Vanliga problem med Porsche 718 Boxster

Porsche 718 Boxster problem & fel

Porsche 718 Boxster är en 2-dörrars sportcoupé med fällbart tak som är utformad för dem som vill uppleva hur en smidig Porsche känns utan att gå hela vägen. Dessutom gör 718 Boxster det möjligt för dig att ta ner taket, vilket ytterligare bidrar till att göra det hela till en upplevelse. 718 Boxster är en riktigt rolig bil att köra eftersom den är smidig, snygg och har den eftertraktade Porsche-skölden på fronten.

718 Boxster verkar vara en någorlunda pålitlig bil som de flesta Porschar är, men de flesta Porschar är också ganska dyra att underhålla. De vanligaste problemen med 718 Boxster är förknippade med växellådan, lacken, överhettning, utrustningen och problem med luftkonditioneringen. Dessa problem är dock inte nödvändigtvis relaterade till bristande underhåll.

Problem som dessa tenderar att uppstå även om du underhåller bilen på ett adekvat sätt. Det är också viktigt att konstatera att tidiga 718 Boxster-modeller var betydligt mer problematiska än senare modeller eftersom Porsche kontinuerligt uppgraderar sina bilar under hela produktionen.

På det hela taget är 718 Boxster en pålitlig bil och den borde kunna hålla ganska länge. Porschar är ökända för sina höga driftskostnader, men Boxster är en Porsche i instegsutförande vilket innebär att driftskostnaderna inte är lika allvarliga.

Porsche 718 Boxster – problem med växellådan

Tidiga Porsche 718 Boxster-modeller var kända för att lida av olika transmissionsproblem. De växellådor som används på dessa bilar är antingen 6-växlade manuella växellådor eller automatiska PDK-växellådor med dubbelkoppling och PDK-växellådorna var de som orsakade mest problem. Ägarna klagade över att PDK var lat, särskilt vid nedväxling.

  Porsche vs Lexus tillförlitlighet - vilken är bäst?

Allvarligare PDK-problem är relaterade till att den glidande differential med begränsad glidning slirar, vilket allvarligt påverkade bilens körsätt. Klumpighet, ovilja att lägga i en växel och ryckighet vid lägre hastigheter var också relativt vanligt förekommande. Se till att byta växellådsvätska vid behov eftersom det sannolikt kommer att lösa problemet.

Porsche 718 Boxster – problem med lackering

Tidiga 718-modeller hade också problem med lackkvaliteten, vilket verkligen är ett riktigt stort problem. Färgen var helt enkelt inte tillräckligt sammanhängande och det fanns många virvelmärken och defekter direkt från fabriken. Dessa beror sannolikt på bristande kvalitetskontroll efter att bilarna tillverkats och om du inte märker dem tillräckligt tidigt fanns det inget du kunde göra åt det.

Om du tittar på en begagnad 718 Boxster bör du därför se till att gå runt hela bilen och vara noga med färgkvaliteten. Att måla om en hel 718 Boxster hos Porsche kostar obscena summor. Att måla din 718 någon annanstans kan skada bilens återförsäljningsvärde ganska mycket, så se till att inspektera färgkvaliteten noggrant innan du bestämmer dig för att trycka av och köpa en 718 Boxster.

Porsche 718 Boxster – Överhettningsproblem

Överhettningsproblem är några av de mer stressiga möten du kan ha med en 718 Boxster. En ägare klagade över att 718 Boxster hade ständiga överhettningsproblem med bara 25 000 mil på klockan. Porsche bytte ut vattenpumpen och termostaten, men problemet kvarstod fortfarande. Tänk på att de uppmätta temperaturerna var långt över 230 grader vid motorn.

Vissa säger att dessa problem beror på läckor i kylarkretsen som bara uppstår när bilen är i temperatur. Detta innebär att du inte kan märka läckan när bilen är kall. Andra säger att dessa problem är relaterade till ett gäng sensorer som inte kan läsa av bilens temperatur ordentligt och justera kylsystemet därefter.

  Porsche VS Maserati tillförlitlighet

Porsche 718 Boxster – Utrustningsproblem

718 Boxster har också sin beskärda del av utrustningsrelaterade problem, till exempel de som har att göra med att bakspoilern inte vill gå ner helt och hållet. När spoilern går ner kan den helt enkelt inte komma i jämnhöjd med resten av karossen. Andra utrustningsrelaterade problem är förknippade med det fällbara taket som kan bli långsamt och okontrollerat.

De bakre bakljusen är också ibland ett problem eftersom de kan tappa kraft och springorna mellan stötfångarna och den främre bagageluckan kan vara ojämna. På det hela taget är dessa utrustningsrelaterade problem mestadels småsaker och påverkar egentligen inte bilens totala användbarhet så mycket.

Porsche 718 Boxster – problem med luftkonditioneringen

Slutligen måste vi prata om alla A/C-relaterade problem eftersom dessa verkar dyka upp på både nyare och äldre 718 Boxster-modeller. Ägare har klagat på att A/C-systemet förlorar sin kylförmåga, kylmedelsläckage och problem med kondensledningar.

Dessa problem beror vanligtvis på bristande underhåll, vilket innebär att en korrekt underhållen 718 Boxster inte borde ha något av dessa problem. Hur som helst, se till att kontrollera luftkonditioneringssystemet innan du bestämmer dig för att köpa en begagnad 718 Boxster.

FAQ-avsnitt

Ska jag köpa en Porsche 718 Boxster?

Porsche 718 Boxster är en smidig tvåsitsig bil som är gjord för dem som vill njuta av spänningen i samband med toppstyrning. Boxster är en välbalanserad sportbil med mittmotor och det är därför den är så rolig att köra. Vissa säger att 718-plattformen känns mer livlig och spännande än sin storebror 911.

  Kan en fet person köra en Porsche?

På det hela taget, om du vill ha en kompakt 2-sitsig sportkonvertibel är 718 Boxster verkligen ett bra alternativ och du bör överväga den.

Är Porsche 718 Boxster bättre än 718 Cayman?

718 Boxster kostar lite mer pengar, erbjuder ett utdragbart tak och är det som de flesta föredrar. Cayman å andra sidan är det mer fokuserade alternativet av de två eftersom den är lättare och styvare, och det kan du definitivt känna när du står på kanten.

Som sådan, om du vill ha en seriös prestandabil ska du skaffa Cayman. Om du å andra sidan vill ha en prestandabil, men också vill ha en toppstyrd cruiser, är Boxster det bättre valet.

Varför är Porsche dyra att underhålla?

Det finns två anledningar till varför Porsche kostar mer pengar att underhålla. För det första är kostnaderna för reservdelar 10-15 % dyrare än för andra jämförbara europeiska märken, samtidigt som livslängden för dessa delar är upp till 50 % längre.

Detta innebär att du får mycket valuta för pengarna, men du måste betala för det initialt. Porsche är inte Audi-, BMW- eller Mercedes-bilar, vilket innebär att Porsche-märket verkligen är en nivå högre än dessa tre.

Porsche Boxster Vanliga motorproblem och motorfel

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts