Vanliga problem med Volkswagen Amarok

Volkswagen Amarok problem & fel

Volkswagen Amarok är en VW pickup som presenterades för första gången 2010. Amarok är utformad som en pickup med kaross på ram vilket gör den till en riktig terrängkörare. Den har också en dubbelwishbone-upphängning fram och ett par bladfjädrar bak. VW Amarok var tänkt att vara en äkta VW-pickup, men mottagandet på marknaden var inte så starkt i USA som VW hade hoppats på.

När det gäller tillförlitlighet liknar Amarok VW Touareg, vilket innebär att den är överallt. Vissa Amarok-exemplar kan leva ett problemfritt liv medan andra får problem till höger och vänster. Många har nämnt att VW Amarok-ägandeupplevelsen är ett kärleks- och hatförhållande.

Hur som helst är de vanligaste VW Amarok-problemen förknippade med motortiming, problem med positiv vevhusventilation, problem med högtrycksbränslepump, problem med vattenpump och problem med tändspolarna. Om du vill att en Amarok ska hålla länge måste du underhålla den så bra som möjligt, annars kommer den att gå sönder så småningom.

Som sådan är Amaroks tillförlitlighet svår att bedöma, men du har större chans att ha glädje av den länge om du underhåller den tillräckligt bra.

VW Amarok – Problem med styrsystemet

VW Amarok, precis som alla andra VW som har 2,0LTSI, tenderar att få problem med spännaren för styrkedjan. Vid ett tillfälle börjar bilen förlora effekt, motorn skakar, har fel tändningar och kommer troligen att ge upphov till koderna P0016 eller P0328. Om detta verkligen inträffar måste du agera snabbt eftersom en felande spännare är ett allvarligt problem.

  Vanliga problem med Volkswagen Polo

Om du inte tar hand om timingspännaren finns det en stor chans att du hamnar med en förstörd motor. Det bästa sättet att lösa detta problem är ett grundligt förebyggande underhåll som kan märka alla potentiella problem med spännaren innan de inträffar.

VW Amarok – Problem med positiv vevhusventilation

Den positiva vevhusventilen (PVC) har två uppdrag. Under normala körförhållanden håller PVC ett svagt undertryck i vevhuset för att bränna bort onödiga oljeångor. Den andra funktionen är att förhindra att laddning kommer in i vevhuset vid laddningsförhållanden. Om PVC:n misslyckas kommer du sannolikt att uppleva oljeläckage, högt motortryck och ökad oljekonsumtion.

Du kan också uppleva svart rök som kommer ut ur avgaserna, och oljefiltret kommer sannolikt att kontaminera sig självt i förtid. Du måste ta hand om detta problem tillräckligt tidigt, annars kan det orsaka mer skada längre fram.

VW Amarok – Problem med högtrycksbränslepump

VW Amarok lånar många av sina delar från VW Touareg, vilket innebär att dessa två tenderar att uppleva liknande problem vid vissa tillfällen. Ett av dessa problem är en felaktig högtrycksbränslepump (HPFP) som gör att bilen stannar, inte kan starta eller har ojämn kraft. Problemet beror oftast på en felaktig reglerventil för bränsletrycket.

Det bästa du kan göra är att ta din Amarok till en VW-återförsäljare där en mekaniker lätt kan diagnostisera problemet. I verkligheten är problemet tillräckligt vanligt och de flesta VW-mekaniker kan åtgärda det tillräckligt snabbt.

VW Amarok – Problem med vattenpumpen

Problemet med vattenpumpen är också vanligt förekommande i både VW Touareg- och VW Amarok-modellerna. 2,0L TSI Amarok-motorn är faktiskt den mest problematiska motorn när det gäller vattenpumpsproblem som också kan lösas med proaktivt underhåll. Om vattenpumpen går sönder kan det potentiellt orsaka många skador på motorn.

  Vanliga problem med Volkswagen Golf

Som sådan, om du känner att din bil inte kan upprätthålla en konstant driftstemperatur, se till att sluta köra den och ring efter hjälp. Verkligheten är att detta problem kan bero på ganska många orsaker vilket innebär att många saker måste kontrolleras innan problemet kan åtgärdas.

VW Amarok – Problem med tändspolen

Felaktiga tändspolar är också ganska vanliga på moderna VW-modeller vilket innebär att Amarok tenderar att drabbas av dessa också. 2.0L TSI-motorn är den motor som är mest benägen att drabbas av problem med tändspolar, så se till att kontrollera din bil för att se om den har kontrollampor, fel tändning, bristande prestanda, oförmåga att starta och ovilja att accelerera.
En felaktig spole kan göra bilen oduglig, så se till att vara uppmärksam på både dina spolar och dina tändstift.

FAQ-avsnittet

Hur länge kan en VW Amarok hålla?

En Volkswagen Amarok bör kunna hålla minst 200 000 år med rätt underhåll. De flesta av de problem som listas i den här artikeln kan lösas med underhåll i rätt tid, vilket innebär att du kan hålla en Amarok stark bara genom att göra det som är nödvändigt. Du bör inte stöta på några större översyner före 200 000, men bara om du underhåller den.

Om du inte underhåller den kan Amarok potentiellt drabbas av dussintals problem som sannolikt kommer att pensionera Amarok långt innan den når 200 000 mil.

  Vanliga problem med Volkswagen ID.3

Är VW Touareg bättre än VW Amarok?

VW Touareg och VW Amarok delar ganska mycket delar vilket innebär att de är ganska lika varandra. Touareg ligger dock ett steg över när det gäller lyx, komfort och önskvärdhet och det är det som gör att den är det föredragna valet för de flesta kunder.

Amarok var aldrig tänkt att utmana Touareg i något annat än terrängkörning, men alla är medvetna om att VW:s egentligen inte spenderar så mycket tid med terrängkörning ändå. På det hela taget är Touareg den bättre bilen, men Amarok har några knep i rockärmen.

Ska jag köpa en VW Amarok?

Om du är intresserad av en relativt premium pickup som kan erbjuda dig en hygglig körupplevelse i nästan alla miljöer bör du verkligen överväga Amarok. Många anser att Amarok också är en av de snyggaste pickuperna hittills.

Hur som helst kan Amarok vara ett välkommet tillskott i vilket garage som helst, men se till att hitta en som har hållits i hyfsat skick eftersom du inte vill finna dig själv i att reparera Amarok oftare än att köra den.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts