Vanliga problem med Ford Super Duty 10-växlad växellåda

Ford F150 har varit den mest populära bilen på den amerikanska marknaden i årtionden, och den senaste F150 lyckas fortsätta den trenden. Detta betyder dock inte att F150 och dess större tunga bröder är helt utan fel, för det är de inte. Dessa lastbilar har många brister, en del av dem beror på bristande underhåll, en del av dem beror på bristande teknisk kunskap.

Detta har resulterat i tre olika grupptalan mot Ford som endast gäller F150, och en av dem är inriktad på den 10-växlade automatiska växellådan. Många av de klagande menar att den 10-växlade automatlådan helt enkelt är alldeles för ryckig, hård och aggressiv, så pass mycket att den ger ”livshotande” problem, särskilt på motorvägen.

Ford har också utfärdat en omfattande återkallelse av praktiskt taget alla F250- och F600-modeller på grund av ett problem med den första planetariska ringenheten. Andra problem är bland annat problem med pumpens kugghjulsdrift och vridmomentomvandlaren, som båda kan påverka din totala upplevelse av att äga bilen avsevärt.

På det hela taget gjorde Ford inte riktigt 10R140-transmissionen lika tung som vissa av sina lastbilar. Detta har resulterat i många återkallelser och vissa uppger till och med att ytterligare återkallelser också kan komma senare i år. Detta är dock inte helt ovanligt eftersom många av världens bästa växellådor har gått igenom år av problem innan de blev så bra som vi känner dem nu.

Ford Super Duty 10-växlad växellåda problem – Grova och aggressiva växlingar

Det förmodligen mest omtalade problemet med 10R140-transmissionen är dess brist på sofistikering som ofta kan göra bilen otroligt obekväm att köra. Detta har resulterat i några olika grupptalan mot Ford. Även om några av dessa stämningar delvis har avvisats betyder det fortfarande inte att den 10-växlade transmissionen är fri från alla problem.

  Ford Super Duty Tillförlitlighet

Många ägare som inte har något att göra med klassrättegången har sagt att 10R140 helt enkelt inte lever upp till modern standard och att vissa växellådor som är ett eller två decennier äldre ändå lyckas vara mer livliga. Det är också värt att nämna att dessa problem inte finns ständigt, de tenderar att dyka upp och försvinna av okänd anledning.

Ford Super Duty 10-växlad växellåda – problem med första planetariska ringenheten

Redan 2021 utfärdade Ford en massiv återkallelse som omfattade praktiskt taget alla Ford F250 och F600 Super Duty lastbilar på grund av problemet med ringmonteringen. Lagret inuti den här ringen kontaminerar sig självt och gör att växellådan växlar på ett riktigt grovt sätt, så mycket att det ofta kan kännas som om växellådan vill slita sig loss från resten av bilen.

Detta kommer att leda till att nyckellampan tänds och att lastbilen går in i 7:e växeln och vägrar att fungera. När detta problem fortsätter att härja på insidan av växellådan kommer bilen att helt koppla ur växellådan, vilket innebär att du inte kommer att kunna välja backväxel eller någon annan växel för den delen.

Ford Super Duty 10-växlad växellåda problem – fel på pumpväxeln

Ford Super Duty 10-växlad växellåda tycks också drabbas av fel på pumpkugghjulet som av någon anledning verkar vara mer uppenbart på dieselmodeller. Detta problem kan lätt märkas om du ständigt hör några gnällande ljud från växellådan. Ford säger att detta är helt normalt eftersom dessa kugghjul är ”rakskurna” och i sig är mer bullriga än i andra växellådor.

  Är Ford Puma en bra bil?

Vissa ägare har dock rapporterat att de har hittat skräp och smuts inuti pumpens drivkugghjul, vilket inte alls är normalt. Oavsett vilket, se till att inspektera dessa komponenter om du hör några konstiga ljud eftersom ingen växellåda ska låta som en operasångare.

Ford Super Duty 10-växlad växellåda problem – problem med vridmomentomvandlare

För att avsluta den här listan kommer vi att nämna problem med vridmomentomvandlare som också verkar stressa många Ford-lastbilsägare. Omvandlarkopplingarna verkar tröttna och böjas med tiden, vilket oundvikligen leder till att de till slut går sönder. Många tror att dessa problem påverkar växellådans livslängd eftersom de helt enkelt tenderar att inträffa om och om igen på vissa modeller.

Ett annat problem som kan skada vridmomentomvandlaren allvarligt med tiden är överdriven värme som tenderar att byggas upp nära omvandlarens ingångsaxel. Värme är den tysta mördaren av alla känsliga mekaniska komponenter, vilket innebär att detta också kan förstöra din omvandlare efter ett tag.

FAQ-avsnittet

Varför erbjuder Ford 10-växlade växellådor?

Till en början verkar det överflödigt att använda en 10-växlad växellåda eftersom 10 växlar är lite för mycket. Ford gjorde dock detta av en rad olika skäl som förbättrar prestanda och effektivitet. Till att börja med försöker man genom att göra växlarna kortare och ha fler växlar i huvudsak att hålla motorn i sitt optimala effektband hela tiden, vilket innebär att motorn alltid reagerar och att lastbilen alltid är redo att köra.

  Ford F150 Tillförlitlighet

Men när du kommer till en motorväg och aktiverar farthållaren kommer växellådan troligen att växla in i högsta möjliga växel för att hålla varvtalsnivåerna på en optimal nivå. Detta kommer oundvikligen att maximera din bränsleeffektivitet på långa sträckor eftersom varvtalen alltid är perfekta.

När introducerade Ford den 10-växlade växellådan?

Ford introducerade den 10-växlade växellådan för första gången 2017, men använde den inte som standard för F-seriens lastbilar förrän 2021. Det betyder att Ford är övertygad om att den 10-växlade växellådan är en utmärkt växellåda och att alla problem som plågar den nu snart kommer att vara borta när allt detta är löst.

Ford anser att den 10-växlade växellådan är en bra utgångspunkt för framtida uppgraderingar av växellådan, vi får vänta och se hur den 10-växlade växellådan kommer att prestera på lång sikt.

Vilken Ford växellåda är bäst?

Ford har byggt bra växellådor genom åren vilket innebär att det är svårt att välja den bästa av dem alla. Vi vill dock peka ut några av Fords största hits. Med början på 1960-talet hyllades Ford C4-transmissionen som den bästa transmissionen i världen. Spola fram 60 år och den är fortfarande lika bra som den var på 60-talet.

C6-transmissionen är också känd som en legend, och det är AOD-transmissionen också. AOD-transmissionen och 4R70W är också kända som några av de bästa Ford-transmissionerna genom tiderna.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts