Gör Porsche en minibuss?

Porsche är en av de mest kända och ikoniska biltillverkarna genom tiderna. Genom hela historien har Porsche lyckats att kontinuerligt utvecklas till det som nu är känt som Porsches överlägsna ingenjörskonst. Porsche är känt för sina lyxiga, sportiga fordon, men några gånger genom historien har Porsche också lekt med idén om en Porsche-minibuss.

På 1980-talet deltog Porsche i det grymma rallyt från Paris till Dakar, ett rally som är känt för förrädisk terräng och otroligt krävande fordon. Som stödfordon utvecklade Porsche Porsche B32, en VW-minibuss med hjärtat av en Porsche 911.

Numera har vissa företag som det Berlinbaserade tuningföretaget TH-Automobile tagit fram en VW Multivan som drivs av en Porsche 997 Turbo S-motor. Men 997 Turbo S-motorn med 523 hk räckte helt enkelt inte till, så TH-automobile lade också till ett par Porsche GT2-turboaggregat som ökade effekten till 800 hk.

Även om Porsche aldrig officiellt har erbjudit en 100 % Porsche-minibuss kan det komma att förändras om några år eftersom Porsche har avslöjat Vision Renndienst, en helt elektrisk Porsche lyxminibuss för framtiden.

1980 års Porsche B32 Paris till Dakar minibuss

Mellan 1983 och 1985 byggde Porsche cirka 15 exemplar av Porsche B32, inklusive prototyperna. Porsche behövde en minivan som kunde hålla jämna steg med fullfjädrade rallybilar, och att utrusta VW-minivanen med en 3,2 liters 911-motor med flat-six var det rätta sättet att göra det på.

Denna motor gav cirka 231 hk, vilket gjorde det möjligt för B32 att nå en topphastighet på 130 km/h och en 0-60 km/h-tid på bara 8 sekunder. Förutom drivlinan uppgraderade Porsche också B32 med en uppsättning Fuchs-fälgar, större Porsche-bromsar och racingfjädring.

  Bästa cykelstället för Porsche 911

Porsche kopplade ihop flat-six-motorn med en växellåda från en 911 SC så att B32 kunde hantera kraften. Interiört erbjöd B32 ett gäng Porsche-komponenter som ratten, pedalerna och växelspaken.

B32 är extremt sällsynt, men intresset för en Porsche-minibuss var ganska minimalt och B32 var dyr att köpa och underhålla. Idag, några decennier senare, förtjänar B32 definitivt titeln som en av de bästa minibussarna du aldrig har hört talas om.

TH-Automobile 997 Turbo S Porsche Minivan

Om du vill ha en modernare tolkning av Porsche B32 kan du kontakta det Berlinbaserade tuningföretaget TH-automobile och fråga efter TH2.997. När du tittar på TH2.997 skulle du kunna tro att det är en vanlig VW-minibuss, men under huden är TH2 så mycket mer.

TH2 drivs av en 997 Porsche Turbo S-motor utrustad med en uppsättning Porsche GT2-turbos. Den här 3,6 liter stora flat-six-motorn med dubbelturbo är placerad ovanför bakaxeln och pumpar ut minst 581 hk.

Men om 581 hk av någon anledning inte räcker till för dig säger TH-Automobile att effekten kan höjas till 800 hk. Motorn är kopplad till en manuell växellåda, och kraften kan skickas till enbart bakhjulen eller till alla fyra hjulen, beroende på vad du vill ha.

Precis som B32 är även interiören i denna skåpbil utrustad med ett gäng Porsche 911-delar, till exempel instrumentklustret, ratten, växelspaken och några interiörknappar. Prismässigt kostar TH2 cirka 160 000 dollar.

  Är Porsche Boxster snabb?

Porsche Renndienst koncept minibuss

För några år sedan publicerade Porsche en bok med massor av hemliga Porsche-produkter från 2005 till 2019. Och en av de mest intressanta var den futuristiska lyxminibussen Porsche Renndienst EV-konceptet.

Den här rymdfärdskeppsminivanen är utformad för att erbjuda plats för upp till sex personer, och tanken bakom konceptet var att visa att Porsche verkligen kan överföra alla Porsche-designdrag på allt, även en personbil eller skåpbil.

Porsche Renndienst-konceptet ger en glimt av hur en framtida Porsche-minibuss kan se ut. Porsche säger att Renndienst-konceptet erbjuder ett omisskännligt Porsche-DNA och att elektriska minibussar inte behöver vara tråkiga eller tråkiga.

En av de mest intressanta aspekterna av denna minivan är att den erbjuder en framsätesrad med tre sittplatser med förarplatsen i mitten. Denna sittkonfiguration introducerades först med den numera legendariska McLaren F1 och efterföljaren till F1, den fantastiska McLaren Speedtail.

FAQ

Varför tillverkar Porsche inte en minivan i serieproduktion?

Minibussar som Honda Odyssey eller VW Sharan, till exempel, tillverkas i serieproduktion för att kunna transportera människor på ett sätt som är mycket bättre än en sedan eller en SUV. Därför tenderar dessa bilar inte att vara spännande eller emotionella i någon form.
Men en Porsche är å andra sidan alltid en spännande och eftertraktad bil. Att bygga en minivan är en dålig idé eftersom det allvarligt kan skada varumärkets rykte och varumärkesidentitet. Tänk dig att Porsche förknippas med minibussar och att köra barn till fotbollsträningen.

  Vilken är den minsta Porsche SUV:n?

Kommer Porsche Renndiest någonsin att byggas?

Chansen att Porsche faktiskt producerar Renndienst-konceptet är liten till obefintlig eftersom intresset för en sådan bil aldrig skulle göra produktionen ekonomiskt genomförbar. Det roliga är att namnet Renndienst betyder Racing service, vilket är en blinkning till den goda gamla Porsche B32.
Med det sagt skulle Porsche eventuellt kunna använda Renndienst som ett stödfordon en dag, precis som i fallet med Porsche B32. Just nu är det oklart vad framtiden har att erbjuda, och kanske kommer Porsche att erbjuda något liknande Renndienst-konceptet så småningom.

Varför ska någon köpa en minivan?

Minibussar är gjorda för att helt enkelt transportera många människor, vanligtvis med ett överkomligt ingångspris. Minibussar är vanligtvis inte lyxiga eller sportiga, utan snarare raka motsatsen till båda. För familjeändamål är minibussar säkra, rymliga och långvariga, men de är också oftast ganska tråkiga.
SUV:er och kombibilar erbjuder egenskaper som de flesta minibussar har, men de erbjuder också lyx, teknik och komfort. Men om du bara letar efter ett sätt att transportera en större familj kan en minivan vara precis vad du vill ha av ett fordon. När allt kommer omkring är en bil bara ett verktyg för att ta sig runt i slutet av dagen, så en minivan kan vara ett utmärkt val.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts