Vanliga problem med Volkswagen T-Roc

Volkswagen T-Roc problem & fel

Volkswagen T-Roc är en subkompakt crossover-SUV som släpptes för första gången 2017. Med tanke på att crossover SUV-segmentet är ett av de mest populära bilsegmenten på den aktuella marknaden är T-Roc en av de mest populära VW-modellerna just nu. T-Roc är placerad mellan den mindre T-Cross och den större Tiguan.

T-Roc är baserad på VW:s berömda modulära MQB-plattform som också ligger till grund för många bilar från VW-koncernen, till exempel VW Golf, Audi A3 och många andra hatchbacks/crossovers från VAG. T-Roc delar också sina motorer med de flesta av dessa vilket innebär att alla dessa är likartade när det gäller tillförlitlighet.

T-Roc är en hyfsat pålitlig bil, men de vanligaste T-Roc-problemen är förknippade med säkerhetsbältena, bromsarna, sätena, tändspolarna och styrsystemets klockfjäder. Den goda nyheten är att de flesta av dessa kan lösas utan problem, men den dåliga nyheten är att om du inte gör det kan du orsaka många problem längre fram.

På det hela taget är T-Roc mer eller mindre i linje med alla andra VAG-bilar i det här segmentet, vilket innebär att tillförlitligheten i hög grad beror på hur du underhåller bilen. VW:s högteknologiska tillverkningsprocesser är exakta och effektiva vilket innebär att de också behöver exakt underhåll.

VW T-Roc – Problem med säkerhetsbältena

VW T-Roc var en del av en ganska viktig återkallelse redan 2021 där mer än 3 000 bilar diagnostiserades med säkerhetsbältesrelaterade problem där säkerhetsbältets låsningsmekanism inte går i gång. Om detta verkligen inträffar innebär det att säkerhetsbältet inte kommer att kunna stoppa dig i din position, vilket kan leda till allvarliga skador.

  BMW VS Volkswagen tillförlitlighet - vilken är bäst?

Se därför till att undersöka om den T-Roc-modell du tittar på har defekta låsningsmekanismer för säkerhetsbälten, och om så är fallet måste du ta hand om det omedelbart. Faktum är att vi inte kan veta med säkerhet om problem som dessa har reparerats och det finns förmodligen T-Roc-modeller som fortfarande lider av dessa problem.

VW T-Roc – Bromsar problem

T-Roc lider också av märkliga bromsproblem där bromspedalen kanske inte är ordentligt svetsad vilket kan leda till att den lossnar. Detta innebär att om du plötsligt trycker på bromsarna med kraft är det troligt att bromspedalen kan gå sönder och därmed försämra bilens förmåga att stanna.

T-Roc är inte den enda modellen som har haft problem med detta, men vissa källor uppger att T-Roc faktiskt är den mest besvärliga VW-modellen när det gäller detta specifika problem. Se till att ta din T-Roc till en återförsäljare för att ta reda på om den modell du tittar på har drabbats av detta problem.

VW T-Roc – Problem med sätena

VW T-Roc lider också av ytterligare ett svetsrelaterat problem där sätets nackstöd kan ha svetsats fast på ett felaktigt sätt i ryggstödet. Detta försämrar sätets stödjande och skyddande förmåga, vilket kan utgöra en betydande säkerhetsrisk vid en olycka. VW utfärdar också en återkallelse på grund av detta problem, så se till att kontrollera om den T-Roc du tittar på har fått detta problem löst.

  VW mot Mercedes: Tillförlitlighet

Tillverkningsproblem som dessa är egentligen inte en ovanlig företeelse inom hela bilindustrin, vilket innebär att många märken drabbas av liknande problem. VW är dock ett märke som verkar uppleva svetsrelaterade problem, särskilt T-Roc.

VW T-Roc – Problem med klockfjäder

Det fruktade klockfjäderproblemet är ett av de vanligaste och mest problematiska problemen med många moderna VW-modeller. Klockfjädern i styrsystemet har till uppgift att styra många av bilens rattmonterade reglage, t.ex. volymknapparna, farthållaren, hornet och krockkuddarna.

Detta kan uppenbarligen vara ett riktigt betydande problem vilket innebär att du måste vara mycket uppmärksam om alla dina styrkontroller och system fungerar som avsett. VW utfärdade till och med en återkallelse på grund av detta, men även efter återkallelsen lider mer än 1,2 miljoner bilar fortfarande av problem med klockfjäderrelaterade problem, enligt NHTSA.

FAQ-avsnitt

Hur länge kan en VW T-Roc hålla?

Precis som med många moderna VW-modeller är det fortfarande för tidigt att säga hur länge T-Roc kan hålla med säkerhet. Det faktum att T-Roc tillverkas på VAG:s berömda MQB-plattform innebär dock att T-Roc bör följa en liknande bana som alla andra MQB-designade bilar.

Dessutom använder T-Roc också motorer som finns i många VAG-märken och de flesta av dessa motorer kan hålla i hundratusentals mil. Det är säkert att säga att T-Roc bör kunna hålla minst 200 000 mil utan att behöva stora översyner, men vi får vänta för att veta säkert.

  Vanliga problem med Volkswagen Arteon

Är VW T-Roc bättre än VW T-Cross?

T-Roc och T-Cross är otroligt lika bilar, vilket innebär att det inte är så lätt att jämföra dem. T-Roc kostar lite mer, men det är förståeligt eftersom det är en större bil totalt sett. Motorerna som erbjuds är desamma, men T-Roc kan fås med något kraftfullare motorer.

De flesta föredrar T-Cross yttre design eftersom den ser ut som en SUV lite mer, men knappast någon kan säga att T-Roc inte är en snygg bil. T-Roc erbjuder mer, men T-Cross är verkligen inte långt efter.

Ska jag köpa en VW T-Roc?

Om du är på marknaden för en kompakt lyxig crossover/SUV bör du verkligen kolla in VW T-Roc eftersom T-Roc är en av de mest konkurrenskraftiga bilarna i detta segment. T-Roc är inte lika lyxig eller åtråvärd som vissa modeller från Mercedes, Audi och BMW, men vad den erbjuder är stort värde för pengarna.

T-Roc kan tillvalas så att den är lika bra som vissa högre modeller, men den kan också kännas billig och icke-VW-liknande om du inte väljer alla rätt tillval. På det hela taget är T-Roc verkligen en utmanare, men se till att väga dina alternativ därefter.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts