Problem med VW Crafter

Volkswagen Crafter

Volkswagen Crafter är en stor kommersiell skåpbil på tre till fem ton som introducerades för första gången för modellåret 2006 och har sedan dess varit i kontinuerlig produktion. Den andra generationen av VW Crafter kom ut 2017. Crafter skåpbilen är baserad på VW MNB Modular Light Commercial Vehicle-plattformen som också delas med MAN TGE.

I den här artikeln kommer vi att gå igenom alla VW Crafter-problem som inkluderar både orsaker till dessa problem och deras respektive lösningar. Vi kommer också att nämna anmärkningsvärda återkallelser för att ge dig en bred förståelse för vad du kan förvänta dig när du köper en av dessa.

De vanligaste VW Crafter-problemen inkluderar injektorproblem som kan leda till att motorn går sönder i förtid. 2,5L TDI-dieselmotorn är troligen den mest populära motorn bland Crafter-ägare, men denna motor är också känd för att drabbas av problem med turboladdare, vilket lättast kan märkas på grund av visslande ljud som kommer från motorrummet.

DPF (Diesel Particulate Filter) är också ett anmärkningsvärt namn eftersom många VW-dieselmotorer har problem med dessa filter, varav en del kan bli riktigt dyra att åtgärda. Slutligen måste vi också nämna problem med den bakre upphängningen, närmare bestämt bakaxeln.

Injektorproblem

Om du känner att din Crafter uppvisar effektförlust eller om den vägrar att starta är det troligt att det är dina injektorer som är orsaken. Dessa kan också leda till ryckiga, inkonsekventa accelerationer och eventuellt en märkbar bränslelukt i och runt bilen. Alla fyra injektorerna kan vara ett problem, vilket är anledningen till att du bör inspektera dessa om du är på marknaden för en begagnad Crafter.

  Vanliga problem med Volkswagen T-Cross

Det sägs att dessa ska kunna hålla mellan 50 000 och 100 000 mil. Om bränslefiltren blir igensatta är dessa dock kända för att gå sönder ännu tidigare vilket innebär att du kan ställas inför dessa problem flera gånger under skåpbilens livslängd. Det är mycket lämpligt att byta ut alla fyra injektorerna samtidigt när dessa problem uppstår.

2.5L TDI Motorproblem

2,5L V6 TDI är sannolikt den bästa och mest populära motorn i Crafter, men den kan också drabbas av några anmärkningsvärda problem. För det första är turboladdaren känd för att blåsa på dessa vilket lättast kan ses genom att skåpbilen avger visslande ljud, särskilt vid acceleration. EGR kan också misslyckas medan flödesmätaren kan följa med.

Allt som allt bör du ta väl hand om den här motorn om du vill att den ska hålla länge. Tack och lov tenderar de som underhåller denna motor tillräckligt väl att förlita sig på den i hundratusentals mil. VW har konstruerat den här motorn så att den klarar av kontinuerlig stress och missbruk, vilket gör den så bra för kommersiell användning.

DPF-problem (dieselpartikelfilter)

DPF (Diesel Particulate Filter) har till uppgift att göra sig av med alla skadliga partiklar innan de lämnar avgaserna, vilket sedan leder till ett mindre koldioxidavtryck. Detta är viktigt för dieselmotorer eftersom den nuvarande eran med strikta utsläppsregler kräver att biltillverkarna gör sina dieselmotorer så rena som möjligt.

  Vanliga problem med Volkswagen Amarok

Problemet med Crafters TDI-motorpalett är dock att dessa inte hinner värmas upp ordentligt vilket innebär att de inte kan bränna bort alla farliga partiklar om de inte körs under längre perioder. Detta kan leda till igensättning som gör att du antingen måste rengöra DPF (om möjligt) eller byta ut det mot ett nytt, vilket inte är prisvärt.

Problem med det bakre upphängningssystemet

Fjädringssystemet på Crafter måste kunna bära en enorm vikt i flera år utan att gå sönder, vilket verkligen är en svår uppgift. Som sådan tenderar bakaxlarna att gå sönder oftast, vilket också var anledningen till att VW återkallade Crafter 2014. Vagnar som är utrustade med luftfjädring är ännu mer problematiska eftersom luftfjädringssystemet kan göra att bilen hänger åt ena eller andra hållet.

Ett annat upphängningsrelaterat problem med VW Crafter är ett problem där 2016-2018 års Crafter är benägen att kardanaxeln bryts av från skåpbilen och därmed orsakar en olycka. Detta ledde också till en återkallelse redan 2018 då VW tog hand om problemet till största delen.

FAQ-avdelning

Är Volkswagen Crafter pålitlig?

Volkswagen Crafter har ett ganska konsekvent rykte om att vara pålitlig och långvarig vilket delvis är anledningen till att dessa är så populära på andrahandsmarknaden. Eftersom de flesta av dessa används för kommersiella flottor tenderar de att underhållas när det behövs vilket gör att de kan hålla år efter år utan några större översyner.

  Kommer det att finnas en VW Passat 2023?

Det finns dock också en hyfsad mängd av dessa som inte heller har underhållits, vilket så småningom ledde till att de misslyckades i förtid. Om du är på marknaden för en av dessa, se därför till att göra en inspektion före köpet.

Vilka skåpbilar kan mäta sig med VW Crafter?

VW Crafter är inte den enda skåpbilen i detta segment, vilket innebär att den konkurreras av den något dyrare Mercedes Benz Sprinter och den något billigare Ford Transit. Alla dessa tre är oerhört populära och kommer troligen att förbli så under en lång tid framöver.

Den första generationen Crafter och Sprinter delar en hyfsad mängd delar med varandra vilket innebär att de är anmärkningsvärt lika. Vi måste också nämna Fiat Ducato och Renault Master som de andra två VW Crafter-rivalerna.

Är VW Crafter en eldriven skåpbil?

För modellåret 2017 kom VW ut med e-Crafter som är en av de allra första elektriska skåpbilarna i detta segment. e-Crafter använder ett ganska litet 43 kWh-batteri som räcker för att ge dig mellan 100 och 130 mils räckvidd. Lastutrymmet anges till 11,3 kubikmeter, den rymmer en enda elmotor med 136hk och 214lb-ft vridmoment.

VW kommer troligen att uppdatera e-Crafter snart med ett större batteri, troligen det som du kan få med den helt nya VW .ID Buzz.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts