Porsche Macan är en kompakt SUV från Porsche på instegsnivå som erbjuder dynamik, stil och lyx. Förutom premiummärket är Macan en äkta Porsche eftersom dess kärnidentitet är utvecklad med ett klassiskt Porsche-recept.
Med det sagt är Macan värd att titta på om du är på marknaden för en sådan bil. Även om Macan är en av de mest dynamiska kompakta SUV:erna på marknaden är Macan inte alls lika dynamisk som vissa andra sportigare Porsche-alternativ. ¸
Om man tittar närmare på konkurrensen verkar det som om Macan kostar i genomsnitt 10 000 dollar mer än en jämförbar lyxig SUV från andra tyska premiummärken. Men du betalar inte bara för märket, du får verkligen valuta för pengarna om du väljer Macan.
Om du bryr dig om hur bra en bil körs och du kan betala premien jämfört med andra tyska kompakta SUV:er i lyxutförande, är Macan väl värd pengarna. Och den bästa modellen i det nuvarande utbudet är förmodligen den 6-cylindriga Macan S.
Köper du en ny eller begagnad Macan?
Även om Macan är en av de bilar som Porsche tillverkar som har minst värdeminskning, och definitivt en av de kompakta SUV:er som har minst värdeminskning på marknaden, sparar du en hel del pengar om du köper begagnat, och särskilt om du betänker att till och med Macan i instegsutförande kostar så mycket som 53 000 dollar utan några tillval.
En tre år gammal Macan med cirka 50 000 mil på klockan kan kosta dig runt 40-42 000 dollar, vilket är ett ganska bra värde. Med det sagt kan du för samma summa pengar få antingen en lätt begagnad tre år gammal Macan S eller en helt ny Macan i basmodellen.
Efter ungefär fem år behåller Macan så mycket som 62 % av sitt ursprungliga värde. En BMW X3 och en Audi Q5 behåller bara cirka 51 procent av sitt ursprungliga värde efter fem år. Om man ser det på det här sättet kan man till och med hävda att den premie på 10 000 dollar som en helt ny Macan kräver är väl värd det efter fem år.
Att köpa nytt har också en massa fördelar som garantier, servicepaket och underhållsprogram. Och att köpa en helt ny Porsche är en upplevelse, även om det ”bara” är en Macan och inte en 911 eller en Cayman/Boxster.
Porsche Macan/Porsche Macan S – instegsmodeller
Porsche Macan-sortimentet inleds med basmodellen Porsche Macan. Porsche Macan säljs för cirka 53 000 dollar, och du får en 2,0 l fyrcylindrig motor med 248 hk och AWD. Macan finns endast tillgänglig med Porsches egen PDK-automatik med dubbelkoppling.
Instegsmodellen Macan är inte särskilt välutrustad från fabriken. Som standard får du en uppsättning LED-strålkastare, ett ljudsystem med 10 högtalare, Bluetooth, Wifi och Apple Car Play. Det är starkt rekommenderat att du väljer ett Premium-paket och Porsche Sport Chrono-paketet också eftersom det hjälper till att sälja bilen efteråt.
Macan S å andra sidan kostar cirka 10 000 dollar mer, och S är förmodligen den bästa av alla bilar i hela sortimentet tack vare en 3,0 liter 6-cylindrig turbomotor med turboladdning. Den är också utrustad med Porsches PDK-växellåda och en permanent uppsättning fyrhjulsdrift från fabriken.
Den 6-cylindriga 350 hk gör S mycket roligare att köra än instegsmodellen Macan AWD. Optionsmässigt är det i stort sett samma historia som i Macan på instegsnivå, och om du vill ha en hyfsat optionerad bil får du räkna med ett par tusenlappar på MSRP-priset.
Porsche Macan GTS/Turbo – modeller med högre trimning
Om din budget sträcker sig upp till 70 000 eller till och med 80 000 dollar kan du för ett sådant pris få antingen Macan GTS eller toppmodellen Porsche Macan Turbo. Båda dessa erbjuder en 6-cylindrig 3,0 liter motor med 375 hk i GTS- eller 434 hk i Turbomodellen.
GTS är en mer aggressiv version av den redan ganska imponerande Macan S-modellen, och Turbo är ett betydande steg över båda. Macan Turbo är en av, om inte den mest kapabla kompakta lyxiga SUV:n på marknaden, men den kostar 85 000 dollar.
Både GTS och Turbo får en mer aggressiv styling, snyggare och större hjul och uppgraderade bromsar. En uppsättning sportiga avgasrör är också standard, liksom en uppsättning sportiga välpolstrade sportstolar.
Macan Turbo är en imponerande bil och det går inte att förneka. Även om den kostar en hel del pengar är andra kompakta sport-SUV:ar som Audi SQ5, Mercedes Benz GLC63 eller BMW X1 inte lika dynamiska som Macan Turbo är.
FAQ-avsnitt
Är Porsche Macan en riktig Porsche?
Objektivt sett är Macan en fantastisk bil. Men är den en riktig Porsche? Porsche är trots allt känt för att göra sportbilar, inte SUV:er. En äkta Porsche måste vara den mest dynamiska bilen i sin klass, den måste också erbjuda lyx, överlägsen byggkvalitet, tillförlitlighet och värdebevarande.
Och Macan är verkligen den mest dynamiska kompakta SUV:n på marknaden och den erbjuder också gott om lyx, även om interiören långsamt börjar visa sin ålder. När det gäller byggkvalitet är Macan lika bra som alla andra Porsche. Och samma sak gäller för tillförlitlighet och värdebevarande.
Ska jag välja Porsche Cayenne i stället?
Porsche Cayenne är Porsches flaggskepp för SUV:er. Cayenne finns tillgänglig som SUV eller som SUV i coupéutförande. Cayenne är mycket större, mycket kraftfullare och har också mer närvaro på vägen. I nästan alla aspekter där ute slår Cayenne Macan.
Med det sagt, om du har möjlighet att välja en Cayenne bör du definitivt göra det, särskilt om du gillar SUV:er i coupéutförande. När det gäller prestanda kan Cayenne utrustas med en 8-cylindrig hybriddrivlina som ger upp till 600 hk.
Är Porsche Macan bättre än Audi Q5, Mercedes GLC eller BMW X3?
Audi Q5 är också en ganska populär kompakt SUV tack vare sin eleganta interiör och exteriördesign och stora allroundförmåga. GLC är lite mer blingy, men lika bekväm, medan BMW X3 ligger närmast Macan när det gäller dynamisk körning.
Men Macan erbjuder överlägsen tillförlitlighet, värdebevarande och ett mer premiummärke. Med det sagt kostar Macan i genomsnitt 10 000 dollar mer jämfört med dessa tre, men den behåller också ett bättre värde. Allt detta tyder på att Macan är ett steg över dessa tre.