Är Porsche 718 Boxster T en bra bil?

Är Porsche 718 Boxster T en bra bil?

Porsche 718 Boxster T är en tvåsitsig cabrioletsportbil som är gjord för dem som vill njuta av vinden i håret och samtidigt uppleva vad en äkta Porsche-sportbil kan göra. Boxster T skiljer sig från den vanliga Boxstern tack vare några uppgraderingar som ska göra bilen smidigare och mer förarfokuserad.

Vissa säger att Boxster T bara är en vanlig Boxster och att det inte finns några skäl att uppgradera. Andra anser att 718 Boxster T är den bästa fyrcylindriga Boxstern som finns eftersom den är märkbart mer fokuserad och rolig att köra. Så är Porsche 718 Boxster T en bra bil? Ja, 718 Boxster T är verkligen en riktigt bra bil.

Boxster T kommer med en mindre 4-cylindrig motor som ger samma effekt som i den vanliga Boxstern, men designen är något mer tilltalande och bilen kör bättre. T-modellen är lägre till marken och får Porsches aktiva fjädringsstyrningssystem från fabriken vilket gör bilen mycket mer spännande att köra.

Tillförlitligheten är lika bra som i den vanliga Boxstern, men det finns några problem som är värda att tala om. Värdet är också hyfsat eftersom du får mer för pengarna och T behåller värdet något bättre än den vanliga Boxstern. Praktiken är hyfsad för bilens storlek, vilket innebär att du får två förvaringsutrymmen, men det invändiga sittutrymmet är begränsat.

Porsche 718 Boxster T – Drivlinan

Porsche 718 Boxster T får en 2,0 l turbomotor med turboladdning som utvecklar 299 hk och 280 lb-ft vridmoment. Detta räcker för att Boxster T ska nå 60mph från stillastående på cirka 5,1 sekunder. Topphastigheten är begränsad till 171mph vilket är en ganska rejäl siffra för en bil med en 2,0L fyrcylindrig motor. Den här motorn är kanske inte den mest spännande Porsche-motorn som finns, men den gör verkligen susen.

  BMW X6 VS Porsche Cayenne - vilken är bäst?

De flesta Porsche-entusiaster kommer alltid att välja en platt 6-cylindrig motor framför en 4-cylindrig eftersom en platt 6-cylindrig motor är vad Porsches är gjorda av. Men den 4-cylindriga 2,0L-motorn här kan erbjuda tillräckligt med kraft samtidigt som den är sofistikerad, responsiv och relativt effektiv, därav de 30MPG kombinerade.

Alla Porsche 718 Boxster-modeller har bakhjulsdrift, men du kan välja mellan en Porsche kortväxlad manuell växellåda eller en 7-växlad PDK-växellåda med dubbelkoppling beroende på vad du föredrar. Den här drivlinan är bra, men den är verkligen inte lika spännande som en platt 6-cylindrig.

Porsche 718 Boxster T – Design och chassi

När det gäller designen ser 718 Boxster T något annorlunda ut än en vanlig Boxster-modell och endast Porsche-entusiaster kan dell skillnaden. Snyggare hjul, mer utrustning som standard och några märken här och där signalerar att du inte tittar på en vanlig 718 Boxster. Interiören börjar se lite gammal ut, men är packad med de finaste materialen du kan hitta.

718 Boxster T är lägre till marken än den vanliga Boxstern och den levereras med Porsches aktiva fjädringsstyrningssystem från fabriken vilket gör att bilen körs mycket mer fokuserat. Den är styv, men inte överdrivet straffande medan chassibalansen är på topp. T får också bredare hjul baktill som hjälper till att ge mer kraft.

Porsche 718 Boxster T – Tillförlitlighet och vanliga problem

718 Boxster T är en hyfsat pålitlig bil, men den kostar lite mer pengar att underhålla än andra bilar i det här segmentet. Detta kommer inte som någon överraskning eftersom Boxster trots allt är en Porsche. De vanligaste problemen som drabbar Boxster T är förknippade med växellådan, luftkonditioneringen, utrustningen, bränslesystemet och krockkuddarna.

  Vad är det för fel på en Porsche Boxster?

På det hela taget är Boxster T en pålitlig bil, men se till att underhålla den, annars kommer den att orsaka alla möjliga problem.

Porsche 718 Boxster T – Värde och praktiska egenskaper

Den vanliga 718 Boxster kostar cirka 64 000 dollar medan Boxster T kostar cirka 6 000 dollar mer. För det priset får du extra saker från fabriken och några detaljer som är exklusiva för T-modellen. Den goda nyheten är att Boxster T, även om den är dyr, behåller sitt värde riktigt bra vilket ofta är fallet med Porsche-modeller.

Praktiken är så bra som den kan vara för en bil av den här storleken, vilket innebär att du får två separata förvaringsutrymmen fram till bak. Det invändiga sittutrymmet är begränsat för längre förare, men förare av genomsnittlig storlek kan ganska lätt få det bekvämt.

FAQ-avsnitt

Är Porsche 718 Boxster T en prestandabil?

Porsche 718 Boxster T är en prestandabil, men den är inte lika fokuserad som Cayman 718 T. Boxster T levereras med en vikbar soft-top vilket innebär att den inte är lika styv som Cayman. Därför är Cayman ännu smidigare och något lättare vilket underlättar vid kurvtagning.

Om du menar allvar med prestanda är det vettigare att satsa på Cayman T, men om du vill ha en cruiser som kan hävda sig på en racerbana räcker 718 Boxster T mer än väl.

Är det vettigt att uppgradera från Porsche Boxster till Boxster T?

Det beror på vad du värdesätter mest, att ha en Porsche Boxster eller att ha en Porsche Boxster som är något mer inställd på förarens engagemang. Verkligheten är att dessa inte skiljer sig så mycket åt och det bästa sättet att se på detta är att fråga dig själv om du tycker att de extra grejerna du får med T är vettiga.

  Vilken är bättre Porsche Boxster eller Cayman?

I huvudsak är T-modellen bara en vanlig Boxster med extra utrustning, och om du tror att dessa extra funktioner är något som du skulle välja ändå, så är det vettigt att uppgradera.

Hur snabb är Porsche 718 Boxster T?

Vi har redan sagt att Boxster T gör 0-60mph på 5,1 sekunder, men några oberoende journalister lyckades klara 60mph på mindre än 5 sekunder. Topphastigheten på 171mph är verkligen snabb medan en kvarts-milstid på 13 sekunder också är ganska snabb.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts