Vanliga problem med Volkswagen Tiguan

Volkswagen Tiguan Problem

Volkswagen Tiguan presenterades för första gången 2007 och har sedan dess varit en ganska populär kompakt SUV/crossover. Tiguan är något av ett mer prisvärt alternativ till Audi Q5, vilket innebär att den delar många av sina grundstommar både med Q5 och med Porsche Macan.

Detta är bra med tanke på att Tiguan är mycket mer prisvärd än de andra två. På det hela taget är Tiguan en någorlunda pålitlig bil två, men den lider av några problem som verkligen är värda att prata om. De vanligaste VW Tiguan-problemen är relaterade till motorns timing, felaktiga MAF- och O2-sensorer, problem med klockfjädrar, problem med vattenpumpen och problem med tändspolarna.

De flesta av dessa kan lösas med rätt underhåll i rätt tid, vilket innebär att de flesta av dem inte direkt beror på tillverkning av låg kvalitet. Å andra sidan beror problemet med klockfjädringen nästan helt och hållet på VW:s oförmåga att göra det på rätt sätt, även efter några återkallelser.

Om du är intresserad av att köpa Tiguan bör du fokusera din uppmärksamhet på de två senaste generationerna eftersom dessa båda är tillräckligt moderna samtidigt som de inte är överdrivet dyra.

VW Tiguan – problem med motorstyrningen

Timingkedjan är ett väldokumenterat problem med många VW-modeller. Mer specifikt tenderar spännaren att lossna efter ett tag vilket gör att tidningskedjan tappar. Om du inte tar hand om detta problem i rätt tid har det potential att helt förstöra din motor.

Syftet med styrkedjan är att alltid hålla ventilerna i synk med injektorerna, vilket innebär att om de inte är det kommer en hel del motorskador att uppstå. På det hela taget, se till att följa alla VW:s rekommenderade intervaller när det gäller service och inspektion av kedjan, så borde du vara nöjd.

  Aiways vs VW - vilken är bäst?

VW Tiguan – Felaktig MAF-sensor och O2-sensorproblem

Mass airflow-sensorn (MAF) är utformad för att ständigt övervaka mängden syre som kommer in i motorn för att skapa en perfekt balans mellan syre och bränsle. Om MAF börjar orsaka problem är det också troligt att det påverkar O2-sensorn, vilket kan leda till att båda sensorerna går sönder.

Om du känner att din Tiguan tvekar att accelerera, har problem med att starta, stannar och eventuellt till och med har fel tändning, är det troligen ett av dessa två eller båda problemen. Se därför till att ta din Tiguan till en återförsäljare om du upplever något av detta.

VW Tiguan – Problem med klockfjädrar

Ett av de mest stressande VW-problemen av alla är problemen med rattens klockfjäder som har till uppgift att styra alla styrsystemsrelaterade funktioner som krockkuddar, rattkontroller, adaptiv farthållare och så vidare. VW har till och med utfärdat en återkallelse på grund av detta, men NHTSA uppger att mer än 1,2 miljoner VW-modeller (inklusive Tiguan) fortfarande lider av dessa problem.

På det hela taget är problemet med klockfjädringen fortfarande till största delen olöst, vilket verkligen är ett problem eftersom det är relaterat till vissa viktiga säkerhetsfunktioner som t.ex. krockkudden.

VW Tiguan – Problem med vattenpumpen

Problemet med vattenpumpen är vanligt förekommande för många VW- och Audi-modeller, men Tiguan verkar lida mer än de flesta VW- och Audi-modeller. Syftet med vattenpumpen är att recirkulera vatten från kylaren, genom kylsystemet och till motorn för att kyla ner motorn.

  Är Volkswagen Atlas en bra bil?

Dessa tenderar att gå sönder på grund av spröda plastpackningshus som vanligtvis utvecklar läckor efter ett tag. De flesta VW-specialister uppger att det är mer än troligt att du kommer att gå igenom en eller två vattenpumpar under Tiguanens livstid.

VW Tiguan – Problem med tändspolen

Ett av de vanligaste VW Tiguan-problemen är också relaterat till tändspolarna. Tiguan använder vanligtvis en 4-cylindrig motor vilket innebär att den levereras med fyra tändspolar. När några av dessa går sönder blir motorn trög och relativt ovillig att accelerera, vilket innebär att du bör ta din Tiguan till en återförsäljare omedelbart.

De flesta VW-specialister uppger att Tiguan sannolikt kommer att behöva byta tändspole var 50 000-60 000 mil vilket verkligen är vanligt. De tenderar ibland att misslyckas på en gång vilket innebär att reparationen kan kosta några hundra dollar.

FAQ-avsnitt

Är VW Tiguan värd det?

VW Tiguan är en av de mest populära nuvarande VW-modellerna vilket innebär att många anser att den är värd det. Som sådan är det knappast någon som kan hävda att Tiguan inte är en bra bil, men många människor är ändå inte så intresserade av att köpa en bil som Tiguan.

Tiguan köps av både manliga, kvinnliga, gamla och unga förare vilket innebär att den erbjuder något för alla. Den är starkt beroende av vilka tillval du väljer vilket innebär att en välutrustad Tiguan kan konkurrera med Q5 medan ett exemplar med låg specifikation inte ens kan komma i närheten.

  Vanliga problem med Volkswagen Atlas

Är VW Tiguan säker?

VW Tiguan är en femstjärnig säkerhetsklassad bil, vilket innebär att den är så säker som de flesta kompakta SUV:er/crossovers kan vara. Tiguan kommer med alla nödvändiga minimala säkerhetssystem direkt från fabriken. Men om du vill ha de senaste och bästa mjukvarusystemen för säkerhet måste du betala för dem.

Det är mer eller mindre det allmänna temat för Tiguan eftersom det är mycket beroende av vilka tillval du väljer.

Hur länge kan en VW Tiguan hålla?

VW Tiguan kan hålla mer än 200 000 mil med rätt underhåll som ett minimum. Om du tar väl hand om en Tiguan, eller någon annan VW för den delen, kommer du sannolikt att ha glädje av den under lång tid framöver. Visst, vissa modeller upplever problem mer än andra, men i allmänhet är Tiguan pålitlig.

Det finns många Tiguan-exemplar över hela världen med mer än 300 000 mil på klockan. På det hela taget kommer den att hålla länge om du underhåller den väl.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts