Volkswagen ID.3 är den minsta elbilen från VW som introducerades redan 2020. Det är den allra första VW som byggs på den nya MEB-plattformen och den allra första ID-bilen. ID.3 spårar sina rötter till VW ID.3-konceptbilen från 2016, vilket tyder på att ID.3 har varit under utveckling under en längre tid. Detta innebär att ID.3 har genomgått omfattande tester för att se till att den presterar i alla miljöer.
När det gäller tillförlitlighet går ID.3 dock åt två olika håll. Den första är att det är en elbil. Att vara en elbil innebär i sig färre problem eftersom bilen inte är packad med nästan lika många komponenter som en bil med förbränningsmotor.
Den andra är att ID.3 är den allra första massproducerade elbilen som är byggd på en helt ny plattform, vilket innebär att problem är oundvikliga, särskilt sådana som visar sig först flera år efter att bilen har börjat tillverkas. De vanligaste ID.3-problemen gäller den nya generationens infotainmentsystem och aktiva säkerhetssystem.
ID.3 har också problem med takluckan och PE-ledaren. Chansen är stor att de flesta av dessa problem håller på att strykas ut i skrivande stund, vilket innebär att ID.3 sannolikt kommer att vara tillförlitlig på lång sikt. Detta är en vanlig företeelse för helt nya bilar och EV:s är inte främmande för problem som dessa.
VW ID.3 – Problem med infotainmentsystemet
Det verkar som om VW ID.3 lider av relativt vanliga problem med infotainmentsystemet där skärmen uppenbarligen fryser, helt slutar fungera eller det uppstår buggar till vänster, höger och mitten. Tack och lov är problemet relaterat till programvaran vilket innebär att det borde vara utjämnat förr eller senare.
Det som är dåligt är att VW ID.3 har större delen av sina infotainment- och även de flesta säkerhetsfunktioner i den centrala skärmen. Detta innebär att när skärmen börjar krångla kommer du inte att kunna ta full kontroll över dessa system, vilket sannolikt kommer att orsaka en del huvudvärk.
VW ID.3 – Problem med aktiva säkerhetssystem
VW ID.3-serien är full av alla möjliga tekniker från 2000-talet, som till exempel avancerad adaptiv farthållare med autonoma körfunktioner. Dessa innehåller också funktioner som hastighetskontroll, igenkänning av trafikskyltar och alla möjliga tekniska finesser. Problemet här är att dessa har en tendens att sluta fungera utan någon uppenbar anledning.
Chansen är stor att dessa problem också enbart är relaterade till mjukvarusidan, vilket innebär att de troligen kommer att redas ut i luften vid något tillfälle. Detta är verkligen ett problem eftersom en av de största fördelarna med dagens elbilar är att de är fullmatade med denna teknik, och att inte kunna använda dem med förtroende är en besvikelse.
VW ID.3 – Problem med takluckan på taket
VW ID.3 var en del av VW:s återkallelse 96H7 år 2021. Denna återkallelse omfattar endast ID.3 och ID.4 och enligt vissa uppskattningar kan alla ID.3- och ID.4-modeller påverkas. Problemet här är att takmodulen sannolikt saknar en flik som kan lossna taket helt vid en eventuell krock.
Detta innebär betydande säkerhetsproblem, särskilt om bilen välter. VW utfärdade en återkallelse i september 2021, vilket innebär att det kan finnas många ID.3- och ID.4-modeller som fortfarande lider av dessa problem. Se därför till att vara uppmärksam på detta problem eftersom du inte vill att det ska bli ett problem.
VW ID.3 – problem med PE-ledare
ID.3 är uteslutande en EV vilket innebär att det inte finns några hybrid- eller förbränningsmotorvarianter. För att fylla på ID.3s-batteriet måste du ladda det via ett ladduttag. Problemet här är att den skyddsjordade ledaren (PE) som sitter direkt på laddaren kan lossna, vilket skulle göra hela laddaren oanvändbar.
VW utfärdade därför en återkallelse 2021 för att åtgärda problemet, och motsvarande återkallelsekod är 93J9. Enligt VW:s specialister berördes alla ID.3-modeller av detta. Tack och lov insåg VW problemet tillräckligt snabbt, vilket innebär att de flesta ID.3-modeller där ute har fått problemet åtgärdat antingen från fabriken eller genom återkallelsen.
FAQ-avsnitt
Är Volkswagen ID.3 en bra bil?
VW ID.3 är den första elbilen som tillverkades av VW, vilket innebär att VW investerade enorma summor pengar i den. ID.-utbudet utökas ständigt, vilket innebär att nya ID.-bilar introduceras till höger och vänster. Två år efter att de första ID.3-modellerna levererades till kunderna verkar ID.3 vara ett relativt populärt alternativ till VW Golf 8.
Om du alltså är intresserad av en hatchback som VW Golf 8, men vill ha något effektivare och mer miljövänligt, är ID.3 ett utmärkt val. Därför är ID.3 verkligen en bra bil, men bara om du vill ha en EV.
Kommer Volkswagen ID. att introducera en SUV?
Volkswagen har officiellt förklarat att VW EV-serien kommer att erbjuda några olika SUV:er riktigt snart. VW har också sagt att en lyxig SUV för familjer med tre rader också snart kommer att följa. Detta innebär att ID. serien kommer att bli en av de mest populära och mest tekniskt drivna VW-modellerna där ute.
VW menar allvar med en mer hållbar framtid, om vi inte räknar Dieselgate-skandalen förstås. Hur som helst så håller ID. serien på att bli riktigt omfattande, vilket är något som alla kan uppskatta.
Är VW ID.3 bättre än en Tesla Model 3?
När det gäller elbilar och användarvänlighet är en Tesla fortfarande det bästa valet för de flesta. Infrastrukturen för elfordon växer dock snabbt och tillverkare som VW har tillräckligt med resurser och kunskap för att konkurrera med Tesla, och till och med slå dem på många områden.
Även om Model 3 fortfarande är en bättre bil än ID.3 är skillnaderna inte enorma. Om några år kommer vi troligen att få bevittna bättre ID-bilar som potentiellt kan 1vara totalt sett bättre förpackade än alla Teslamodeller.