Använder Porsche VW-motorer?

Porsche är en del av VAG, Volkswagen Auto Group, vilket innebär att vissa delar delas med VW, Audi, Škoda, Seat, Bentley, Lamborghini och till och med Bugatti. Att dela delar är en vanlig sak mellan många tillverkare, eftersom det sänker kostnaderna med en betydande marginal.

Vissa företag som Aston Martin är helt oberoende, men de är tvungna att betala andra tillverkare som Mercedes enorma summor pengar för att bokstavligen kopiera och klistra in Mercedes infotainmentsystem av den senaste generationen eftersom de inte kan utveckla sitt eget system fullt ut.

Om man är en del av VAG är den här typen av saker mycket bekvämare. Man delar bara med sig av moderna delar och gör om dem, och 99 procent av kunderna kommer inte ens att märka det. För att få ett litet sammanhang: Jag kör en Audi A3 från 2018, och ratten i min A3 ser misstänkt likadan ut som den som finns i den nya Bentley Continental.

Med detta sagt, även om Porsche delar många delar med resten av VAG, delas motorerna vanligtvis med Audi och inte VW. Vissa äldre Porsche-modeller delade sina motorer med vissa VW-modeller, men inte så mycket på senare år, förrän nu.

VAG motordelning

Porsche Panamera Turbo och Porsche Cayenne Turbo har samma motor. Detta kommer inte som någon överraskning eftersom båda dessa bilar faktiskt är Porsche. Mer förvånande är kanske att Audi RS6, RS7, S8 och RSQ8 också har samma motor som den som finns i de båda Porsche-modellerna.

Förutom Audi och Porsche använder även Lamborghini och Bentley samma 8-cylindriga motor. Så i princip använder hela VAG:s prestandadivision samma motor, en 4,0 l V8 med 500-650 hk. Anledningen till att denna motor delas av ett så stort antal modeller är förknippad med de kostnader som krävs för att utveckla en ny motor.

  Bästa cykelstället för Porsche 911

Tack vare allt strängare buller- och utsläppsregler tvingas biltillverkarna att utveckla mindre, mindre spännande motorer. Men det finns ingen ersättning för slagvolym, vilket innebär att det kostar mycket mer att utveckla en V8-motor än att utveckla en 6- eller 4-cylindrig motor.

Det finns också många andra exempel på motordelning mellan de olika tillverkarna inom VAG, till exempel Audi RS3 och den nya Cupra Formentor. Båda dessa delar på en 5-cylindrig motor med cirka 400 hk.

Porsche 6-cylindriga motorer

Porsche är ett märke som är allmänt känt för sina 6-cylindriga motorer, till exempel de platta sexor som funnits i ett antal fantastiska 911:or genom åren. Porsche utvecklar och säljer dessa motorer exklusivt, och det finns ingen motordelning med andra märken, inte just nu i alla fall.

Det är ganska förståeligt att Porsche aldrig kommer att dela dessa motorer med andra VAG-märken eftersom de verkligen definierar både moderna och historiska Porsche. En flat-six är en del av 911:s kärnidentitet, och som sådan bör de vara exklusiva och reserverade endast för Porsche-modeller.

Porsche har en lång historia av att bygga sexcylindriga motorer. De första 911-modellerna erbjöds med luftkylda flat sexor. Senare med 996-generationen övergick Porsche till vattenkylda flat-six-motorer.

Sådana motorer har ibland funnit sin väg in i andra Porsche-modeller som Cayman GT4 eller Boxster GTS/Boxster Spyder. Detta är förståeligt eftersom Cayman/Boxster-plattformen helt och hållet övergick till mindre fyrcylindriga motorer utom i bara ett par modeller i den högre prisklassen.

  Är Porsche värd pengarna

Nuvarande delning av Porsche/VW-delar

Redan 2009 beslutade VAG att det var dags för de flesta VAG-tillverkare att dela delar ännu mer konsekvent. På grund av de ständigt ökande kostnaderna för att utveckla nyare motorer på grund av extremt stränga utsläppsregler var Porsche, en VAG-tillverkare som är känd för att utveckla fantastiska motorer, först att böja knäet.

Den nya VW Tuareg R-modellen delar hela sin drivlina med Porsche Cayenne E-Hybrid. Effektsiffrorna mellan dessa modeller är identiska, 455 hk och 516 lb-ft vridmoment. Till och med dragkapaciteten är densamma på 7,7 000 pund.
Den här typen av delutbyte kommer bara att öka i framtiden. Till exempel är den nya växelspaken som finns i den nya Porsche 911 992 i stort sett densamma som den som finns i VW Golf GTI, och infotainmentsystemen i alla VAG-märken är byggda på samma underlag.
Massor av andra delar delas också, till exempel den bakre stötfångaren i den senaste generationen Porsche Macan och 2017 års VW Golf R facelift. En fördel med att dela delar är att det i teorin borde öka tillförlitligheten. Men så länge flat-sixaren förblir Porsche-only, vilket den bör vara, behöver vi inte oroa oss så mycket för att Porsche ska förlora sin lyxiga attraktionskraft.

FAQ avsnitt

Vilka VAG-bilar har samma chassi?

För ett tiotal år sedan beslutade VAG att utveckla modulära chassityper som kunde delas mellan många av de märken som finns under VAG:s paraply. Och på så sätt föddes VAG:s MQB-plattform.
Den första generationen av MQB-plattformen avslöjades 2012, och Audi Q2, Audi A3, Seat Leon, Volkswagen Arteon, Škoda Octavia och många andra använde sig av samma underrede. Audi Q7, Bentley Bentayga och VW Touareg har också samma chassi, och det är ganska uppenbart.

  Bästa transportsystemet för Porsche 911 takräcke

Har Porsche Taycan och Audi E-Tron GT samma chassi?

Efter Tesla Model S är Porsche Taycan och Audi E-Tron GT de mest populära EV-sedanerna på marknaden just nu. Och, ja, båda dessa är byggda på exakt samma plattform med exakt samma drivlina med mindre justeringar på grund av marknadspositionering.
Taycan är lite dyrare och lite kraftfullare, men på det hela taget är båda deras chassin mer eller mindre likadana. Och likheterna är ganska uppenbara när du parkerar Taycan och E-Tron sida vid sida.

Delar andra märken också delar?

Ja, det gör de. Till exempel är duon Chevy Silverado och GMC Sierra ett tydligt exempel på hur långt vissa märken sträcker sig. Dessa två är nästan identiska när det gäller design, drivlinor och tillval, trots att Chevy och GMC försöker skilja dem åt så mycket som möjligt.
Det är dyrt att utveckla bilar, och vissa aspekter, t.ex. strålkastare, kan kosta obetydligt mycket pengar att utveckla. Till och med Lamborghini Diablo använde en uppsättning Nissan strålkastare för att sänka sina kostnader. McLaren F1 för 20 miljoner dollar använder till exempel samma bakljus som de som finns på en Londonbuss.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts