Vilken är bättre Porsche Boxster eller Cayman?

Vilken är bättre Porsche Boxster eller Cayman?

Både Porsche Cayman och Porsche Boxster är byggda på samma plattform, de erbjuder nästan identiska tillval och de kostar också ganska lika mycket i hela sortimentet. Boxster erbjuds som cabriolet och Cayman är en strikt tvåsitsig coupé.

Skillnaderna är dock anmärkningsvärda, eftersom Boxster i första hand är inriktad på en bekväm toppstyrd cruiser, och Cayman är inriktad på en tvåsitsig sportbil som kan konkurrera med 911 när det gäller dynamisk körning.

Att välja den bättre modellen mellan de två är främst förknippat med vad du vill ha ut av en bil. Om du letar efter en sportigare bil är Cayman bättre. Om du vill ha en mer mångsidig plattform, eller om du tycker om att köra en cabriolet, är Boxster det bättre valet.

Med tanke på att en allmän Porsche-kund älskar en dynamisk körupplevelse är Porsche Cayman förmodligen en bättre bil. Men att välja mellan en Cayman och en Boxster är som att välja mellan en pizza eller en hamburgare, oavsett vad du får i slutändan kommer du att vara nöjd med resultatet i vilket fall som helst.

Motorer

Ett av de viktigaste försäljningsargumenten för alla Porsche är motorn. Basmodellerna Cayman/Boxster har samma 2,7 liter flat-six motor med 265 hk. Och 0-60-tiderna är nästan identiska, men Cayman lyckas nå 60mph 0,1 sekunder tidigare.

S- och GTS-varianterna av Cayman/Boxster erbjuder en något större skillnad när det gäller motorn eftersom 3,4L-enheten i Cayman GTS erbjuder 15 hk mer, och 0-60-tiden för Cayman GTS är också lite snabbare.

Toppversionerna av GT4 Cayman/Boxster Spyder erbjuder en 3,8 liters flat-six-motor från de äldre 911S-modellerna. Cayman erbjuder en liten effektökning på 10 hk. Båda kommer så småningom att nå en topphastighet på 183mph, och MPG-resultaten mellan de två är praktiskt taget identiska.

  Vilket är det bästa året för Porsche Boxster att köpa?

Design

Designen är den mest subjektiva aspekten i den här jämförelsen, men det finns många anmärkningsvärda skillnader mellan de två. Taket på Cayman är lite längre och det gör att bilen ser lite sportigare ut, och skillnaderna mellan standardversionerna Boxster/Cayman slutar där.

Men toppmodellerna Cayman GT4 och Boxster Spyder skiljer sig ganska mycket åt. Porsche Boxster har ett litet tygtak, en större läppspoiler i framvagnen och ett par rullbågar för rullskydd. Å andra sidan har GT4 större hjul, en större, mer aggressiv frontkofångare och en stor bakre spoiler.

Inredning och utrymme

Ur ett inredningsdesignperspektiv är de båda bilarna ganska lika varandra. De erbjuder båda en högkvalitativ, välbyggd interiör med många plyschiga material som mjukt läder, Alcantara, aluminium eller kolfiber. Både Boxster och Cayman erbjuder också jämförbara ytterligare alternativ för interiören.

Det är värt att nämna att GT4 erbjuds med ett dedikerat race bucket seat-alternativ som inte kan tillvalas på den jämförbara toppmodellen Boxster Spyder. Dessutom erbjuder Cayman mer förvaringsutrymme, 425 liter jämfört med Boxsters 280 liter.

Körupplevelse

Körupplevelsen är det område där dessa två skiljer sig mest åt eftersom Cayman erbjuder ett styvare chassi, mer kraft och mindre vikt, och allt detta ger bättre körning i höga hastigheter jämfört med Boxster.

Å andra sidan erbjuder Boxster möjligheten att köra topless, vilket för vissa är en avbräckare och för andra en klar fördel. Oavsett vad som gäller erbjuder både Cayman och Boxster en spännande körupplevelse.

  Vilken är den billigaste Porsche?

Värde och slutbetraktelser

Uppenbarligen är dessa två ganska jämförbara, vissa föredrar Caymans utseende och körupplevelse medan andra älskar utseendet på en tvåsitsig roadster och möjligheten att sänka taket när vädret verkar lämpligt.

Både Cayman och Boxster börjar på cirka 60 000 dollar för instegsversionerna, Cayman kostar 60 500 dollar och Boxster säljs för 62600 dollar. Cayman T säljs för 69600 dollar och Boxster T säljs för 71700 dollar. Det finns också en skillnad på 2 000 dollar mellan resten av modellutbudet.

Mellan de två är Cayman lite billigare, men skillnaderna är ganska små. Med detta sagt verkar det som om Cayman erbjuder lite mer för ett något lägre ingångspris. Men om du verkligen värdesätter topplös körning är valet ganska uppenbart.

FAQ-avsnittet

Värderar Cayman mer än Boxster?

Så gott som alla Porsche-sportbilar drabbas inte av några stora värdeminskningar, och Cayman/Boxster-modellerna gör det definitivt inte. Under de första tre åren av ägande kommer Boxster sannolikt att förlora omkring 28,3 % av sitt ursprungliga värde.

Å andra sidan förlorar Porsche Cayman cirka 27,5 %. Dessa marginaler är otroligt nära varandra vilket innebär att båda förlorar ungefär lika mycket pengar efter tre år. Boxster kostar visserligen lite mer, men Kelley Blue Book har rankat både Cayman och Boxster som det andra och tredje bästa återförsäljningsvärdet för sportbilar.

Är Cayman/Boxster-plattformen bättre än en 911-plattform?

En Porsche Carrera 992 på instegsnivå kostar omkring 100 000 dollar, eller omkring 40 000 dollar mer än en Cayman på instegsnivå. 911 är snyggare, kraftfullare och mer eftertraktad, men vissa entusiaster anser verkligen att Cayman erbjuder en mer spännande körupplevelse, särskilt GT4/Boxster Spyder-modellerna.

  Vilken Porsche-motor passar till en VW Beetle?

Men 911 är ett verkligt steg över, och att jämföra en Porsche Cayman/Boxster med en 911 Carrera är som att jämföra en Rolex Submariner med en Rolex Daytona, de är mycket olika, båda fantastiska och kostsamma, men 911 och Daytona är helt enkelt byggda på olika sätt.

Vilken är den bästa Porsche Cayman/Boxster att köpa?

Mellan Cayman- och Boxter-modellerna, ta Cayman om du inte bryr dig om cabrioleter, och ta Boxster om du älskar cabrioleter. Men förutom toppen erbjuder dessa två också ett identiskt modellprogram med i princip samma motorer och konfigurationer.

De bästa Cayman/Boxster-modellerna är GTS/GT4/Boxster Spyder-modellerna. Cayman GT4 från 2021 kostar runt 100 000 dollar och för dessa pengar kan du köpa en 911, men GT4 erbjuder verkligen en bättre körupplevelse än vad en vanlig 911 gör.

Men om du föredrar cabrioleter är Boxster Spyder en elegant toppmodell av Boxster som troligen inte kommer att värderas lika mycket jämfört med mer vanliga Boxster-modeller, detsamma gäller för GT4. Och vem vet, GT4 och Boxster Spyder kan lika gärna vara de sista Cayman/Boxster-modellerna med naturlig insugning i historien.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts