Vanliga problem med Porsche 718 Boxster GTS 4.0

Porsche 718 Boxster GTS 4.0 problem & fel

Porsche 718 Boxster GTS 4.0 är en 2-sitsig Porsche cabrioletsportbil för dem som gillar Boxster-plattformen, men som inte kan förstå den fyrcylindriga serien som ingår i 718-modellerna på instegsnivå. Den 4,0 l platta 6-cylindriga motorn i GTS-modellen kommer direkt från 911 GT3 och är en mycket mer spännande och kapabel motor.

Som sådan kommer GTS med en stor premie jämfört med Boxster-modellerna på instegsnivå, men de flesta Porsche-entusiaster kommer inte att tänka två gånger när det gäller att välja vilken motor som passar bäst till 718-chassit. Den platta 6-cylindriga motorn är dyrare i drift och vissa säger att den är mycket mer problematisk än den 4-cylindriga motorn, men den är mycket mer spännande.

När det gäller tillförlitlighet lider 4,0-litersmotorn av problem med kopplingsstänger och högre oljekonsumtion. Växellådan är också ibland benägen att ha problem, och det är luftkonditioneringssystemet också. Utrustningen inklusive bakspoiler och det vikbara softtopet är också problematisk på vissa modeller.

På det hela taget är 718 GTS 4.0 en relativt pålitlig bil, men du måste underhålla den om du vill att den ska förbli så. Dessutom kan den lika gärna vara den bästa i hela 718 Boxster-utbudet eftersom du får den platta 6-cylindriga motorn utan att betala Boxster Spyder-pengar.

Porsche 718 Boxster GTS 4.0 – Motorproblem

Många 718-modeller som drivs av den 6-cylindriga 4,0-liters plattmotor har haft problem på grund av felaktigt fastsatta stänger som kan leda till att motorn stannar. Vissa Porsche-specialister har uppgett att dessa problem inte bara kan leda till att motorn stannar, utan att den kan förstöras helt. Motorn kan potentiellt brinna upp, vilket är en extremt farlig situation.

  Vilket är det bästa året för Porsche Boxster att köpa?

Porsche utfärdade en återkallelse för att bekämpa dessa problem, vilket till och med ledde till att produktionen av 718-serien stoppades helt och hållet. Porsche beslutade då att det var bäst att helt byta ut motorn på bilar med problematiska stänger och fortsätta produktionen av platta 6-cylindriga 718:or med den nyare motorn på plats.

Porsche 718 Boxster GTS 4.0 – Problem med oljeförbrukning

718 Boxster GTS 4.0-motorn är också benägen att drabbas av högre nivåer av oljeförbrukning. Vissa säger att stångproblemet också är kopplat till högre nivåer av oljeförbrukning, men många Porsche-specialister säger att detta problem beror på hur motorn är konstruerad i allmänhet.

Vissa hävdar till och med att detta är helt normalt och att du bör förvara motorolja i bagaget och fylla på vid behov. Hur som helst kan höga nivåer av oljeförbrukning inte ses som något normalt, så om du är intresserad av att köpa en begagnad 718 Boxster GTS, se till att inspektera oljenivåerna och fråga ägaren om det.

Porsche 718 Boxster GTS 4.0 – Problem med växellådan

Porsche 718 Boxster GTS 4.0 levereras antingen med en Porsche kortväxlad manuell växellåda eller den berömda 7-växlade dubbelkopplingsautomatiken PDK. Den manuella lådan är otroligt rolig att köra, men den är ganska känslig vilket innebär att du bör ta god tid på dig när du använder den och inte vara alltför aggressiv. Kopplingarna kan slitas ut ganska snabbt om du inte gör det på rätt sätt.

  Vilken Porsche-motor passar till en VW Beetle?

PDK å andra sidan är numera ganska skottsäker, men du måste också ta hand om den. Byt växellådsolja när det behövs och gå inte för hårt fram när du startar bilen. Den kan ibland vara lite för långsam att reagera, men det beror oftast på mjukvaruproblem som kan lösas utan problem.

Porsche 718 Boxster GTS 4.0 – problem med luftkonditioneringssystemet

Porsche 718-serien verkar lida av olika problem med luftkonditioneringssystemet, till exempel problem med kondensatorn, kondensatorledningarna och bilens oförmåga att snabbt kyla ner eller värma upp kupén. Oavsett vilket kan dessa enkelt lösas genom att ta bilen till en Porsche-specialist som bör kunna ta hand om det direkt.

Porsche 718 Boxster GTS 4.0 – Utrustningsproblem

Porsche 718-serien lider också ibland av problem i samband med den bakre spoilern som ofta misslyckas med att gå i jämnhöjd med bilens kaross. Dessa problem är egentligen inte så problematiska eftersom de kan lösas med enkla mjukvaruuppdateringar.

Det mjuka cabriolettaket är ibland känt för att vara långsamt eller inte reagera. Det kan också fastna i olika lägen vilket kan kräva service. Detta kommer inte som någon överraskning eftersom soft-top cabrioleter är känsliga och efter ett tag kan de gå sönder.

FAQ-avsnitt

Är Porsche 718 Boxster GTS 4.0 värd det?

Om du älskar 718-serien och föredrar Boxster framför Cayman kan GTS 4.0 vara den perfekta bilen för dig. Anledningen till det är enkel, du får den platta 6-cylindriga sugmotorn utan att betala Boxster Spyder-pengar som i sig inte är så mycket annorlunda än GTS men ändå kostar mer pengar.

  Vanliga problem med Porsche Cayenne

Om du inte är överdrivet lång och stor bör du också kunna känna dig bekväm i Boxster och därför är Boxster en bra bil för dig.

Varför ska jag inte köpa en Porsche 718 Boxster GTS 4.0?

Det finns några skäl till varför du bör undvika att köpa Boxster GTS 4.0. Det första är priset eftersom den börjar på 90 000 dollar vilket är ungefär 10 000 dollar mindre än Porsche 911 992. En begagnad 991 GT3 kan fås för ett liknande pris som en välutrustad GTS 4.0 vilket definitivt skulle vara mitt val.

Dessutom är GTS 4.0 en kompaktbil som inte klarar daglig körning i 99 % av situationerna. Den är liten och trång för alla som är längre.

Håller Porsche 718 Boxster GTS 4.0 sitt värde väl?

718-serien är allmänt erkänd för att ha det allra bästa återförsäljningsvärdet av alla andra bilar från det segmentet. Vi måste också komma ihåg att 6-cylindriga 718-modeller också är mycket bättre på värdebevarande än vad mindre 4-cylindriga motorer är, vilket ytterligare befäster GTS 4.0 som en bil som håller sitt värde otroligt bra.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts