Peugeot 508 är en mellanstor/stor bil som introducerades för första gången för modellåret 2010 och har sedan dess gett upphov till två olika generationer, varav den senaste introducerades 2018. 508 är antingen en 4-dörrars sedan eller en 5-dörrars kombi och den passar in i det medelstora/stora prisvärda premiumsegmentet som också består av VW Passat och Skoda Superb.
När det gäller tillförlitlighet verkar 508:an klara sig bra så länge du tar väl hand om den. Om du försummar den och inte underhåller den på avsett sätt kommer den att drabbas av alla möjliga problem, varav vissa är extremt kostsamma och svåra att åtgärda. De vanligaste problemen med Peugeot 508 inkluderar problem med elektroniken som verkligen är många.
Andra problem är att vatten tränger in i bilens bagageutrymme och orsakar alla möjliga ytterligare problem. Dessutom är 508 känd för att drabbas av problem med handbromsen, problem med fjädringssystemet och problem med värmaren.
På det hela taget är 508 en relativt modern bil som har mycket att erbjuda på begagnatmarknaden. Den underskrider sina rivaler när det gäller priset vilket gör den till ett potentiellt fynd. Håll dig dock borta från exemplar med hög körsträcka och dåliga servicejournaler eftersom dessa kan vara jobbiga att äga även om de är riktigt billiga.
Elektriska problem
Elektriska problem är de mest klagade problemen med 508 eftersom de är många och tenderar att inträffa med många årsmodeller. Det handlar bland annat om problem med navigatorn som antingen kan stänga av sig själv eller gå i tok. Tack och lov kan dessa problem i de flesta fall lösas genom programuppdateringar, men ibland måste du byta ut hela enheten för att lösa problemet.
Andra elektriska problem inkluderar problem med att fönsterrutetorkarna slår mot karossen, vilket kan lösas antingen genom en programuppdatering eller en ny torkare. De elektriska låsen kan sluta fungera, vissa inredningstillbehör kan sluta fungera och backkameran på nyare modeller är känd för att ibland gå sönder.
Vatten i bagageutrymmet
I inledningen nämnde vi att det är oerhört viktigt att underhålla 508:an eftersom bristande underhåll tenderar att orsaka oerhört allvarliga problem. Ett likvärdigt problem är att det kommer in mycket vatten i bagageutrymmet, så mycket att det kan orsaka stora pölar som sätter sig i bilens bagageutrymme. Detta kan ställa till det för dina elektriska system, orsaka korrosion i interiören och lämna en lukt som är riktigt svår att få bort.
Allt detta innebär höga reparationskostnader och en enorm sänkning av bilens återförsäljningsvärde. Orsaken till att detta sker beror oftast på problem med bakrutans svarta bagagestoppstämpelförsegling som behöver inspekteras från tid till annan. Om du lyckas fånga en läcka tidigt kan du byta ut tätningen enkelt och utan explosiva räkningar.
Handbromsproblem
Det har förekommit många rapporter om att parkeringsbromsen på 508 inte går att koppla in, särskilt på vintern. Detta kan leda till att din bil rullar vilket är extremt farligt. På grund av problemets allvarlighetsgrad utfärdade Peugeot en återkallelse, men det är troligt att vissa 508-ägare inte lagade sina bilar. Se därför till att fråga Peugeot-återförsäljare om VIN för den 508 du tittar på för ytterligare information.
Lösningen på problemet är ganska enkel eftersom det orsakades av väderrelaterade mjukvaruproblem som kan åtgärdas via en enkel uppdatering.
Problem med fjädringen
Det mest beklagade upphängningsproblemet med 508 är ett problem där de bakre upphängningsfixeringsbultarna har problem. Peugeot återkallade också olika modeller på grund av felaktiga fästbultar för bakre upphängning, däribland 508.
Så om du märker att 508:an glider åt ena eller andra hållet medan ratten är mitt i centrum, är chansen stor att det är de bakre upphängningsbultarna som är skyldiga.
Problem med värmaren
Sist men inte minst måste vi också tala om Peugeot 508-värmareproblem som är kända för att drabbas av systemläckor, särskilt i förarens fotområde. Så om du känner en bris som kommer från pedalområdet är ditt värmesystem läckande och måste bytas ut.
Dessutom ska vi också nämna ett problem som inte nödvändigtvis är relaterat till värmaren, men som är värt att nämna eftersom det är ett riktigt allvarligt problem. 508 kan ibland drabbas av vad som kallas ”thermal runaway”, vilket kan leda till att innetemperaturen stiger exponentiellt och kan till och med vara dödlig. Problemet orsakas av problem med elektrodernas justering, vilket leder till att giftiga ångor släpps in i interiören. Att byta ut drivbatteriet löser vanligtvis problemet.
FAQ-avsnittet
Är Peugeot 508 en lyxsedan?
Peugeot gillar att positionera 508 mot bilar som Audi A6, BMW 5-serien, Volvo S90 och Mercedes-Benz E-klass, men det är lite väl långtgående i de flesta avseenden. Dessa bilar kostar för en gångs skull mycket mer pengar. De är bättre utrustade, har starkare motoralternativ och anses allmänt tillhöra det exklusiva premiumsegmentet.
508 har mycket att erbjuda i sin respektive prisklass/marknadssegment, ett segment som förvisso inte är executive premium-segmentet, utan snarare en brygga mellan en ekonomisk/prisvärd bil och en riktig premiumprodukt.
Är Peugeot 508 bättre än VW Passat?
Volkswagen Passat är i stort sett en direkt konkurrent till Peugeot 508 eftersom dessa två kan byta slag i flera dagar. Passat-sedanen lades nyligen ned vilket innebär att 508 nu styr segmentet tillsammans med Skoda Superb.
På det hela taget är 508 inte lika populär som Passat, men under de kommande åren kommer vi att få se nyare iterationer av 508 sedan som kommer att ligga miltals före den nuvarande B8 Passat.
Är Peugeot 508 dyr att underhålla?
Ett annat område där 508 verkligen erbjuder bra värde är underhållssegmentet där den underskrider de flesta av sina rivaler med ganska stor marginal. Skoda och Passat använder typiska VAG-motorer som delas med mer premiummodeller som Audi och Porsche.
Därför kan dessa bli dyra för sitt segment medan 508 har en rimlig underhållsplan och kostnaderna är mer än acceptabla för vad bilen är.