Vad är det för fel på en Porsche Boxster?

Vad är det för fel på en Porsche Boxster?

Egentligen nästan ingenting. Men det beror på ditt perspektiv. Vissa människor anser att en Porsche Boxster är en kvinnlig Porsche, andra anser att en Porsche Boxster är en frisörbil.

Vissa 911-ägare tror att en Boxster är en fattigmans 911, vissa Cayman-ägare tror att en Boxster är en Cayman för att visa upp sig. Knappast någon av dessa har någon mening, men en stereotyp är en stereotyp, och man kan aldrig leva ett liv utan stereotyper.

Vad som är säkert är att Porsche Boxster kan kosta över 100 000 dollar i dag och att det är en oerhört kapabel tvåsitsig sportbil med stor tillförlitlighet. Med Porsche får man oftast vad man betalar för, och Boxster är ingen skillnad.

Alla dessa stereotyper är oftast förknippade med människor som inte har någon erfarenhet av att köra en Boxster. När de så småningom får uppleva en Boxster-modell av högre klass ändrar i stort sett alla sin åsikt, även de salta 911-ägarna gör det.

Kostnader för Porsche Boxster

Den nyaste Porsche Boxster Spyder kostar över 100 000 dollar. Om du väljer en välutrustad bil kan priset stiga till 120 000 dollar, vilket typiskt sett inte verkar vettigt vid första anblicken. Varför skulle du betala 120 000 dollar för en Boxster om du kan köpa en 911, eller till och med en Lambo eller en Ferrari för ett sådant pris?

En 911 991 GT3 kan köpas för så lite som 100 000 dollar. GT3 är större, snabbare, bättre hantering och mer ikonisk än vad en Boxster Spyder är. GT3 använder en sonor flat-6-motor som i princip är densamma som den som finns i 992 GT3.

  Bästa transportsystemet för Porsche 911 takräcke

Boxster Spyder använder en flat-6-motor från en mer vanlig 911-modell. Boxster är långsammare, förmodligen mindre eftertraktad och definitivt mindre populär. Men trots det är en Boxster Spyder en annan historia.

Tack vare sin mittmotoriga konfiguration erbjuder Boxster en helt annorlunda körupplevelse. Du har också möjlighet att köra med toppstyrning, och det finns ingen cabriolet GT3.

Porsche Boxster är en ”tjejbil” eller en ”frisörbil”

En ganska genomgående kritik mot Boxster-modellen är den som är förknippad med beteckningen ”brudarbil”. Vissa människor tror att den kompakta storleken och de fyrcylindriga motorerna är byggda för kvinnor, särskilt om man betänker att även en Panamera-motor för högre chefer är dubbelt så stor som Boxster-motorn.

Och segmentet med kompakta, eleganta sportbilar som Audi TT, Porsche Boxster, Mazda Miata, BMW Z4 och Mercedes SLC/SLK är något av en frisörers kopp te. Alla dessa stereotyper är ganska gamla, och numera är de lika relevanta som någonsin.

Men detta kommer mest från människor som inte har haft den riktiga Boxster-upplevelsen eftersom dessa bilar är extremt roliga att köra, och ett gäng bilentusiastsidor på nätet hyllar ett gäng GTS- och Boxster Spyder-modeller.

Du måste uppleva en Boxster om du verkligen tror att detta är sant. Boxsters är ganska lätta och de behöver inte en V8 som en Panamera gör. En Panamera är mycket tyngre än en Boxster, så förhållandet mellan effekt och vikt är ganska jämförbart, även om hanteringen inte är det.

Porsche Boxster vs Porsche Cayman

Många tror också att det knappast finns någon anledning att välja en Boxster istället för en Cayman. Porsche Cayman är billigare, håller bättre värde, är mer praktisk och utan tvekan mer atletisk och roligare att köra.

  Är en Boxster en fattigmans Porsche?

Även om detta kan vara sant i viss mån är skillnaderna små till inga, förutom när det gäller den praktiska faktorn. Cayman-modellerna erbjuder vanligtvis cirka 5-20 hk mer än en jämförbar Boxster-modell, men det är bara inkrementella ökningar som egentligen inte är så märkbara.

Värdemässigt är de inte samma, men skillnaderna är också så små att de inte är värda att nämna. Vad som däremot är värt att nämna är det faktum att du kan njuta av en toppad upplevelse med en Boxster, och Cayman är en strikt coupé.

I nästan alla avseenden är Cayman- och Boxster-modellerna likadana, skillnaderna mellan de två är så små att det inte finns någon anledning för någon att tro att den ena är drastiskt bättre än den andra.

FAQ-avsnittet

Är Porsche Boxster värd priset?

Priserna på 718 Boxster ligger mellan 60 000 och 100 000 dollar. För ett sådant pris får du en unik oöverträffad körupplevelse som inte kan uppnås med någon annan bil som för närvarande finns till salu.

Många bilentusiaster anser att toppmodellerna Boxster Spyder är alldeles för dyra, att en GT3 är ett bättre alternativ för 100-120 000 dollar. Och det kanske det är, men Boxster Sypder förlorar inte något värde, tvärtom, Boxster Spyder kostar mer med tiden.

Så uppenbarligen är priset väl motiverat, även om det är lite uppblåst. Men marknaden gör vad marknaden vill, och det finns ett stort intresse för dessa bilar.

  Har Porsche Boxster en hardtop?

Vad är bra med en Porsche Boxster?

Det är mycket lättare att svara på den här frågan eftersom en Porsche Boxster erbjuder en helt unik upplevelse. En 2-sitsig cabriolet med mellanmotor som erbjuder stor tillförlitlighet och goda köregenskaper.

Det är verkligen svårt att göra fel med en Boxster för att vara exakt. Om du köper en av de mer begränsade, högre modellerna kommer du inte heller att förlora något värde överhuvudtaget. Så det finns bokstavligen inget riktigt dåligt med Cayman/Boxster-plattformen. De är verkligen fantastiska bilar.

Ökar Porsche Boxster i värde?

Om en bil ökar i värde i värde betyder det att bilen i fråga är ganska speciell. Och att utveckla en sådan bil är ganska svårt. Men vissa Boxster-modeller ökar verkligen i värde, och vissa av dem är avsedda att bli framtida klassiker.

Boxster Spyder och vissa GTS-modeller och kanske några jubileumsmodeller i begränsad upplaga ser en stadig ökning av värdet, och denna ökning kommer troligen att fortsätta med tiden. Porsche Boxsters erkänns av 911-samlare, detta innebär bara en dyrare bil.

Det är dock värt att nämna att en vanlig Boxster-modell troligen inte kommer att öka i värde, endast de mer begränsade upplagorna kommer att öka i värde.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts