Har Porsche Boxster en hardtop?

Har Porsche Boxster en hardtop?

Porsche Boxster och Porsche Cayman är de två Porsche-sportbilarna på instegsnivå. Det finns bara små skillnader mellan de två, men om du föredrar en coupé föredrar du förmodligen Cayman. Om du föredrar en cabriolet skulle du förmodligen föredra Boxster.

Men vad händer om du vill ha en cabriolet, men också vill ha möjlighet att slippa använda den tunna tygmjukluckan som vanligtvis följer med en Porsche Boxster? Tja, vissa Boxster-modeller erbjuder sådan funktionalitet, men en äkta Porsche hardtop kostar några tusen dollar.

De nyaste 981/718 Boxster-modellerna erbjuder inte en hardtop-version från fabriken, men vissa eftermarknadstillverkare kan kanske erbjuda dig någon form av hardtop. Men det är generellt sett inte tillrådligt eftersom en obeprövad hardtop med största säkerhet kommer att ogiltigförklara din garanti om något går fel.

Det är också värt att nämna att Porsche erbjöd hardtopalternativ för vissa Boxster-modeller. Till exempel 986 Boxster, men detta var inte din vanliga utdragbara hardtop, utan snarare en fast panel som måste sättas på plats manuellt.

Porsche 986 hardtop

På grund av ökad efterfrågan från kunderna har Porsche tillverkat en fast hardtop-panel till Porsche Boxster 986. Men dessa hardtops är ganska dyra, och en OEM Porsche-fabrikshardtop-panel för en 986:a kostar minst 4500-5200 dollar.

Ett ytterligare problem är att alla dessa hardtop-paneler vanligtvis erbjuds i matchande färger och en matchande finish. Men två olika paneler som inte är målade samtidigt brukar innebära att färgen kan vara lite fel. Och det är inte något man vill ha från en Porsche för 4500 dollar.

Dessutom kan det också vara ett problem att hitta en hardtop till din 986 i matchande färg eftersom 986 är en ganska gammal modell och det finns bara ett fåtal av dessa kvar som knackar runt på internet. Och att köpa en annan färg och sedan måla den i din favoritfärg kan kosta dig en bra bit över det vanliga ingångspriset på 4-5 000 dollar.

  Porsche vs. Range Rover: Tillförlitlighet

Oavsett vad som gäller är Porsche OEM 986 hardtop det bästa alternativet för din 986. Den erbjuder en perfekt passform, och det är också den hardtoppanel du ska köpa om du vill behålla så mycket värde som möjligt för det framtida återförsäljningsvärdet på din 986.

Porsche 987 hardtop

Det finns även en fabrikstillverkad hardtop-panel för 987/987.2 Boxster-generationerna. Skillnaden mot 986-generationens Boxster hardtop-panel är att panelen för 987 kostar betydligt mindre. Om du vill ha en hardtop-panel till din 987 kan du få en för 2,5-3,5 dollar.

Hardtop-panelen för 987 är färdigställd på samma sätt som 986 års Boxster hardtop-panel. Dessa är också målade i i stort sett alla populära 987 Boxster-färger för att underlätta matchningen. Den tidigare nämnda missmatchningen mellan färgerna är verkligen möjlig, men det finns sätt att avsevärt minska avvikelsen.

Den uppenbara fördelen med att välja en fabrikstillverkad Porsche hardtop panel är att Porsche försöker erbjuda dig alla de bekvämligheter du kan förvänta dig av en Cayman. Detta innebär att denna hardtop är utrustad med en uppvärmd bakre vindruta, svartklädd innertaket med ordentlig ljudisolering och att installationsprocessen är ganska enkel och inte tidskrävande.

Du kan alltid välja ett gäng eftermarknadspaneler för hardtop som kanske är lättare att få tag på för vissa, och de kan också vara lite billigare. Men du bör undvika dessa om du inte är 100 % bekant med alla detaljer kring vissa specifika hardtoppaneler.

  Bästa transportsystemet för Porsche 911 takräcke

Porsche 981/718 hardtop

Efter 987 Boxster slutade Porsche att erbjuda en hardtop-panel för alla kommande Boxster-generationer. Efterföljaren till 987.2 var 2013 års 981-generation, och även om ett gäng kunder förväntade sig ett eventuellt hardtop-alternativ för 981 kom det aldrig att förverkligas.

Det kom aldrig eftersom det inte passade in i Porsches strategi 2013 och det är ganska förståeligt varför Porsche aldrig erbjöd det. Först och främst måste en hardtop-panel utvecklas, vilket kostar pengar och tid. Och varför skulle Porsche spendera de pengarna efter att de redan har utvecklat en softtop och en coupé?

Dessutom har Porsche också antagit en strängare strategi för att minska vikten, och ytterligare bultpunkter för en hardtop var en av de första sakerna som försvann. En hardtop lägger vanligtvis till 40-50 pund längst upp på bilen, vilket ökar tyngdpunkten och ställer till det för bilens aerodynamiska profil och hanteringsprofil.

Det är samma sak med 718, och Porsche erbjöd inte heller någon hardtop för 718 Boxster. Du kanske kan få tag på en hardtop-panel eftermarknad för dessa Boxster-modeller, men det är högst olämpligt eftersom det inte finns några skruvpunkter för en hardtop, vilket innebär att du förmodligen måste borra i bilen.

FAQ avsnitt

Var kan jag köpa en hardtop till min Boxster 986/987?

Du bör alltid kontakta din återförsäljare först om du är intresserad av specifika delar till din Boxster. Priserna kan vara lite uppblåsta, men det är alltid bra att känna till skillnaden mellan återförsäljarens priser och specialiserade reservdelsbutikers priser.

Men det finns några webbplatser på nätet som Suncoastparts.com och design911.com, som båda är specialiserade på mestadels äkta/OEM Porsche-delar. Du kan hitta ett gäng extrautrustning till din 986/987 här.

  Bästa Porsche Boxster vindskydd

Vilka är nackdelarna med en hardtop på en cabriolet med hardtop som inte är tillverkad på fabriken?

Detta är en riktigt viktig fråga att ställa sig själv när du till slut bestämmer dig för att köpa en hardtop till din Boxster. Boxster var aldrig tänkt att erbjuda en hardtop, och hardtop-panelerna var en efterhandskonstruktion, och det finns några konsekvenser som är värda att nämna.

För det första klagar ett gäng ägare över mängder av knarr och ljud som kommer från hardtop-panelen. Dessutom har vissa ägare till och med rapporterat om vattenläckor. En hardtop tillför också onödig vikt och minskar bilens dynamiska förmågor.

Ska jag bara köpa en Cayman om jag vill ha en Porsche Boxster med hardtop?

Det bör du definitivt göra eftersom hardtop-panelen på Boxster inte är utdragbar och den kan inte förvaras någonstans i bilen. Detta innebär att om du åker på en resa med din hardtop på plats kommer du troligen att behålla den på eftersom det inte finns någon plats för dig att förvara den.

Men om du väljer en Cayman i första hand får du en tveklöst snyggare sportbil som är lättare och sannolikt roligare att köra jämfört med en Boxster. Antingen det eller så accepterar du bara det faktum att Boxster 981/718 med mjukt tak är ditt enda alternativ för tillfället.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts