modellen genom tiderna.

3:e generationen 981 Boxster

981-generationen av Boxster var Porsche som introducerade Boxster i den stora ligan. Priserna varierar nu från 35 000 dollar upp till 120 000 dollar för vissa modeller, och den bästa Boxstermodellen i 981-generationen var Boxster 2014 GTS.

  Vad är en 7-växlad Porsche Doppelkupplung?

Värdemässigt kommer GTS sannolikt att öka i värde och kanske till och med nå kultstatus för klassiska bilar, men resten av 981 Boxster-modellserien kommer sannolikt att förlora i värde med tiden. GTS anses också vara en av de bästa Boxster-modellerna genom tiderna, men priserna ligger långt över 100 000 dollar.

4:e generationen 718 Boxster

718-generationen av Boxster släpptes redan 2016 och kommer snart att upphöra med produktionen i och med den nära förestående ankomsten av Cayman GT4RS. 718 var ganska kontroversiell eftersom Porsche började använda en fyrcylindrig turbomotor som inte alls är lika spännande som de tidigare sexcylindriga Boxster-motorerna.

Men för GTS- och Boxster Spyder-modellerna har Porsche behållit den ljudliga 911-källan med flat-sixmotor. Även om Boxster GTS är en fantastisk bil är 718 Boxster Spyder i en egen liga. 718 Boxster Spyder är avsedd att bli en framtida klassiker och kan lika gärna vara den allra sista riktigt gammaldags Boxster-modellen med naturlig sugmotor i begränsad upplaga.

Även om Boxster GTS från 2014 och Boxster Spyder från 2012 är jämförbara med 2021 Boxster Spyder, så är 2021 Boxster Spyder betydligt bättre och en bättre bil i alla avseenden. Men dessa tre är troligen de bästa Boxster-modellåren genom tiderna.

FAQ-avsnitt

Är en Porsche Boxster värd pengarna?

Svaret på den här frågan beror i hög grad på den specifika modell du är intresserad av. Att betala 60 000 dollar för en 4-cylindrig 718 Boxster i slutet av sin produktion är inte direkt så rekommenderat.

Men om du lyckas köpa en 718 Boxster Spyder till detaljhandelspris är det definitivt värt priset eftersom dessa modeller vanligtvis handlas med en premie över priset på etiketten. Men generellt sett är Boxsters oftast ett bra köp, de förlorar inte alltför mycket i värde och om du satsar på mer begränsade modeller är det ett säkert alternativ.

  Vilken är den minsta Porsche SUV:n?

Ska jag köpa en Boxster GTS för över 100 000 dollar eller en 911?

Vissa människor tror faktiskt att Boxster är en fattigmans 911, men detta är extremt ogrundat. En Boxster/Cayman-plattform är helt annorlunda, och likheterna mellan 911 och Boxster finns där, men de är inte så uttalade som vissa kanske tror.

En Boxster GTS från 2014 är utan tvekan en bättre bil än de flesta 911-modeller. Om du kunde hitta en 991 GT3 för 100 000 dollar i gott skick kanske du skulle ha roligare om du föredrar 911-plattformen. Men i det långa loppet är Boxster GTS helt klart en bättre investering.

Vilken Porsche Boxster-modell är den bästa investeringen?

2012 Boxster Spyder, 2014 Boxster GTS, 2021 Boxster Spyder. Dessa tre är ämnade för framtida klassikerstatus, och kanske kan några jubileumsmodeller under 2000 enheter, modeller i begränsad upplaga som 2004 års 550 S AE också bli framtida klassiker på grund av det extremt begränsade antalet tillverkade exemplar.

Men vi bör njuta av dessa bilar medan vi kan, låt dem inte bara stå i garaget i investeringssyfte. Den moderna tiden är ganska oförsonlig för förbränningsbilar, och vem vet, snart kan de bli föråldrade.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts