Ford F150 har varit den mest sålda bilen i USA i årtionden eftersom den är stark, pålitlig och ganska välutrustad. Ford vet att F150 är den överlägset viktigaste bilmodellen de någonsin gjort vilket innebär att de gör sitt bästa för att göra den så bra som möjligt. Eftersom F150 har många starka konkurrenter från andra vanliga amerikanska märken måste F150 helt enkelt vara bäst.
Fords 10-växlade växellåda är valet för F150 av flera skäl. Den utformades i samarbete med General Motors vilket innebär att växellådan kommer att användas i en mängd olika bilar. En 10-växlad konfiguration innebar att transmissionen kommer att prioritera effektivitet, kraft och tillförlitlighet.
Ingen växellåda är dock perfekt och vi kommer att diskutera de vanligaste problemen med Ford 10-växlad växellåda i den här artikeln. De vanligaste Ford 10-växlade problemen är förknippade med transmissionsvärmaren, TCC-regulatorventilen, felaktiga växlingar, växelställningsindikatorn som inte lyser och fel på pumpens drivväxel.
På det hela taget är Ford 10-växel en riktigt bra växellåda och den bör kunna hålla länge utan att behöva stora översyner. Se till att ta väl hand om den och din 10-växlade växellåda kommer troligen att hålla lika länge som själva bilen.
Ford 10-växlad växellåda – problem med växelvärmare
2018 och senare modeller har växelvärmaren monterad på växellådan och den här konstruktionen är känd för att vara problematisk på grund av kylvätska som läcker ut. Problemet uppstår vanligtvis när bilen står oanvänd ett tag, särskilt efter en lång bilresa. Alla 10-växlade transmissionsenheter har en värmare, men endast modeller från 2018 och framåt har den monterad på själva transmissionen.
Om du vill hitta växelvärmaren ska du därför se till att gå igenom ägarens manual om du vill hitta växelvärmaren. Själva värmaren bör inte vara något problem i sig, men se till att alltid kontrollera växelvärmaren när du byter växellådsolja. Om du stöter på några läckor ska du ta bilen till en återförsäljare.
Ford 10-växlad växellåda – problem med TTC-regulatorventilen
Enligt många källor på nätet lider Fords 10-växlade 10R80 automatväxellåda som finns i F150, Expedition, Lincoln Navigator och Mustang ibland av felaktig TTC-styrning. Detta orsakas vanligtvis av en fastklistrad TTC-regulatorventil som antingen kan repareras eller bytas ut.
Byte av ventilkroppen bör kosta dig omkring 400 till 900 dollar. Om du stöter på skräp i transmissionsvätskan eller om vätskan är missfärgad bör du också byta ut vridmomentomvandlaren och spola hela systemet och fylla det på nytt.
Ford 10-växlad växellåda – oregelbundna växlingar
När dessa 10-växlade lådor når höga miltal tenderar de ibland att växla lite mer oregelbundet, vilket också innefattar dålig växlingskvalitet, glidning och många andra relaterade transmissionsproblem. Vissa av dessa problem åtföljs av en kod medan andra inte gör det. Lyckligtvis kan de flesta av dessa problem lösas genom att omprogrammera systemet.
Om du inte lyckas åtgärda problemet med programvarujusteringar måste du troligen byta ut ventilhusaggregatet. Klistrade ventiler och solenoider blir långsamt allt vanligare med Fords 10-växlade låda.
Ford 10-växlad växellåda – problem med indikatorlampan för växelläge
Enligt många ägare där ute lider den 10-växlade växellådan också ibland av att indikatorlampan för växelläge inte lyser. När du lägger in en växel ska den synas på indikatorlampan. Ibland misslyckas dock systemet eller tenderar att slås av slumpmässigt. En del har till och med sagt att när väl belysningslampan slocknat så tänds den aldrig igen.
Det värsta med det här problemet är att det egentligen inte finns någon specifik lösning för det. Det är troligen ett problem med bilens elektricitet eftersom vissa ägare lyckades lösa problemet genom att sätta upp och ner fönstren eller starta om bilens ytterbelysning.
Ford 10-växlad växellåds pumpfel
Många Ford dieselbilsägare rapporterade problem med pumpens drivhjul som avger gnällande ljud när bilen körs. Ford säger att detta är helt normalt och att du inte ska oroa dig för det. Vissa har dock sagt att detta problem kan leda till ett fullständigt fel på pumpens drivkugghjul.
Som sådan är det en bra idé att kontrollera sumpen för eventuell smuts och skräp eftersom det sannolikt är ett tecken på att din pumpdrivningsväxel kommer att gå sönder så småningom.
FAQ-avsnitt
Finns det några återkallelser av Fords 10-växlade automatiska växellåda?
Det fanns/finns några återkallelser av Ford 10-växlad växellåda och den värsta är förknippad med att några modeller inte kan stanna i parkeringsläge. Detta kan vara ett enormt problem eftersom bilen kan rulla av din uppfart eller någon annan lutning vilket till och med kan sluta tragiskt.
Ford utfärdade en återkallelse på grund av detta och de lyckades åtgärda alla felaktiga enheter redan 2018. Det fanns också en återkallelse för ett problem som gjorde att växellådan lunkade framåt utan någon uppenbar anledning.
Är Fords 10-växlade automatiska växellåda bra?
Ja, den 10-växlade automatiska växellådan från Ford är en riktigt bra växellåda som mer än väl klarar av att göra jobbet i de flesta situationer. Visst, den kanske inte är bäst på vissa aspekter av körning och underhåll, men den kompenserar för det på andra viktiga områden.
När allt kommer omkring beslutade Ford att placera denna växellåda i sin mest sålda bil, vilket innebär att de verkligen anser att den 10-växlade växellådan är en bra växellåda.
Är en 10-växlad växellåda för mycket?
De flesta biltillverkare tillverkar automatiska växellådor med cirka 6-8 växlar medan Ford och några andra biltillverkare erbjuder växellådor med upp till 10 växlar. En 10-växlad växellåda är vettigt om du vill göra bilen så effektiv som möjligt och om du kalibrerar hur växellådan interagerar med motorn.
På så sätt kan din växellåda alltid befinna sig i sitt optimala effektband, vilket innebär att du alltid bör ha all den kraft du behöver under foten.