Vanliga problem med Porsche 718 Boxster S

Porsche 718 Boxster S problem & fel

Porsche 718 Boxster S är den mellanstora versionen av den tvåsitsiga sportbilen 718 Boxster. Boxster S drivs av en 4-cylindrig 2,5 l Turbo-motor som ligger mellan den 4-cylindriga 2,0 l fyrcylindriga 2,0 l-motorn i instegsmodellerna Boxster och Boxster T och de platta 6-cylindriga GTS- och Boxster Spyder-modellerna.

När det gäller tillförlitlighet skiljer sig 2,5L-motorn något från de andra två, och det värsta problemet som förknippas med 2,5L-turbomotorn är turboladdaren. Andra problem är relaterade till växellådan, luftkonditioneringssystemet, överhettningsproblem och problem med utrustningen.

På det hela taget är Porsche 718 Boxster S en ganska pålitlig bil, men bara om du underhåller den tillräckligt bra. Det är ingen överraskning att Porsche tenderar att kosta mer pengar att underhålla jämfört med andra bilar i detta segment, men Porsche behåller också värdet bättre än de flesta andra bilar i detta segment.

Hur som helst har 718-serien kommit långt sedan den först släpptes. Tidigare modeller var utsatta för olika problem och var svåra att leva med medan nyare modeller är mycket bättre i alla avseenden.

Porsche 718 Boxster S – problem med turboladdare

Den 2,5L-motor som finns i 718 Boxster S erbjuder 350 hk vilket är cirka 50 hk mer än i instegsmodellerna Boxster och Boxster T. Detta är främst tack vare den stora turboladdaren som tyvärr ibland tenderar att gå sönder. Närmare bestämt kan turbovärmeledaren gå sönder och det resulterar i att bilen går in i halt läge.

Detta är ett allvarligt problem eftersom det kan göra bilen i stort sett omöjlig att köra. Se till att alltid inspektera turboladdaren om du är intresserad av att köpa en begagnad Boxster/Cayman S-modell. Det är också värt att nämna att dessa problem är vanligare på äldre modeller med högre körsträcka än på nyare modeller med lägre körsträcka.

  Är Porsche Boxster snabb?

Porsche 718 Boxster S – problem med växellådan

718 Boxster S finns med två olika transmissionsalternativ. En manuell Porsche-växellåda med kort utväxling som många körentusiaster föredrar eller en 7-växlad dubbelkopplad PDK-växellåda som många anser vara den bästa dubbelkopplade växellådan som finns. Den manuella växellådan är känslig och om du inte är försiktig med den kan den misslyckas ganska kapitalt.
PDK är mycket bättre, men vissa ägare har rapporterat att växellådan är tveksam, särskilt när det gäller nedväxling. Hur som helst är dessa problem mer benägna med äldre 718 Boxster S-modeller medan nyare modeller är mycket bättre och mycket mindre benägna att drabbas av dessa problem.

Porsche 718 Boxster S – problem med luftkonditioneringssystemet

Problem med luftkonditioneringen är vanliga i hela 718-serien, vilket innebär att du kan hitta dem både på 718-modeller i instegsutförande och på 718-modeller i högre prisklass. De vanligaste A/C-problemen är relaterade till kondensatorn som kan gå sönder och det kan även kondensatorledningarna göra. Därmed förlorar luftkonditioneringen sin förmåga att snabbt kyla ner eller värma upp bilens kupé.

Om du är ute efter en begagnad 718-modell av något slag, se till att ta den till en utbildad och erfaren Porsche-specialist som kan diagnostisera och lösa problemet på nolltid. Dessa är vanligtvis billiga att reparera, men om du behöver reservdelar kan det bli mycket dyrare.

Porsche 718 Boxster S – Överhettningsproblem

Hela 718-serien är benägen att överhettas på grund av felaktiga vattenpumpar och termostater, men vissa modeller verkar vara värre än andra. 718 S-modellerna är förmodligen de värsta av dem alla eftersom de har det högsta antalet rapporterade överhettningsincidenter av alla 718-modeller som finns.

  Gör Porsche en minibuss?

Vissa ägare har också rapporterat att ett byte av vattenpump och termostat inte alltid räcker för att åtgärda problemet och att bilen kan utveckla läckor som bara kan vara synliga när bilen körs vid höga temperaturer.

Porsche 718 Boxster S – Utrustningsproblem

Olika utrustningsproblem och små gnistor finns också med 718 Boxster S och det vanligaste är förknippat med bakspoilern som ofta misslyckas med att gå ner i jämnhöjd med bilens kaross. Detta är ett problem som inte är omedelbart uppenbart för alla och det är inte precis den typ av problem som folk kommer att rapportera.

Andra utrustningsrelaterade problem är vanligare på andra 718-modeller och de består vanligtvis av mjukvarurelaterade problem.

FAQ-avsnitt

Är Porsche 718 Boxster S värt det?

Porsche 718 Boxster S är en bil som är utformad för dem som vill njuta av spänningen i en Porsche drop-top utan att betala obscena summor pengar. 718-utbudet kritiseras på grund av sina nedbantade motorer som helt enkelt inte kan matcha känslan hos en platt 6-cylindrig, men ingen kan förneka att Boxster S inte är en riktigt kapabel bil.

Om du är en längre förare och inte gillar kompakta sportbilar är 718 Boxster S inte en bil för dig. Den goda nyheten är att oavsett om bilen är för dig eller inte är det en Porsche och den behåller sitt värde bättre än de allra flesta bilar från detta segment.

  Vilket år bör en Porsche Cayenne undvikas?

Är Porsche 718 Boxster S en bil för kvinnor?

Vissa bilar som Porsche Boxster, Audi TT och BMW Z4 för att nämna några, betraktas ofta som kvinnobilar eller frisörbilar och många är inte villiga att köpa dem av just dessa skäl. Det är berättigat att säga att alla dessa föreställningar är dumma och helt misslyckas med att skildra bilden av vad dessa bilar verkligen är.

Det är bilar med fantastisk hantering och prestanda som är utformade för spänningen i att köra. De kanske är mindre än de flesta bilar och de har ofta feminina designlinjer, men ingen bil är strikt en kvinno- eller mansbil.

Vilken är den bästa Porsche 718 Boxster-modellen?

Porsche 718 Boxster Spyder är den överlägset bästa 718-modellen man kan köpa för pengar eftersom den har en naturligt insugande platt 6-cylindrig motor som låter fantastiskt. Boxster Spyder ser också mycket coolare ut än de flesta Boxster-modeller tack vare en helt separat design av soft-top.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts