Är en Boxster en fattigmans Porsche?

Är en Boxster en fattigmans Porsche?

Porsche Boxster släpptes för 21 år sedan, och folk brukade tro att den enda anledningen till att du skulle köpa en Boxster var att du inte hade tillräckligt med pengar för en 911. Eller så var du en kvinna och föredrar faktiskt en mjukare, mindre bil.

Numera har Porsche-utbudet förändrats dramatiskt, och det finns ytterligare fyra modeller sedan de tidiga Boxster-dagarna. Den kompakta SUV:n Macan kostar cirka 52 000 dollar, eller cirka 10 000 dollar mindre än en Boxster, och ingen har någonsin kallat Macan för en fattigmans-Porsche.

Det är också värt att nämna att Cayman också är billigare än Boxster, och så har det alltid varit, men folk har aldrig betraktat den som en fattigmansbil. Man måste vara extremt förmögen för att säga att en bil för 60-120 000 dollar är en fattigmans något.

Det är ganska säkert att säga att detta inte är sant överhuvudtaget. På äldre dagar var produktplaceringen av Boxster och 911 ganska likartad, och varumärket 911 låg långt framme. Men numera är Boxsterplattformen mycket mer uppskattad.

Boxster vs 911

Under lång tid var Cayman/Boxster-plattformen främst upptagen av att kliva ut ur 911-skuggan. Men allteftersom tiden gick, insåg även de mest envisa att Cayman/Boxster-plattformen hade sin egen grej hela tiden.

Men jämfört med 911 bleknar i stort sett alla andra sportbilsmodeller i jämförelse eftersom 911 med nästan 60 års arv är en definitiv ikon i sportbilsvärlden. Men Boxster är en annorlunda bil, framför allt på grund av den centrala motorns utformning.

  Bästa året för en begagnad Porsche Boxster

Numera kostar en 718 Boxster i instegsmodell cirka 62 000 dollar, medan en 992 911 i instegsmodell kostar cirka 101 000 dollar. 911:an har 80 hk mer och en mer bilentusiastvänlig flat 6-motor, medan en 718 Boxster har en turboladdad fyrcylindrig motor.

911 har en 0-60mph på 4,0 sekunder, medan en Boxster gör 0-60mph sprint på 4,9 sekunder. Förhållandet mellan effekt och vikt är ganska lika, men körupplevelsen är helt annorlunda. Om du väljer de mest atletiska modellerna Boxster Spyder och 911 GT3 blir skillnaden ännu tydligare.

Boxster vs Macan

Porsche Macan är en kompakt sport-SUV som syftar till att erbjuda en Porsche-liknande upplevelse i en SUV. Instegsmodellen Macan säljs för 52 000 dollar, vilket är drygt 10 000 dollar mindre än Boxster. Macan erbjuder en turboladdad fyrcylindrig motor med turboladdning och 250 hk.

Förhållandet mellan effekt och vikt för Macan på instegsnivå är mycket sämre jämfört med 718 Boxster. Porsche har sålt en massa Macans, och Macan är i alla avseenden den billigaste vägen in i Porsche-ägande.

Men ingen kallar Macan för en fattigmans-Porsche eftersom Macan har en helt annan kundkrets jämfört med en Boxster. Alla Porschemodeller, inklusive Macan och 718 Boxster, erbjuder fantastiska interiörer och högklassig byggkvalitet.

Porsche snålar inte på de mer prisvärda modellerna, och du kan utrusta dessa med i stort sett samma tillval som de dyrare modellerna. En ny Boxster/Cayman-generation kommer snart, och klyftan mellan dessa två kommer att bli ännu större.

718 Boxster

En 718 Boxster/Cayman-plattform representerar ett helt separat produktsortiment jämfört med alla andra Porsche-modeller, och identiteten hos 718 är lika säker som identiteten hos 911 är.

  Är Porsche värd pengarna

Många Cayman-ägare brukade också håna Boxster-ägare, logiken var att en Boxster inte var gjord för en bilentusiast, utan snarare för en frisör eller en kvinna. Men numera avgudas modeller som Boxster GTS eller Boxster Spyder även av Porsche 918 Spyder-ägare.

Vissa 918-ägare tycker faktiskt att den nya 718 Boxster Spyder är något av en baby 918 Spyder. Ett ytterligare bevis på att 718-plattformen värderas lika högt som 911-plattformen är det faktum att andrahandspriserna för en Boxster GTS eller Boxster Spyder är mycket högre än för en vanlig 911-modell.

En Boxster är inte en fattigmans-Porsche, och den fruktade bilden är nu borta. Det finns inga Porsche-modeller för fattiga människor. Ingen Porsche var, är eller är billig och kommer någonsin att vara billig.

FAQ-avsnittet

Vilken är den dyraste Porsche-modellen som finns till salu?

Den dyraste aktuella Porsche-modellen är 911 Turbo-serien. Den ”vanliga” 911 Turbo kostar 174 000 dollar och har 572 hästkrafter, en 0-100 km/h-tid på 2,7 sekunder och en topphastighet på 199 km/h. Om du vill ha en 911 Turbo cabriolet ska du vara beredd att betala minst 187 000 dollar.

Om du vill ha den största och mest grymma 911 som går att köpa för pengar, kostar 911 Turbo S 207 000 dollar. Turbo S har 640 hästkrafter, en tid på 2,5 sekunder från 0 till 60 km/h och en topphastighet på 205 km/h. Om du vill ha cabriolet, eller den dyraste aktuella Porsche-modellen som finns till salu, får du vara beredd att betala 220 000 dollar.

  Porsche vs Audi tillförlitlighet - vilken är bäst?

Hur ser avskrivningen ut för en Porsche Boxster?

I stort sett alla Porsche-modeller håller sitt värde bättre jämfört med de flesta tyska lyxbilsmärken i premiumklassen. Och Boxster är inte annorlunda med en värdeminskning på 50 % efter 5 år för de minst populära modellerna.

Om du väljer toppmodellerna GTS och Boxster Spyder kanske du aldrig förlorar något värde eftersom dessa två kan sluta med att värderas upp under de kommande åren. Men om de inte värderas kommer de definitivt att hålla sitt värde lovande.

Kan jag köpa en Porsche Boxster i investeringssyfte?

Vissa Boxster-modeller kan vara en bra finansiell idé, och det är väl inte något som liknar en fattigmans-Porsche nu, eller hur? Modellerna i fråga är modellerna GTS och Boxster Spyder. De nyaste 718 Boxsterna har drabbats av den oundvikliga turboladdnings-/nedbantningssjukdomen, vilket bara tyder på att de nyare modellerna alla så småningom kommer att vara turbo eller EV.

Med detta sagt kan en Porsche Boxster, eller en GTS, eller kanske några jubileumsmodeller i begränsad upplaga vara en solid ekonomisk investering. Men du bör inte köpa dessa bilar i investeringssyfte, förbränningsmotorns dagar går mot sitt slut, och nu är det dags att njuta av dem så mycket som möjligt.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts