Är Peugeot 3008 Hybrid4 en bra bil?

Peugeot 3008 Hybrid4

Peugeot 3008 Hybrid4 är en PHEV-version av Peugeot 3008 som introducerades 2008. Hybrid4-modellen kom senare 2012 och var världens allra första massproducerade dieselhybrid. 3008 Hybrid4 stöds av ett ganska mindre 13,2 kWh-batteri, men det gör bilen effektivare än den vanliga 3008.

I den här artikeln ska vi berätta allt du behöver veta om 3008 Hybrid4 och vi börjar med frågan: Är Peugeot 3008 Hybrid4 en bra bil? Det korta svaret är ja, men det är inte så enkelt eftersom 3008 Hybrid4 har sina upp- och nedgångar. Drivlinan är intressant och ganska effektiv å ena sidan, men relativt konfliktfylld och inte så pålitlig å andra sidan.

Designen är i stort sett densamma som den vanliga 3008 vilket innebär att den ser modern ut och har en riktigt snygg interiör. Körupplevelsen är inget att skryta med eftersom 3008 Hybrid4 körs som en SUV/MPV och inte är överdrivet lyxig eller dynamisk.

Tillförlitlighetsdelen är överallt, men helhetsintrycket är okej. Värdemässigt har 3008 Hybrid4 ett högt pris från fabriken, men avskrivningar har gjort den riktigt prisvärd nuförtiden. Slutligen är den praktiska aspekten också riktigt bra med tillräckligt med plats för fyra personer och ett hyfsat stort bagageutrymme.

Peugeot 3008 Hybrid4 – Drivlinan

Peugeot 3008 Hybrid4 backas för närvarande upp av en 1,6L turboladdad fyrcylindrig motor i linje som ger 197hk och 221lb-ft vridmoment vilket är en hygglig siffra för en Peugeot. Denna motor är dock också kopplad till en elmotor vilket innebär att den kombinerade effekten för 3008 Hybrid4 är 300 hk och 358 lb-ft vridmoment.

  Allt om nya Peugeot-modeller 2023

Den äldre 3008 Hybrid4 brukade ha en dieselhybridmotor med mycket mindre effekt vilket inte riktigt var särskilt vettigt för en hybrid. Den här drivlinan är kopplad till en effektiv och relativt sömlös 8-växlad automatisk växellåda med FWD. Detta räcker för att driva Hybrid 4 från 0-60mph på cirka 5,9 sekunder vilket är en pigg tid för en så stor bil.

När det gäller effektivitet kan du förvänta dig att Hybrid 4 ger ungefär 181MPG kombinerat om allt går enligt planerna. Den verkliga MPG-nivån är dock mycket sämre än så och den brukar ligga runt 40 MPG.

Peugeot 3008 Hybrid4 – Design och körning

Designen på 3008 Hybrid4 ligger i linje med resten av Peugeots sortiment vilket innebär att Hybrid4 ser modern ut och är en mycket snyggare bil än sin föregångare. Den nya 3008 ser faktiskt ut som en SUV till skillnad från en MPV av något slag vilket var fallet med de tidigare modellerna. Interiören är verkligen attraktiv, vilket är fallet med de flesta Peugeot-modeller idag.

Körmässigt skiljer sig Hybrid4 inte riktigt från resten av sortimentet förutom att den är snabbare. Det innebär att bilen är relativt lugn och bekväm och inte försöker vara sportig eller dynamisk.

Peugeot 3008 Hybrid4 – Tillförlitlighet och vanliga problem

Den första generationen av Hybrid4 hade flest problem, varav många var knutna till dieselmotorn. Den andra generationen av Hybrid4 var en start förbättring medan den tredje generationen Hybrid4 är den överlägset bästa. Peugeot har lärt sig att göra pålitliga bilar under de senaste fem åren eftersom märket kontinuerligt får bättre placeringar i de flesta tillförlitlighetslistor.

  Allt om 2023 Peugeot 2008

De vanligaste 3008 Hybrid4-problemen är förknippade med elsystemen, luftkonditioneringen, EV-området och växellådan samt DPF-filtret för 1:a generationen Hybrid4. Problem med EV-området kan bli ett stort problem när bilen blir äldre medan elproblem är vanligt förekommande, särskilt för 1:a och 2:a generationen av Hybrid4.

Peugeot 3008 Hybrid4 – värde och praktiska egenskaper

När det gäller värde är 31 185 – 48 140 pund det pris du måste betala för en 3008 i allmänhet medan Hybrid4-modellerna lever i över 40 000 pund vilket är ett rejält pris för en Peugeot. De flesta verkar dock vara nöjda med 3008 vilket innebär att bilen faktiskt är en riktigt trevlig upplevelse överlag.

Praktiskt sett är bagageutrymmet stort, men öppningen är ganska smal. Framstolarna erbjuder många justeringsmöjligheter medan bakstolarna är rymliga, men inte tillräckligt rymliga för att tre vuxna ska kunna sitta bekvämt. Bilen har många USB-portar och många användbara förvaringsutrymmen med bra sikt runtomkring och enkel insteg.

FAQ-avdelning

Varför slutade Peugeot att tillverka 3008 Hybrid4 som diesel?

Anledningen till att Peugeot valde en bensinhybrid i stället för en hybriddieselmotor är att dieselmotorer långsamt läggs ned och att de flesta bilar numera är utrustade med bensinhybridmotorer. Bensinmotorer är inte lika förorenande och älskas av de flesta människor på grund av hur de känns att köra.

En liten bensinmotor kan fortfarande producera tillräckligt med hästkrafter för att driva en stor bil medan dieselmotorer behöver mer slagvolym för att erbjuda liknande prestanda. Dessutom är prestanda egentligen inte något som dieselmotorer är kända för i alla fall.

  Vanliga problem med Peugeot 3008 Hybrid4

Är Peugeot på väg att upphöra med alla dieselmotorer?

Peugeot är faktiskt på väg att dra in alla sina dieselmotorer från och med 2023 eftersom de vill fokusera på en renare framtid med enbart elbilar och hybrider. Peugeot gjorde åtagandet att vara ett av de allra första stora mainstream-bilmärkena att helt omfamna EVs och detta är bara en väg till den idén.

Vissa kommer säkert att sakna dieselmotorer eftersom det fortfarande finns många fördelar med dieselmotorer, åtminstone ur teknisk synvinkel. Hur som helst måste koldioxidutsläppen minskas och miljön måste vinna, så det är därför som dieselmotorer försvinner.

Är Peugeot 3008 en lyxbil?

Med tanke på prislappen kan vissa mycket väl tro att 3008 Hybrid4 är en lyxbil, men i verkligheten är den långt ifrån det. Även om 3008 erbjuder ett överflöd av funktioner och teknik innebär det att vara en lyxbil mycket mer än så, eftersom den övergripande finishen och uppmärksamheten på detaljerna helt enkelt inte finns där.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts