Är Volkswagen ID.4 en bra bil?

Volkswagen ID.4

VW ID.4 är VW:s första elbil från Volkswagens egen ID-serie av fordon. För närvarande har Volkswagen 5 olika ID-modeller i olika stadier av utveckling såsom ID.3, ID.4, ID.5, ID.6 och den bästa av dem alla, ID. BUZZ.

ID.4 är den mest populära av dem, men den är tätt följd av ID.3. Alla VW ID-bilar kommer att ha samma drivlina, vilket innebär att de är mer eller mindre identiska under skalet. Effektuttagen varierar från 150 hk hela vägen upp till 300 hk för de mest kraftfulla modellerna.

Designmässigt använder ID.4 ett futuristiskt formspråk som hoppas överbrygga klyftan mellan VW:s konceptbilar och de väletablerade VW-modellerna som VW Golf. Interiören i ID.4 är fullmatad med alla möjliga funktioner och prylar som får bilen att kännas futuristisk och speciell.

När det gäller tillförlitlighet är ID.4 hyfsat tillförlitlig, men den lider ändå av problem som rör elsystemet, bromsarna, fjädringen, vissa problem med byggkvaliteten samt problem med trim och utrustning. Värdemässigt är ID.4 dyr, men det är alla elbilar i sitt segment också. ID.4 är också praktisk och bör lätt kunna uppfylla din familjs behov.

VW ID.4 – Drivlinan

VW ID.4 kommer med 2 olika batteristorlekar, ett 52kWh-batteri och ett 77kWh-batteri. ID.4 med ett 52kWh-batteri har antingen 149 hk eller 170 hk. Modellerna med 77kWh-batteri har 204 hk eller 299 hk. Modellen med 52 kWh 149 hk kan köra högst 214 miles på en full laddning.

  VW mot Mercedes: Tillförlitlighet

ID.4-modellen med 52 kWh och 170 hk kan också köra högst 214 miles. ID.4 med 77 kWh-batteri och 204 hk kan ge maximalt 323 miles på en full laddning, medan den mest kraftfulla modellen med 77 kWh 299 hk kan ge 300 miles.

Alla ID.4-modeller har en FWD-drivlina och det finns inga aktuella AWD-modeller. VW Kommer troligen att erbjuda en modell med högre prestanda så småningom för att fullt ut kunna konkurrera med Tesla Model Y Performance. Hur som helst kommer alla dessa också med regenbromsning som är utformad för att återvinna förlorad energi vid inbromsning.

ID.4 kan snabbladdas på cirka 30-60 minuter beroende på modell. Långsam laddning kommer sannolikt att ta 7-9 timmar respektive.

VW ID.4 – Design och chassi

VW ID.4 ser ut i linje med alla andra VW ID. modeller, men ID.4 verkar vara den bäst proportionerade. Karossilhuetten är strömlinjeformad och aerodynamisk, vilket mer eller mindre är fallet med alla EV:s nuförtiden.

Interiören är futuristisk och minimalistisk, vilket innebär att det knappt finns några knappar. Detta utgör något av ett problem eftersom många system måste styras via pekpaneler vilket är lite krångligt att använda under körning.

Fjädringen och chassiinställningen i ID.4 är enbart inriktad på komfort och maximering av räckvidden. Som sådan är ID.4 ganska platt i kurvorna eftersom batterierna sitter så lågt nere.

VW ID.4 – Tillförlitlighet och vanliga problem

VW ID.4 är en relativt pålitlig bil av två skäl. Det första skälet är att det är en elbil och elbilar tenderar att vara mer tillförlitliga än bilar med förbränningsmotorer eftersom de är enklare till sin konstruktion. Oavsett vilket så beror de vanligaste problemen med ID.4 på bromsarna, elsystemen, trim och utrustning samt byggkvaliteten i vissa områden.

  Passar Mercedes-hjul till VW

Fjädringen är också tvivelaktig i vissa fall, men det är inte något som är lika utbrett som alla andra problem som listas här. På det hela taget är ID.4:s långsiktiga tillförlitlighet fortfarande ett mysterium eftersom de flesta av dessa bilar fortfarande är alldeles för nya.

VW ID.4 – Värde och praktiska egenskaper

VW ID.4 kan fås för mellan 35 000 och 45 000 dollar vilket gör den dyr, men konkurrenskraftig i EV-segmentet. Begagnade modeller har bara börjat bli tillgängliga så värdet är överallt. Praktiskt sett är ID.4 extremt rymlig för bakre passagerare, vilket gör den ännu mer eftertraktad.

Lastutrymmet är inget att skryta om men är riktigt bra. ID.4 är perfekt för familjeanvändning eftersom den är säker, rymlig, tyst och rimligt praktisk.

FAQ-avsnitt

Är VW ID.4 värd det?

VW ID.4 är ett övervägande värt för alla som vill hoppa in i en halvpremium EV. ID.4 är ett konkurrenskraftigt och önskvärt alternativ till något som en Tesla Model Y. Audi Q4 är ganska lik ID.4, men Q4 är lite dyrare och lyxigare.

Om du vill ha en elbil och är villig att göra alla de kompromisser som följer med den är ID.4 ett hyggligt alternativ. Med tanke på att EV-segmentet ständigt ökar finns det en hel del logik i att helt enkelt vänta lite för att se hur ID.4 klarar sig mot alla kommande EV:er i år.

  Vanliga problem med Volkswagen Arteon

Är VW ID.4 säker?

Precis som alla seriösa moderna elbilar är ID.4 också en femstjärnig bil över hela linjen. Det innebär att ID.4 har alla nödvändiga säkerhetsfunktioner som assistent för döda vinklar, backkameror, närhetssensorer, lane keep assist, cross-traffic alert, kollisionsundvikande och adaptiv farthållare.

Men som det är fallet med alla tyska bilar finns dessa endast tillgängliga som en del av dyra tillvalspaket. Oavsett om du får dem eller inte finns ID.4s passiva säkerhetssystem alla där oavsett trimnivå och tillvalslista.

Har VW ID.4 ett bagageutrymme?

VW ID.4 är byggd på ett fristående EV-chassi vilket innebär att den borde ha ett bagageutrymme framtill, men tyvärr är det inte fallet. VW ID.4 har ingen bagageutrymme och det är därför den inte kan konkurrera med Tesla Model Y.

Ändå kan det bakre lastutrymmet i ID.4 rymma så mycket som 30 kubikmeter bakom baksätena och maximalt 64 kubikmeter med baksätena nedfällda.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts