Vanliga problem med Porsche 718 Boxster T

Porsche 718 Boxster T problem & fel

Porsche 718 Boxster T är en 2-dörrars soft-top cabriolet baserad på Porsche Cayman T. T-modellen står för ett mer förarfokuserat paket som syftar till att ta den vanliga Porsche Boxster och snygga till den lite för att göra den till en mer engagerande bil för Porsche-purister utan att kosta alltför mycket mer pengar.

När det gäller tillförlitlighet är Boxster T i stort sett likadan som den vanliga Boxstern eftersom det inte finns några större skillnader mellan de två när det gäller motor, växellåda, drivlina och delar av fjädringen. Därför borde dessa två vara lika när det gäller problem och alla kostnader som är förknippade med att åtgärda dem.

Som sådan är de vanligaste 718 Boxster T-problemen förknippade med motorn, transmissionen, luftkonditioneringssystemet, utrustningen och överhettning. Det är värt att nämna att de flesta av dessa inte är förknippade med bristande underhåll, vilket inte är så vanligt.

Hur som helst är 718 Boxster T lika pålitlig som den vanliga 718 Boxster är, vilket innebär att den bör kunna hålla länge om du tar hand om den på rätt sätt. Porsche T-modeller blir alltmer populära både i 718-serien och 911 991/992-serien.

Porsche 718 Boxster T – Motorproblem

De vanligaste motorproblemen med 718 Boxster T är relaterade till tändstiften som ibland kan fastna eller slitas ut för snabbt. Vissa ägare har också rapporterat problem med tändspolarna som måste bytas ut. Som sådan är det alltid en bättre idé att byta ut alla fyra spolarna samtidigt eftersom det sannolikt kommer att orsaka dig huvudvärk i den närmaste framtiden.

  Vanliga problem med Porsche 996

Den 4-cylindriga 2.0L turbomotorn med fyrcylindrig cylinder i Boxster T är ibland känd för att läcka olja. Detta kan förekomma även med bilar med lägre körsträcka, typiskt sett bilar som inte körs så ofta.

Porsche 718 Boxster T – problem med växellådan

Porsche 718 Boxster T finns med två olika transmissionsalternativ, en manuell kortväxlad växellåda eller Porsches egenutvecklade 7-växlade dubbelkopplingslåda PDK. Den manuella lådan är ganska robust, men bristande skicklighet kan förstöra kopplingen, så var försiktig med den om du vill få ut det mesta av den.

Den automatiska växellådan är en annan historia. Den fungerar oftast utmärkt, men det finns tillfällen då du kommer att stöta på halka, tveksamheter och särskilt långsamma nedväxlingar. Du bör också se till att din PDK fungerar så bra som möjligt genom att byta ut växellådsvätska när det behövs.

Porsche 718 Boxster T – problem med luftkonditioneringssystemet

Porsche 718 Boxster T är ibland känd för att uppleva olika problem med A/C-systemet, mer specifikt A/C-kondensatorn och kondensatorledningarna. Dessa är vanliga på alla 718-modeller och de kan lätt åtgärdas av en kvalificerad Porsche-tekniker. Kylmedelsläckor är sällsynta, men vissa ägare har upplevt läckor med sina 718 Boxster-modeller.

Oavsett vilket, se till att ta din 718 till en kvalificerad mekaniker som snabbt kan inspektera hela luftkonditioneringssystemet och ta hand om alla problem.

Porsche 718 Boxster T – Överhettningsproblem

718 Boxster T är en riktig prestandabil vilket innebär att de flesta kommer att köra den aggressivt och med full fart. Detta innebär att bilen behöver ett sofistikerat och framför allt ett effektivt kylsystem för att inte skada några dyra komponenter i drivlina och drivlina på grund av värmeexponering.

  2022 BMW X5 VS Porsche Cayenne - Vilken är bäst?

Vissa ägare har dock rapporterat om fel på vattenpumpen och termostaten, vilket kan höja bilens temperatur avsevärt, även om man inte kör så fort. Om detta inträffar ska du se till att ta in din bil på service eftersom du inte vill riskera att skada din Boxster T eller ännu värre, hamna i en brand.

Porsche 718 Boxster T – Utrustningsproblem

Porsche 718 Boxster T lider av vissa utrustningsrelaterade problem som är ganska vanliga i hela 718 Boxster-serien. Det första och vanligaste problemet är relaterat till soft top-mekanismen som kan fastna eller bli riktigt långsam att fungera. Bakspoilern är ibland känd för att fastna vilket hindrar den från att ligga i nivå med bilens kaross.
De bakre bakljusen är en öm punkt för äldre Boxster-modeller eftersom de också är kända för att gå sönder. Utrustningsrelaterade problem beror oftast på bristfälligt underhåll eller problem i samband med bristande kvalitetskontroll från fabriken.

FAQ-avdelning

Ska jag köpa en Porsche 718 Boxster T?

Om du är intresserad av att köpa en 2-sitsig cabriolet som är kompakt men som kan erbjuda dig en spännande upplevelse är Boxster T faktiskt en perfekt bil för dig. Om du är en person som är van att köra Porsche 911 kan du kanske tro att Boxster T är under din värdighet, men det är den verkligen inte eftersom dessa två är enormt olika.

Om du är särskilt lång, eller om du inte gillar små bilar i allmänhet, är Boxster T verkligen inte en bil för dig. Om du gillar stora bilar med mycket utrymme som kan gå snabbt är du bättre ute med en Porsche Panamera eller Porsche Taycan EV.

  Allt du behöver veta om kontroll av motornumret för Porsche 911

Är Porsche Boxster T bättre än en vanlig Boxster?

Porsche 718 Boxster T börjar på cirka 70 000 dollar medan den vanliga 718 Boxster börjar på cirka 63 000 dollar, vilket är en skillnad på 7 000 dollar. Boxster T är i huvudsak en 718 Boxster med några förarfokuserade tillvalsfunktioner som lagts till för att göra bilen mer spännande att köra.

Som sådan är Boxster T den bättre bilen om du är den typ av kille som värdesätter prestandasidan av saker och ting. Om du inte bryr dig om prestanda och hantering och bara vill ha en Porsche är Boxster det bättre valet för dig.

Är Porsche på väg att upphöra med Boxster?

Ja och nej. Porsche har sagt att de inte kommer att upphöra med Boxster helt och hållet, men att de snarare kommer att elektrifiera den till nästa Boxster-modell. Detta innebär att vi faktiskt får en ny Boxster, men det är ännu inte klart om den nya Boxsteren endast kommer att erbjudas med en EV-plattform eller även med en förbränningsmotor.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts