Vad du behöver veta om Porsche 911-projektbilar

Vad du behöver veta om Porsche 911-projektbilar

Att köpa en Porsche 911 som projektbil kan bli ditt livs största bilupplevelse, men det kan också bli en stor ekonomisk katastrof. Men känslan av att rädda en uppskattad klassisk 911 från en skrotningsplats eller att göra en spårfokuserad 996 verkar verkligen ovärderlig.

Delar till de flesta Porsche är lätt tillgängliga på grund av den stora efterfrågan, särskilt för de äldre luftkylda 911:orna. Vissa 996-modeller upplever också en all-time low, och kanske är det nu den perfekta tidpunkten att köpa en 996 eller till och med en 997 och börja bygga din ultimata 911-projektbil.

Om du vill göra en vinst genom att restaurera/modifiera en 911 är chanserna att faktiskt tjäna en anständig summa pengar små till obefintliga. Kanske om du kan hitta en äldre 911-modell i begränsad upplaga, men det arbete som krävs kan lätt bli dyrt.

911:or är ikoniska bilar, och oavsett varför du väljer att köpa en som projektbil, får du i slutändan en bit bilhistoria, och det finns bara några få mer lämpliga projektbilar för en sann bensinälskare.

Äldre luftkylda 911-projektbilar

Om du letar efter en billigare luftkyld 911 som projektbil kommer några 911S-modeller från 1974-1977 i åtanke, eftersom du kan få tag på en sådan för 20-30 000 dollar. Dessa 911:or ansågs vara ganska mjuka på den tiden, så det betyder att en projekt 911 från mitten av 70-talet kan verka som ett fynd.

En 911 3.0 SC från 1978-1983 anses allmänt vara den bästa luftkylda 911:an under 30 000 dollar, och det finns många bevis för detta. Detta innebär att denna modell kan verka som den bästa luftkylda 911-projektbilen. Vissa mekaniker uppskattar till och med att dessa modeller kan passera 300 000 milsgränsen mellan motorombyggnader.

  Ruf vs. Porsche - Vad är skillnaden?

1990-1994 964 Carrera är också en ganska uppskattad 911 som erbjuder en del modern teknik för under 40 000 dollar. Dessa 964-modeller kan trimmas för att erbjuda 300 eller till och med 400 hästkrafter utan att offra tillförlitligheten alltför mycket. Oavsett fallet är alla dessa tre rimliga projektbilsalternativ.

Att hitta en anständig motor och en rostfri kaross bör vara din främsta angelägenhet. Äldre 911:or är en stilikon och många bilentusiaster kommer alltid att uppskatta en klassisk 911:a. Det finns också ett gäng eftermarknadsföretag som erbjuder skräddarsydda klädslar och många andra styling- och mekaniska komponenter för dessa 911-modeller.

Nyare 996, 997 spårbilsprojekt

Om du någonsin besökt platser som Nurburgring måste du ha sett minst ett dussin 911-projektbilar. En 911 med inriktning på banor är en otroligt populär projektbilsidé och jämfört med en klassisk 911 resto eller resto-mod är dessa projekt vanligtvis mycket billigare och snabbare att genomföra.

Ett av de första stegen är viktminskningen, eftersom viktminskningen är det främsta målet när det gäller spårfokuserade bilar. Det som är bra är att du kan raka av en massa vikt genom att ta bort fabriksstolarna och installera dedikerade lättvikts racingstolar.

Dessutom bör du också investera i ett säkerhetsbälte och en rullbur för säkerhet och strukturell styvhet. Många ägare trimmar inte ens sina bilar så mycket eftersom du kan åstadkomma otroliga köregenskaper med bara en anständig uppsättning däck och lite viktbesparingar.

Dessutom finns ett gäng prestandamodifieringar på eftermarknaden lätt tillgängliga för 996 och tillförlitlighetsaspekterna är också ganska lovande. När det gäller 997:or är värdet på dessa inte lika lättillgängligt, men eftermarknadsscenen blomstrar med ett gäng prestanda- och hanteringsuppgraderingar.

  Varför är begagnade Porsche så billiga?

Bra att veta när man köper en projektbil

Oavsett om du väljer en luftkyld 911 eller inte, eller ens en Porsche överhuvudtaget, bör du överväga dessa aspekter av ett eventuellt projektbilsägande innan du fattar något köpbeslut. Först och främst ska du se upp för rost eftersom rost dödar bilar, och en restaurering av en kraftigt rostad 911 är alldeles för kostsam och rent ut sagt frustrerande.

Du bör också ha ett gäng högkvalitativa verktyg tillgängliga om du planerar att arbeta själv. Om du planerar att öka kraften i din 911, gå med en uppsättning som kommer att erbjuda den bästa tillförlitligheten eftersom vissa ägare går igenom några motorer innan de inser att 800 hk är alldeles för dyrt.

Investera i bättre kylning, bättre bromsar och bättre tändningskontroll. Spendera inte bara pengar på stora turboladdare som sannolikt kommer att koka upp din motor. När du gör ett projekt ska du försöka vara så ordentlig som möjligt, det innebär att du också bör märka allt du rör vid för att alltid vara säker på vad varje skruv gör.

Och kom ihåg att i nästan alla situationer kommer en projektbil att kosta dig mer än du tror, och den kommer också att ta längre tid att färdigställa. Korrekt research är också oerhört viktigt, och var inte rädd för att prata med någon med hyfsad erfarenhet om något inte går enligt planerna.

FAQ-avsnittet

Nedvärderar jag en luftkyld 911 om jag använder den som projektbil?

Tja, det beror på vad du försöker göra. Om du gör en restaurering med bultar och muttrar kommer förmodligen värdeaspekterna att vara fördelaktiga, men en fullständig restaurering med bultar och muttrar är endast rimlig för de dyraste luftkylda 911:orna.

  Vad är det för fel på en Porsche Boxster?

Om du vill ha en spårklar 911, ja då är värdet på sådana 911:or peanuts. Men att göra ett spårfärdiga 911-projekt handlar aldrig om värde, det handlar om hur snabbt du kan köra och hur långt du kommer att pressa dig själv för att göra det.

Vilka är de bästa projektbilarna som finns?

De mest populära projektbilsalternativen är förmodligen några av JDM-bilarna som en Mazda MX-5 Miata, en Subaru BRZ, Nissan Silvia och liknande. En Nissan GTR är också en ganska populär projektbil på grund av den mycket inställningsbara 6-cylindriga motorn.

En Ford Mustang eller en Camaro är också ett ganska populärt projektbilsalternativ. När det gäller europeiska bilar är äldre BMW och Porsche de mest populära projektbilarna. Med enstaka Audi eller VW Golf föredrar de flesta européer att modifiera äldre BMW 3-serie-modeller.

Vilka 911-modeller är inte en bra projektbilsidé?

Vissa 911:or är bättre av lager, särskilt de nyare modellerna i begränsad upplaga som 991 911R eller GT 3 Touring. Vissa äldre luftkylda RS 911:or är inte bra idéer för banfärdiga projektbilar, men de restaureras ofta till OEM-specifikationer.

I princip bör varje 911 i begränsad upplaga vara antingen standard- eller OEM-renoverad, men en billigare, vanligare 911-modell är vanligtvis en perfekt projektbil.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts