Vilken är den minsta Porsche SUV:n?

Just nu erbjuder Porsche Porsche Cayenne som Porsche SUV-flaggskepp. Den finns tillgänglig som vanlig SUV eller i coupéform. Den enda andra SUV som Porsche för närvarande erbjuder är den mindre Macan SUV:n, som finns med olika trims och motoralternativ.

Cayenne är märkbart större och har också en mer seriös närvaro på vägen, särskilt i coupéform. Macan är snygg och välproportionerad, precis som alla andra Porsche. Cayenne är en mellanstor SUV, medan Macan är kompakt.

Porsche Macan kostar cirka 52 000 dollar, vilket är ganska dyrt jämfört med resten av det tyska segmentet för kompakta SUV:er. Och det är bara ingångspriset, om du vill ha Macan S eller Macan GTS får du räkna med en ökning på 10-20 000 dollar respektive.

Om du vill ha toppmodellen Macan Turbo ska du vara beredd att lägga ut nästan 85 000 dollar, utan tillval. Macan är en fantastisk bil, men den är riktigt dyr. Enligt MotorTrend behåller Macan dock fortfarande så mycket som 61 % av sitt värde efter fem år, vilket verkligen är klassledande.

Porsche Macan på instegsnivå

Porsche Macan är ett fantastiskt allroundpaket, och Macan är utan tvekan den bästa Porsche du kan köpa just nu om du vill ha den perfekta blandningen av lyx, storlek, sportighet och till och med förmågan till mild till måttlig terrängkörning.

Macan på instegsnivå är utrustad med en 4-cylindrig motor på 2,0 liter som syftar till att kombinera snabbhet och effektivitet. Med 245 hk och 370 Nm vridmoment kan Macan sprinta 0-60 mph på 6,7 sekunder och kan så småningom nå en elektroniskt begränsad toppfart på 140 mph.

  Porsche VS Mercedes tillförlitlighet

Macan är relativt välutrustad, men du får räkna med uppgraderingar för ett par tusenlappar om du vill dra nytta av all modern Porsche-teknik. Och Porsche är Porsche, sådana alternativ är rikliga och ganska dyra.
Med ett försäljningspris på 52 000 dollar är Macan ett definitivt steg uppåt jämfört med Audi Q5 som kostar cirka 45 000 dollar, Mercedes GLC som kostar cirka 43 000 dollar eller BMW X3 som kostar mer eller mindre lika mycket som GLC.

Porsche Macan S/Porsche Macan GTS i mellanklassen

Om du är villig att spendera runt 61 000 dollar är Macan S rätt väg att gå. Macan S erbjuder en betydande ökning av prestanda tack vare en 3,0 l V6-motor med 3,0 l V6-motor som är utrustad med 354 hk och 480 Nm vridmoment. Dessa effektsiffror gör det möjligt för Macan S att nå 60mph på 5,3 sekunder, och Macan S toppar så småningom på 155mph.

Macan GTS är å andra sidan den sportigaste Macan-modellen utan att man behöver gå in på Turbo-modeller för över 80 000 dollar. GTS erbjuder samma motor, men effekten har ökat till 380 hk. Tiden 0-60mph är nu under 5 sekunder och toppfarten är 160mph.

Mellan de två verkar Macan S verkligen vara ett bättre värde, och helt möjligtvis värdevalet av hela sortimentet. Det är också värt att nämna att många biltidningar har tagit tid på att Macan S är mycket snabbare i sin 0-60mph-hastighet.

Samma sak gäller även för GTS, så du kan vara säker på att du inte kommer att sakna någon kraft om du väljer någon av dessa. GTS-paketet ser mycket mer aggressivt och målmedvetet ut, men värdemässigt är Macan S det bästa valet i hela sortimentet.

  Vilken är den bästa SUV:n för en kort person?

Toppmodell Macan Turbo

Om du vill ha den bästa Porsche Macan-modellen som för närvarande finns tillgänglig bör du överväga Porsche Macan Turbo. Även om Turbo kostar 85 dollar förblir motorn densamma, och effektökningen är inte så stor, men du får några extra funktioner inkluderade.

Med detta sagt, en 3,0L V6-motor som är kopplad till Porsches legendariska PDK-växellåda gör att Macan Turbo kan sprinta 0-60 mph på påstådda 4,5 sekunder, men de verkliga 0-60 mph-tiderna är snarare en sekund mindre än så.

Macan Turbo har 440 hk, 550 Nm vridmoment och en topphastighet på 170 mph. Men det bästa med Macan Turbo är hur bilen körs. Hela Macan-plattformen är förmodligen den mest dynamiska plattformen för kompakta SUV:er på marknaden, bortsett från Alfa Romeo Stelvio.

Och det är verkligen imponerande, men inte så överraskande. Det är trots allt Porsche vi pratar om. Avskrivningsmässigt klarar sig alla Macan-modeller bättre än resten av det kompakta lyxiga SUV-segmentet. De enda greppen är de höga ingångspriserna och priserna på tilläggsalternativ som alltid är dyra, men nödvändiga.

Andra saker att veta om Macan

Är Porsche Macan-modellerna välutrustade från fabriken?

Inte riktigt. Som standard får du en 10,9-tums infotainment-pekskärm, Apple Car Play, Bluetooth handsfree-anslutning, Wi-Fi-hotspot, satellitradio, LED-strålkastare och ett surroundljudsystem med 10 högtalare.
Om du väljer Premium-paketet får du även uppvärmda fram- och baksäten, automatiskt dimbara speglar, adaptiva strålkastare och ett ljudsystem med 14 högtalare. Interiören i Macan är trevlig, men den börjar visa sin ålder lite grann. Du kan lösa detta genom att välja ett komplett läderpaket, som kostar orimliga 2330 dollar.

  Vilken är den mest pålitliga Mercedes SUV?

Hur pålitlig är Porsche Macan?

Oftast är Porsche pålitliga. Men Macan är inte lika pålitlig som låt oss säga en 911. J.D. Power ger Macan ett tillförlitlighetsbetyg på 77 av 100. Det innebär att Macan är bättre än genomsnittet, men inte fantastisk.

Många andra undersökningar tenderar dock att placera Macan lite högre. Med detta sagt beror allt på hur väl bilen har underhållits, och detta skiljer sig från ägare till ägare. Men du kan vara säker på att din Macan kommer att tjäna dig väl om du tar väl hand om den.

Är Porsche Cayenne en bättre SUV jämfört med Macan?

Porsche Cayenne är flaggskeppsmodellen för SUV:er, och Porsche vill att dess flaggskepp ska vara överlägsna i nästan alla avseenden. Så ja, en Cayenne är en bättre SUV jämfört med Macan, men den har en rejäl prispåslag.
Cayenne erbjuder fler motoralternativ, är bättre i terräng, finns i antingen en coupé- eller SUV-version, är betydligt kraftfullare och bättre utrustad. Skillnaderna mellan Cayenne och Macan är i viss mån jämförbara med skillnaderna mellan 911 och Boxster/Cayman-modellerna.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts