Vanliga problem med Peugeot 3008 Hybrid4

Peugeot 3008 Hybrid4

Peugeot 3008 Hybrid4 är en PHEV-version av den välkända 3008 som introducerades för första gången för modellåret 2008. PHEV Hybrid4-modellen kom ut 4 år senare 2012 och var den allra första massproducerade dieselhybriden med en 4-cylindrig 2,0 l dieselmotor och en elmotor för en kombinerad effekt på 163 hk.

Den här modellen av 3008 är utformad för att vara effektiv och ha en riktigt lång räckvidd, vilket är perfekt för en motorvägskryssare. 3008 Hybrid4 är dock inte perfekt eftersom den lider av några relativt allvarliga problem som kan försvåra den totala ägarupplevelsen. I den här artikeln kommer vi därför att nämna alla vanliga problem med Peugeot 3008 Hybrid4, så stanna kvar och ta reda på det!

Problemen inkluderar problem med elsystemen, problem med luftkonditioneringen, problem med växellådan, kortare EV-räckvidd än vad som påstås och DPF. Vissa av dessa elektriska problem kan vara både allvarliga och bara besvärliga, men de verkar hända relativt ofta, särskilt på äldre modeller.

På det hela taget är 3008 Hybrid4 en bra bil, men det är en komplex bil med ganska många sårbara delar som kan lägga sig till och bli allvarliga problem. Om du är intresserad av att köpa en sådan, se därför till att underhålla den så gott du kan för att vara så säker som möjligt.

Elektriska problem

Elektriska problem är de vanligaste problemen med Hybrid4, varav vissa tenderar att vara ganska allvarliga. Ganska många ägare klagade på att bilen inte ville koppla in EV-läget medan andra klagade på att 12-voltsbatteriet dog för snabbt. Det verkar som om något drar ström när bilen är parkerad, vilket vanligtvis är fallet med en för tidig batteridöd.

  Allt om 2023 Peugeot e-2008

Instrumentpanelen kan ge upphov till varningslampan ”traction system needs repair” som kan försvinna och komma tillbaka med jämna mellanrum, vilket gör det svårt att reproducera problemet hos en återförsäljare. Ägare har också klagat på att en röd varningslampa för skiftnycklar tänds och släcks med jämna mellanrum. Även efter att batteriet har bytts ut kommer dessa problem ofta tillbaka.

Problem med luftkonditionering

Luftkonditioneringen i Hybrid 4 kan sluta fungera av flera skäl. De vanligaste är relaterade till dåligt underhåll och leder till ett smutsigt luftfilter, en smutsig/tilltäppt kondensator eller en smutsig förångare. För att åtgärda detta bör en enkel rengöring räcka i de flesta fall, i andra fall måste du byta ut dessa delar för att göra det.

De allvarligare problemen med luftkonditioneringen är bland annat köldmedieläckage, en trasig kompressor, en trasig fläktmotor eller ett trasigt manöverdon för blandningsdörren. Om du vill reparera ditt luftkonditioneringssystem måste du därför byta ut dessa komponenter. Visserligen kan dessa ibland lagas, men det garanterar inte att problemet inte kommer tillbaka inom kort.

Problem med växellådan

Peugeot 3008 Hybrid4 levereras med en 6-växlad automatlåda som passar bilens karaktär riktigt bra om allt är i ordning. Denna växellåda är dock känd för att ha några problem här och där. De vanligaste är hårda växlingar och eventuella växlingsfördröjningar som kan göra bilen trög och ointressant att köra.

Några få ägare klagade också på att bilen fastnar i en växel och vägrar att växla helt och hållet. Om så är fallet måste bilen få sin växellådsolja kontrollerad och fylld på så snart som möjligt eftersom detta kan låsa växellådan helt och hållet.

  Allt om 2023 Peugeot 2008

Kort räckvidd

Peugeot säger att 3008 Hybrid4 kan göra 39 miles ren elräckvidd vilket är en riktigt bra uppskattning för bara ett 13,2 kWh-batteri. Batteriet har också en garanti på 8 år eller 100 000 mil, vilket låter riktigt bra. Problemet här är dock att de flesta ägare säger att din maximala räckvidd hamnar på mellan 17-21 miles vilket är mycket värre.

Några ägare klagade till och med på att de aldrig lyckades få mer än 15 miles ren EV-räckvidd vilket är uruselt om den officiella uppskattningen är 39 miles. Dessutom verkar räckvidden minska med bilens ålder vilket innebär att om det verkligen är så kommer bilen inte alls att kännas som en hybrid.

DPF-problem

DPF-problem är extremt vanliga i flera dieselbilar och kan vara riktigt dyra och stressiga att åtgärda. Tyvärr är 3008 Hybrid4 också en av dessa bilar eftersom DPF-systemet kan täppa till sig självt och därmed behöver rengöras oftare än de flesta bilar.

Många ägare klagade på att bilen ibland hade dålig bränsleekonomi vilket kan kopplas direkt till DPF-systemet.

FAQ-avsnittet

Är Peugeot 3008 Hybrid4 ett bra köp?

Tanken bakom en hybridbil (åtminstone för de flesta människor) är att spara lite pengar på olika avgifter och skatter samtidigt som man drar nytta av en renare och effektivare energikälla. Den renare delen av ekvationen bådar inte så bra med en dieseldrivlina, vilket är anledningen till att de flesta skyr en Hybrid4.

  Peugeot startar inte - orsaker och hur man åtgärdar det

Verkligheten är dock att dieselmotorer fungerar riktigt bra tillsammans med en hybriddriftsträcka eftersom de i sig är effektivare än en bensinmotor. Det är ett känt faktum att de flesta hybrider förlorar sin effektivitet på motorvägar om de backas upp av en mindre bensinmotor medan dieselmotorer faktiskt är bäst när det gäller motorvägskörning.

Är det en bra idé att köpa en begagnad hybrid?

Att köpa en begagnad hybrid är lite av en utmaning eftersom hybrider är mer komplexa och tenderar att vara mer utsatta för hybridrelaterade problem när bilen åldras. Om bilen har underhållits ordentligt och den inte har kört ett stort antal mil kan det dock vara en bra idé att köpa en begagnad hybrid om den görs rätt.

Gör Peugeot pålitliga bilar?

Peugeot tillverkar ganska pålitliga bilar, men de plågas ofta av elektriska problem som är det överlägset mest klagade problemet med Peugeot-modeller. Dessutom är äldre Peugeot-modeller betydligt mer utsatta för problem jämfört med moderna Peugeot-modeller som har förbättrats mycket genom åren.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts