Vanliga problem med Peugeot 308

Peugeot 308

Peugeot 308 är en liten fransk familjebil som introducerades för första gången för modellåret 2007 och som sedan dess har gett upphov till tre olika generationer. 308:an har sina rötter tillbaka till 1960-talet 304 som startade det hela. Senare kom 305, 306, 307 och nu är det 308 som gäller. Den allra senaste modellen kom ut 2021 och är nu en av Peugeots mest populära små familjebilar.

I den här artikeln ska vi gå igenom alla vanliga problem med Peugeot 308 och berätta vad du måste vara uppmärksam på när du köper en begagnad. De vanligaste problemen med 308:an är bland annat problem med motorn, växellådan, elen, DPF och turboladdaren.

För att hålla 308:an i bästa möjliga skick måste du underhålla den närhelst det behövs, vilket är anledningen till att du endast bör överväga att köpa exemplar med bra servicejournaler. Försök dessutom att hitta en som inte har missbrukats och en som inte har för många mil på klockan.

På det hela taget har Peugeot förbättrat 308:an genom åren vilket innebär att den nu är en ganska pålitlig bil allt som allt.

Motorproblem

Peugeot 308 motorproblem inkluderar problem med överhettning där kylsystemet behöver fyllas på och inspekteras i tid. Du kommer att kunna se när motortemperaturen börjar stiga, så se till att gå före genom att göra dessa proaktivt. Andra motorproblem inkluderar antingen problem med oljesensorn eller potentiellt hög oljeförbrukning med modeller med högre körsträcka.

  Allt om 2023 Peugeot 2008

Kylfläkten kan vara igång ett tag efter att du har stängt av motorn, vilket har sin grund i de första kylproblem vi diskuterade. Ibland kan bilen drabbas av effektbrist, vilket vanligtvis beror på att luftmassesensorn eller bilens farthållarparametrar behöver nollställas.

Transmissionsproblem

Det vanligaste problemet med Peugeot 308:s växellåda är ett problem där bilen vägrar lägga i växel eller sitter fast i växeln. Anledningen till att detta händer beror på slitna växelarmar som är fästade vid växellådan, men vissa tror också att det beror på brist på växellådsolja. Se därför till att alltid hålla ett öga på bilens växellådsoljenivåer.

Andra potentiella transmissionsproblem är problem med kopplingen som tenderar att avge skrikande ljud när den är inkopplad. Detta kan mycket väl vara förknippat med slitna kopplingsplattor som måste bytas ut för att lösa problemet.

Elektriska problem

Peugeot-modeller är inte främmande för elektriska problem, vilket även gäller för 308:an. Dessa tenderar att inkludera problem med ECU:n som kan blockera bilen från att starta. PEF-systemet (Peugeot Emission Filter) som har till uppgift att hålla nere bilens utsläpp kan också orsaka problem och därmed föranleda den tillhörande varningslampan på instrumentbrädan.

Luftkonditioneringen kan sluta fungera på grund av kompressorfel eller på grund av att den helt enkelt behöver spolas om. Det inre volymmätningssystemet kan orsaka att larmet går utan anledning och en fullständig diagnostisk inspektion bör kunna påpeka detta problem så snart det uppstår.

DPF-problem

Dessa problem är endast förknippade med Peugeot 308 dieselmodeller som är utrustade med dieselpartikelfiltret som kan gå sönder och få bilens utsläpp att öka. Anledningen till att detta sker beror på att DPF:et spricker på grund av en distans i avgasventilen. Dessa är vanliga med 2016-2018 års 308-modeller som återkallades av Peugeot för att åtgärda problemet.

  Allt om 2023 Peugeot e-2008

Problemet här är att dessa återkallelser skedde för länge sedan och om du stöter på DPF-sprickor i framtiden måste du betala för ett nytt DPF-system, vilket kan kosta mycket pengar.

Problem med turboladdare

Om du märker att det kommer blå/svart rök från avgaserna följt av en allvarlig effektbrist eller visslande ljud är det din turboladdare från 308 som är orsaken. Dessutom kan dessa problem ofta åtföljas av EGR-problem som kan öka reparationsräkningen exponentiellt.

Att byta ut dessa två system kan ibland kosta mer än vad bilen är värd, så se till att hålla utkik efter dessa om du är på marknaden för en begagnad 308.

FAQ-avsnitt

Är Peugeot 308 ett bra köp?

Den nyaste Peugeot 308 från 2021 är nu en riktigt välgjord, ganska lyxig, tekniskt avancerad och snygg bil som gör den till allt som den ursprungliga 308 inte var. Som sådan skulle jag säga att den nya 308 verkligen är ett riktigt bra köp eftersom Peugeot verkligen har gjort framsteg under de senaste åren.

Andra generationens (2013-2020) modell är också en ganska stor uppgradering jämfört med första generationen av 308. På det hela taget, om du vill ha en relativt rymlig, men kompakt familjebil med hatchback som klarar både stadskörning och motorvägskörning utan problem, är Peugeot 308 ett riktigt bra val.

Finns Peugeot 308 som elbil?

308 finns för närvarande inte med en helt elektrisk drivlina, men Peugeot kommer snart att lansera den nya e-308 som ska låna sin drivlina från den populära Stellantis-gruppen. Detta innebär att e-308 bör ha minst ett batteri på 50 kWh, men chansen finns att batterikapaciteten faktiskt kommer att vara närmare 75 kWh vilket skulle göra e-308 ännu mer konkurrenskraftig.

  Är Peugeot 3008 Hybrid4 en bra bil?

Sammantaget lovade Peugeot att elektrifiera hela sitt sortiment från och med 2023 så de flesta nästa generations Peugeot-elbilar kommer troligen att baseras på en nyare EV-plattform, inte den som vi alla känner till från det nuvarande Stellantis-utbudet.

Är Peugeot 308 en lyxbil?

Peugeot 308 är ingen lyxbil, men den har en hel del lyxfunktioner. Till att börja med är interiören i den nya 308 ett stort steg över den första generationen av 308 och många anser att den ligger i toppen av segmentet för prisvärda hatchbacks.

Den har också alla teknik- och säkerhetsfunktioner som liknar bilar som kostar mycket mer pengar och som vanligtvis är märkta med tyska premiumtillverkare.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts