Vad är en 7-växlad Porsche Doppelkupplung?

Vad är en 7-växlad Porsche Doppelkupplung?

Porsche Doppelkupplungsgetriebe (PDK) är en Porsche-beteckning för den blixtsnabba dubbelkopplingsväxellådan (DCT) som används i många moderna Porsche-modeller. Porsche introducerade PDK-systemet för första gången i en Porsche 965 Le Mans-prototyp från 1983.

En av de första massproducerade bilarna med dubbelkopplingslåda var Volkswagen R32 från 2003, och Porsche följde snart efter med ett gäng PDK-utrustade 911:or. Numera betraktas Porsches PDK-system allmänt som en av, om inte den bästa DCT-växellådan i hela bilindustrin.

En av de största fördelarna med PDK-systemet är möjligheten att växla på ett ögonblick. Dessutom stör systemet inte kraftflödet, vilket gör det möjligt för bilen att hålla sig på plats utan att förlora balansen.

Porsche PDK jämfört med en manuell växellåda

I Porsches nuvarande sortiment kan du välja mellan en PDK eller en god gammal manuell växellåda. Det är värt att nämna att det manuella alternativet endast finns tillgängligt för 911- eller Cayman/Boxster-modellerna, och alla andra modeller är standard med en Porsche PDK.

Att jämföra de två är en fråga om preferenser. Många bilentusiaster, särskilt äldre, anser att en manuell växellåda är en viktig del av varje 911-modell. Men PDK-systemet är mycket snabbare, smidigare och lättare att köra.

Ur teknisk synvinkel kommer en manuell växellåda att öka din 0-60-tid med så mycket som 0,5-1 sekund, och ditt varvtal kommer också att vara lägre för att se till att du inte stöter på varvtalsgränsen. Manuella växellådor är också lättare och de ger dig en större känsla av kontakt med motorn, vilket kan göra körupplevelsen mycket mer engagerande.
Ur ett dagligt perspektiv är dock en PDK ett bättre alternativ på grund av dess enkelhet, snabbhet och lätthet i körningen. Du kan också styra PDK-växellådan manuellt med hjälp av rattmonterade växelpedaler.
Sensmoralen i historien är – om du vill ha den snabbaste 911:an ska du välja PDK. Men om du vill ha en mer engagerande upplevelse ska du välja den manuella växellådan.

  Bästa året för en begagnad Porsche Boxster

Porsche PDK vs. en manuell växellåda tillförlitlighet

En manuell växellåda är ganska enkel. Om du är bekant med dem bör du inte ha några problem med tillförlitligheten. En PDK däremot isolerar föraren från behovet av att växla, vilket innebär att rätt Porsche-växelkalibrering kommer att vara aktiv och inriktad på att ge ett tillförlitligt system.

En eventuell ”olycka” med en manuell växellåda är mer sannolik än med en PDK eftersom de flesta problemen beror på mänskliga fel. Detta innebär att det är mycket mer sannolikt att du förstör en manuell växellåda jämfört med en PDK. Men ur en allmän hållbarhetssynpunkt är båda dessa alternativ mer än tillräckligt hållbara.

Porsche hävdar att PDK-växellådan håller hela livet, och i de flesta fall är detta inte långt ifrån sanningen om du underhåller din bil på rätt sätt. Men de flesta 911:or körs inte lika ofta som en vanlig Honda Accord, och under hela sin livstid kanske de bara ackumulerar 60-100 000 mil.

Det är säkert att säga att en modern PDK-växellåda är mer tillförlitlig på grund av bristen på oavsiktliga felväxlingar, och ett modernt PDK-system kan också göra automatisk varvtalsanpassning, vilket syftar till att sänka differentialens belastning vid växling av växlar.

Kostnader, effektivitet och komfort

Under PDK-systemets tidigare dagar brukade Porsche ta ut en ganska rejäl summa för PDK-uppgraderingen. Men nu är PDK-transmissioner standard i nästan alla Porsche-modeller. För vissa modeller som Porsche 911 GT3 kan du välja den manuella växellådan som ett kostnadsfritt alternativ.

  Använder Porsche VW-motorer?

Porsche gör detta för att uppmuntra potentiella ägare att fortsätta använda en manuell växellåda eftersom en manuell växellåda är en del av Porsches historia. Det är också värt att nämna att begagnatmarknaden oftast föredrar en PDK-modell framför en modell med manuell växellåda.

Ur effektivitetssynpunkt är PDK-växellådan ett mycket bättre alternativ eftersom den gör det möjligt för föraren att välja ett specifikt körläge som syftar till att sänka bränsleförbrukningen. Du kan göra samma sak med en manuell växellåda om du vet hur man gör, men optimeringen av PDK-systemet är mycket bättre när det gäller att öka den allsidiga effektiviteten.

Ur komfortsynpunkt är PDK också ett bättre alternativ eftersom en PDK ger sömlösa växlingar. Om du dessutom sätter systemet i komfortläge kommer din växellåda praktiskt taget att vara omärklig. Och du måste också komma ihåg att i trafik från kofångare till kofångare kan en manuell växellåda helt enkelt inte mäta sig med en PDK.

PDK FAQ

Kommer PDK att vara det enda växellådsalternativet för Porsche i framtiden?

I viss mån är PDK redan det enda alternativet eftersom alla Porsches lyxmodeller inte har erbjudit någon manuell växellåda på många år. Att döma av de senaste uttalandena från Porsche kommer det manuella växellådsalternativet inte att försvinna någonstans inom den närmaste tiden eftersom efterfrågan på manuella 911:or fortfarande är ganska stor, särskilt i USA.

Kanske kommer alla Porsche-modeller som inte är GT-modeller endast att erbjuda en PDK-växellåda inom en snar framtid, men när det gäller GT 911- och Cayman/Boxster-serierna finns det inga planer på att slopa den manuella växellådan någon gång inom en snar framtid.

  Porsche vs. Range Rover: Tillförlitlighet

Är Porsche PDK endast exklusivt för Porsche-modeller?

Fram till nyligen kunde du bara få en Porsche PDK med en Porsche, men den nyaste Bentley Continental GT och den 4-dörrars Bentley Flying Spur har båda en Porsche-baserad PDK-växellåda. Detta är förståeligt eftersom både Bentley och Porsche är en del av Volkswagen Auto Group.

De flesta tillverkare som ägs av VAG delar mycket teknik. Det är också värt att nämna att Audi, Lamborghini och Bugatti också är en del av VAG, men det finns inga uttalanden om att någon av dessa använder en PDK-växellåda.

Vilken är världens bästa DCT-växellåda?

En bra DCT-växellåda (dual-clutch transmission) kan växla blixtsnabbt, men en bra DCT-växellåda måste kontinuerligt kunna tillhandahålla otaliga startkontroller utan att missa ett ögonblick, och den måste också kunna avgöra vilken växel som är lämplig för varje typ av körsituation.

DCT-växellådan som erbjuds i Ford GT hyllas allmänt som en av de bästa DCT-växellådorna någonsin, samma sak gäller i princip alla nyare Ferrari- och Mclaren-modeller. Växellådan i 6,5L V12 Ferrari F12 TDF kan ge fantastiska växlingstider även med en kolossal V12-motor.

Men den bästa DCT-växellådan är en Porsche PDK DCT-växellåda eftersom Porsches växellådor är solida för alla tänkbara körscenarier. Vissa Ferrari-, McLaren- och Lamborghini-modeller erbjuder en klumpig upplevelse vid lägre hastigheter, men Porsche PDK lyckas erbjuda en smidig upplevelse oavsett tid och plats.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts