Peugeot 1007 är en liten tre-dörrars stadsbil från Peugeot som introducerades för första gången för modellåret 2004 och som fanns fram till 2009 då Peugeot slutade med den för gott. 1007 är nu exakt den typ av bil som de flesta föreställer sig när de tänker på dagliga förare, vilket delvis är anledningen till att 1007 aldrig riktigt lyckades när det gäller den direkta försäljningen.
Hur som helst är 1007 nu en ganska prisvärd begagnad bil som erbjuder ganska mycket utrymme och unikhet, något som är svårt att hitta i dagens bilindustri. I den här artikeln kommer vi att gå på djupet om alla vanliga problem med Peugeot 1007, berätta vad du ska se upp för och hur det påverkar bilens totala tillförlitlighet.
Om vi börjar med motorn har 1007 ganska många problem på denna avdelning, till exempel problem med oljeförbrukning, felande katalysatorer och MAF-problem. Andra problem är bland annat problem med överhettning av växellådan, problem med bilens elektricitet och problem med bilens fjädringssystem.
Nu är det dags att gå lite mer på djupet om alla dessa individuellt och berätta hur allvarliga de är när det gäller bilens totala tillförlitlighet.
Motorproblem
Motorn på 1007 verkar ha en hel del problem, de vanligaste är problem med överdriven oljeförbrukning som kan leda till allvarliga motorskador om de inte åtgärdas i tid. Felande katalysatorer kan orsaka betydande nedgångar i effekt, acceleration och allmän fartkänsla, vilket inte är det mest märkbara från 1007:s lilla motor.
Mass-luftflödessensorn är också potentiellt en öm punkt vilket är anledningen till att många byter ut dessa, även ett par gånger under ägandet. På det hela taget behöver motorn i 1007 ett korrekt och lägligt underhåll för att vara tillförlitlig. Om du inte tar väl hand om motorn kommer den att svika dig rejält.
Överhettning av växellådan
Många ägare till 1007 har rapporterat liknande problem där bilen skakar och vägrar att lägga in framväxlar. Den 2-tronic-växellåda som används i 1007 är benägen att drabbas av överhettningsproblem även hos många andra Peugeot-modeller. Det sägs att en tillfällig lösning är att låta bilen svalna i cirka 15-20 minuter, särskilt under varma sommarmånader.
När du kör bilen är det en bra idé att placera den i neutralläge när du kan för att minimera risken för att detta överhuvudtaget ska hända. En del säger att växellådans ECU måste flyttas nära kylaren för att den bättre ska klara höga temperaturer, vilket kan bidra till att den inte överhettas lika ofta.
Elektriska problem
Det finns många potentiella problem med 1007:an. Dessa inkluderar problem med radion, dörrlåsen, centralkonsolen som inte vill starta, problem med hornet, fönstren, blinkers, parkeringssensorer och eventuellt även mätarställningen. Dessa kan orsakas av ett stort antal problem, men felaktiga moduler och sensorer är oftast orsaken.
Detta tenderar också att inträffa mycket oftare på 1007-modeller med högre körsträcka, vilket är logiskt eftersom ju äldre bilen är desto mer sliten är elen. Att åtgärda dessa är ofta en utmaning eftersom det är svårt att alltid hitta den rätta boven. Det bästa du kan göra är därför att ta bilen till en Peugeot-återförsäljare där de har all rätt utrustning för att lokalisera problemen.
Problem med fjädringen
Den sista gruppen av problem som vi kommer att nämna idag avser bilens fjädringssystem som verkar ha problem med den främre stötdämparen och stötdämparaggregatet. En hel del ägare rapporterade klonkande ljud som kommer från antingen förarsidan eller passagerarsidan, vilket typiskt sett pekar på problem med anti-roll drop-länkarna/svängstängerna.
Det sägs att dessa kan komma ur balans på grund av dagligt slitage, särskilt om du ofta kör över farthinder och ojämn terräng. Det goda är att dessa inte är dyra att byta ut, men det dåliga är att de kan gå sönder flera gånger under bilägandet.
FAQ-avsnittet
Ska jag köpa en Peugeot 1007?
Om du vill ha en udda, unik och relativt sällsynt familjebil som inte är för stor eller för dyr är Peugeot 1007 faktiskt ett riktigt bra val om den underhålls ordentligt. Ja, bilen har sin beskärda del av problem, men de flesta av dessa beror faktiskt på bristande underhåll. Som sådan, om du köper en som inte har missbrukats bör du kunna njuta av den under lång tid.
Å andra sidan kommer de flesta bilentusiaster inte att blinka till 1007 eftersom den inte är lyxig, dynamisk, spännande eller något annat särskilt. Det är en bil med neutralt utseende och neutral körning som inte alls drar i någon hjärtefråga. Om det är något du gillar och du bara vill ha ett transportfordon från A till B är 1007 ett bra val.
Varför upphörde Peugeot med 1007?
Anledningen till att Peugeot släppte 1007 är att den faktiskt är ett av Peugeots största försäljningsmisslyckanden. Det första konceptet 1007 var en mycket populär bil och intresset för den riktiga bilen växte tillräckligt mycket för att Peugeot skulle ta den i produktion. Men när bilen faktiskt kom ut var det knappt någon som köpte den, vilket inte är särskilt förvånande eftersom den ser ”meh” ut.
Det sägs att Peugeot förlorade uppskattningsvis 14 000-15 000 euro på varje såld 1007, vilket gör den till en stor flopp för Peugeot. Därför är det rimligt att tro att Peugeot kommer att tänka sig för två gånger innan de någonsin vill erbjuda en liknande bil igen.
Är Peugeot 1007 billig att äga?
Peugeot 1007 är verkligen en riktigt prisvärd bil att äga tack vare sin lilla motor, sin goda bränsleekonomi, sina billiga registreringsavgifter och sin ganska billiga försäkring. Att köpa en är oerhört prisvärt i dag eftersom avskrivningarna har sänkt priset på 1007:an avsevärt.
På det hela taget kan vi inte riktigt säga att vi är förvånade, men i verkligheten är 1007 sällsynt nuförtiden och man skulle inte kunna förlora pengar på en med låg körsträcka om den hålls i gott skick under ägandet.